Pyykinpesuun vinkkejä

Otetaan vastaan erilaisia niksi-Pirkka-niksejä pyykin pesuun, tahrojen poistoon ym mihin kaikkeen kukakin nyt neuvoja tarvitsee :hugs:

Screenshot_20220917_201309

1 Like

Oi, kiitos @Jonnap :heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:.

Ensimmäinen kysymys:

Vinkkejä froteepyyhkeen “pehmentämiseksi”.
Eli kyseessä käytetty pyyhe jonka joku on onnistunut pesemään ihan korpuksi.
Onko mitään tehtävissä?
Auttaisiko jokin liotus vedessä ja sitten koneeseen? Ihan sillä ajatuksella jos on esimerkiksi käytetty liikaa pyykkipulveria aikaisemmassa pesussa.

Ja käytettävissä ei ole kuivausrumpua.

Mites ihan huuhteluaine? Etikka?

1 Like

Siis huuhteluveteen vai niin, että laittaisin pesuvatiin vettä ja etikkaa?

Koneeseen sinne huuhteluainelokeroon mä ainaki laittaisin. Jos ei auta niin sit testaisin jotain muuta tyyliä, vaikka just pidempi aikaista liotusta.

Ja siis sinne koneeseen voi sitä etikkaa laittaa myös. Kunhan laittaa kohtuudella niin ei pyykki haise etikalle :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Toi pyyhe tosiaan on pesty eli puhdas.
Se tuli mulle yhden vaasin ympärille kiedottuna, mutta ihmettelen miten hitossa se on pesty kun se on tommonen koppura.

Voihan se olla jo aikansa elänyt :thinking:
Mutta jos sulla siinä pesukoneessa joku pikaohjelma niin testaa sillä, ei mee liikaa aikaa. Jos siitä ei tuu hyvä niin jätä koirien pyyhkeeksi.

1 Like

Jonna nuo jo mainitsikin: huuhteluaine ja (huuhtelu)etikka. Voi käyttää väkiviinaetikkaa sellaisenaan, hajustaa sitä itse tai ostaa kaupasta valmiiksi hajustettua. Käytetään samallalailla kuin huuhteluainetta, eli valmistajan ohjeen mukainen määrä sinne pesukoneen huuhteluainelokeroon.
Itse oon käyttänyt etikkaa vain hajujen poistamiseen enkä ole tullut kiinnittäneeksi huomiota pehmeyteen, joten en osaa sitä kommentoida.
Mutta varsinaisissa huuhteluaineissahan isoin pointti on tekstiilien pehmentäminen.

3 Likes

Heitin pesuun 60 asteeseen kuraisia koiranpyyhkeitä, sekä takapihalla laatoilla olleen koirien alustana kesän pyörineen mini-räsymaton. Se oli märkä ja tuoksahti vähän, mutta ajattelin, että kyllä se siitä peseytyy.

No ei peseytynyt. Nyt kaikki koneessa olleet roinat haisee homeelle. Olis varmaan pitänyt heittää kaikki roskiin (ja ehkä vielä heitänkin), mutta poistin räsymaton ja nakkasin loput nyt uudelleen pyörimään 90 asteeseen.

Mahtaako niistä enää olla mihinkään? Jos on homeelle herkkä, ni olis ehkä kannattanut vaan heittää ne roskiin… Tuolla ne nyt pyörii koneessa. Ja mitenkähän toi kone kannattaisi puhdistaa ennen omien vaatteiden pesua? Pyykkiaineen kanssa tyhjänä pyörimään?

Varmaan 90 asteeseen tyhjänä, pesuainetta tai etikkaa tai sit sitruunahapolla jos ei noilla lähde.

2 Likes

Mä en tajua tuota teidän kiimaa käyttää etikkaa. Ei sillä saa muuta kuin huushollin ja vaatteiden haiseminen joko tillilihalta tai maustekurkulta :wink:

Ei kuule haise kun ei paljon laita :+1:
testattu useampi kerta.

4 Likes

Etikkaliotuksen jälkeen laittaa pesukoneeseen pyykinpesuaineen kanssa niin tuoksuu pyykinpesuaineelta.
Ostin raparperiltä tuoksuvaa pyykkietikaa, jota laitoin pyykkikoneen huuhteluainekokeroon. Pyykit tuoksui hyvin etäisesti etikalta, pääasiassa raparperiltä :+1:
Edit. Jolloin vaatteen haju oli paljon miellyttävämpi kuin ennen pesua kun se haisi huonosti kuivuneelta. Miehen urheilu-paidatkin muuttuu jälleen käyttökelpoiseksi kun niitä liottaa laimennetussa etikassa.

3 Likes

Koiranpyyhkeet sai vielä mahdollisuuden päästä nyt ainakin kuivumaan, arvioin ne vielä uudestaan kun ovat kuivat. Pesukoneen pyöritin tyhjänä 90 asteessa pesuaineella varustettuna. Vaikuttaa ihan hyvältä nyt. Kattoo sit kun pesee seuraavat pyykit, et tuntuuko sieltä jäävän vielä vaatteisiin jotain hajua vai ei.

3 Likes

Meil ollu pyykkietikka huuhteluaineena jo vuosia, se etikan haju haihtuu aika nopeeta kun pyykki kuivuu. Ja hienhaju lähtee myös, mikä ei oo lähteny urheilutekstiileistä millään muulla. Etikka ei tuki niitä kuituja ja tavallista huuhteluainetta ei saa urheilutekstiileissä ees käyttää. Kaikki jauhepesuaineiden jäämät on pois sekä vaatteista (zeoliitti) että koneesta, ja kone pysyy myös puhtaana. Etikka happamana poistaa myös kalkkijämät ja pehmentää tektiilikuidut. Eli meillä ainaki pyyhkeet on pehmeämpiä kuin aikasemmilla huuhteluliuoksilla. 10 ml koneelliseen pyykkiä, huuhteluainekoteloon, on riittäny 8 kg koneessa. Jos oon käyttäny väkiviinaetikkaa, oon laittanu vain 2 teelusikallista sinne huuhteluainekoteloon. Sekin löyhkä on haihtunu kuivuessaan. Eikä oo mitään ylimääräsiä hajusteita eikä pyykit haise ns. komerolle!

2 Likes