Rakas,sinusta on tullut pullukka

Voi miten helposti sitä sokeutuu (koiran) ylipainolle. Vähän noussut hattuun ilmeisesti kun aikaisemmin koirat on pitänyt itsensä ihannepainossa.

Tuollaisen kookkaan coton-nartun paino taisi korkeimmillaan olla 7.8kg, mikä on vähän liikaa. Laihdutusprojekti lähti hyvin käyntiin seuraavilla toimenpiteillä.

-Ruuan rasvaprosentti alemmas. (Aiemmin 12-16 välillä), tällä hetkellä n.12
-Naudanmahaa tai muuta vähäkalorista kuppiin vähentämään varsinaisen ruuan määrää
-Ihan joka kerta kun kerjää ihmisten ruokaa, ei sitä saa :rofl:

Liikunnan merkitys kai on aika vähäinen muutenkin, mutta nyt liukkailla liikunta on ollut aika minimissä haastavien olosuhteiden takia.
Vähän pitäisi vielä rasvaa kyljistä sulattaa ja punnitseminen pitää ottaa käyttöön.

Nivelrikon takia paino pitäisi pysyä kurissa, mutta sterkkaamisen vaikutuksia ei kieltämättä liiotella. Ei se koira ruuan perään välttämättä ole enemmän kun ennenkään, mutta etsii herkkuja jatkuvasti.

Kunpa ihmisten laihduttaminen olisi yhtä yksinkertaista :joy:

Meillä myös yksi koira pääsi kesällä “pikkusen” kerryttää painoa kun oltiin itse useampi viikko kipeänä ja enpä sitten tajunnu vähentää ruokaa kun ei lenkkejä tehty. No nyt ollaan myös laihdutettu vähärasvaisella lihalla ja paino on pudonnutkin ihan hyvin. Hommaa hidastaa syksyllä tehty kastraatio… Mutta näillä mennään.

Mä miettiny myös tota naudanmahaa vatsantäytteeksi mutta eikö se oo tosi rasvasta? Näin mielestäni jostain sitä katoin ja sit hylkäsin koko ajatuksen.

Joo, tuntuu että oma painonpudotus johtaa vaan siihen että paino nousee vaikka kuinka yrittää kontrolloida syömisiä :see_no_evil:

@Jonnap en nyt kännykällä saa yhtä kohtaa jaettua, mutta katiskassa:

Selitetään miksi pötsi ei sisällä juurikaan energiaa vaikka rasvan määrä olisi merkitty korkeaksi. Jos ostat mahaa, niin älä laita sitä uuniin. Se haju on ihan hirveä eikä poistu hetkeen asunnosta. :smiley:

Tää on tosiaan toiminut niin, että koiran ei tarvitse olla nälkäinen, helpompi omistajalla silloin toteuttaa dieettiä.

Kunpa ihmisetkin söisi vaan yhdenlaista ruokaa, josta olis helppo säätää rasvamäärää. Ravintopillerit tms jotka täyttäisi myös vatsaa olis kova juttu :grin:

Meillä liikkuminen väheni huomattavasti helteiden takia viime kesänä. Oltaiskohan oltu jo elokuun puolella ja helteet helpottamassa kun tajusin, että ruokaa olisi ehkä voinut vähän keventää :joy:
Eipä sillä siinä vaiheessa ollut enää juuri merkitystä, oltiinpahan saatu talvea varten rasvakerros valmiiksi :ok_hand:

Jännityksellä odotan onko laihis tiedossa valeraskauden jäljeen.

Näytti siinä kuitenkin 150kcal olevan ja lihassa mitä syödään niin 200kcal. Joten ehkä jätän mahat kauppaan edelleen :sweat_smile:
Juu siinä aika navettainen haju muutenkin niin en halua edes tietää mikä haju tulee uunin kautta :face_vomiting:

Äh, unohdin helteet eli ensin oli helteet ja sit koko elokuu kipeänä joten useampi viikko pienellä lenkillä :woman_facepalming: kyseinen koira kyllä varmaan nautti kun sai syödä kunnolla ruokaa :rofl:

Ainoastaan laskennallista. Perunassa on 75 kcal/100 g, mutta ei siitä raakana saada kaloriakaan.

Sitten on toinen laihdutusruoka — joka haisee vähintään yhtä pahalta kuin pötsi :wink:

Munuaiset.

No enpä oo tiennytkään :flushed:

Joo munuaiset saa jäädä kauppaan, maksan haju riittää mulle, sekään ei mun nenään oo mikään paras haju :nauseated_face:

Munuaiset sai lähtöpassin meidän keittiöstä, ei tosin omistajan takia vaan siksi että koirat ei suostunut edes vilkaisemaan kuppiin päin.

Ei ollenkaan harvinaista. Paistamalla saattaisi upota paremmin — mutta minä en suostu paistamaan, vaikka haju ei olekaan niin karsea kuin keitettäessä.

Joten meillä laihdutus tehdään vanhanaikaisesti: annetaan vähemmän ruokaa :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Aloin miettimään että mistä johtuu että leikatun uroksen paino pomppii parin viikon aikana jopa puoli kiloa vaikka ruokamäärät aivan samat? Kastroitu viime elokuussa eturauhasen takia. Herkkujakaan ei saa kuin harvoin ja silloinki tosi vähän.
Narttu sterkattu 2.5 vuotta sitten ja sillä paino noussu max 100g pitkällä ajanjuoksulla eli pitää hyvin painonsa kohdillaan.

Niinhän se kaikilla pomppii. Osa tulee nestetasapainon vaihtelusta, osa tulee aktiivisuuden vaihtelusta, osa tulee paskan määrästä. Sen takia pitäisi painossa aina katsella pidemmän aikajakson trendiä, keskiarvoa.

(Paitsi jos koira harrastaa kilpailua, jossa painolla on oleellinen merkitys — koskee vain vinttikoirien rataa — ja omistaja on omasta painostaan hysteerisesti kiinnostunut)

1 Like

:rofl:

Onneksi en oo :sweat_smile: ainakaan hysteerisesti :wink:
Mut ehkä pitää antaa koirien painojenkin olla rauhassa, kokeilee vaan kylkiä eikä laita niitä vaa’alle :+1:

Minulla on aiheesta historiaa…

Niin… :rofl:

Huoh, ylpeänä menin esittelemään koiraa, että nyt pitäis olla tarpeeks hoikassa kunnossa. Mutta eih, vielä vaan pitäis rasvaa sulattaa…

Oon ihmetellyt että miten muka on vaikeaa tuntea koiran sopiva paino, nähtävästi itselle ainakin on :smiley:
Helpottaa vähän arviointia, kun talviturkki lähtee parin viikon päästä.

Punnasin koiran eläinkaupassa 7.5kg, ja seuraavana päivänä eläinlääkärissä 7.8kg. Liekö jompikumpi vaaka epätarkka, noin pienellä koiralla tuntus olevan väliä jo muutamalla sadalla grammallakin.

On vaaoissa eronsa. Ja vaikuttaa sekin, että missä kohtaa seisoo. Plus paljonko on paskaa sisällä. Jos on juonut desin vettä, niin siitä tulee 100 grammaa.

Mutta kuka on niin vahva auktoriteetti, ja miksi, että muutat omaa näkemystäsi koiran sopivasta painosta?

Koirafyssari joka on mun koiraa hoitanut pitkään.
Oma koirakokemus on toistaiseki sen verran vähäistä että kuuntelen kokeneempia. :grin:

Laita kuva yläviistosta.

Fyssarit on aina hankalia. Joko heillä on urheilutausta ja lähtökohtaisesti hankala erottaa treenattu normaalista. Tai sitten kuntoutuspohja (joka on muuten fyssan lähtökohta) ja taas ollaan hankaluuksissa erottaa normaali paksusta.

Onko hänellä kuinka paksu turkki? Tollasia puikuloita meiän karvaturilaat on mutta kun pesee niin hieman tulee vyötäröä esille. Enemmänkin vois tulla mutta ei niitä nälässä viitti pitää :face_with_hand_over_mouth: ja meillä 2 leikattua joten :woman_shrugging: