PureFlare led-kiekko

Etsiskelin jotain valkoista valoa, joka sopisi melontaan hämärällä ja pimeässä kulkuvaloina. Jos moista pystyisi jotenkin hyödyntämään myös retkeily- ja vaellusakselilla, niin se olisi vain plussaa. Vaatimuksia ei ollut paljon: riittävästi käyttötunteja, jossain määrin vedenkestävä ja edullinen.

PureFlare tuli useamman kerran vastaan. Sitä myydään vähän joka puolella, ja hinta on useimmiten 20 euron tietämissä — jonkun euron heitot tulevat myyntipaikoista ja tarjouksista, mutta 19,90 lienee aika tyypillinen hinta.

Oma tarve

Vesiliikenteessä veneillä täytyy olla kulkuvalot auringonlaskusta auringonnousuun. Itseasiassa suurin osa turvallisuusmääräyksistä ovat kansainvälisiä sopimuksia ja perustuvat onnettomuuksien välttämiseen ja pelastamiseen. Varsinaisia ns. paikallisia säädöksiä onkin sitten vähemmän ja ne yleensä keskittyvät enemmänkin rekisteröinteihin, hieman muuhun varustukseen sekä missä saa ylipäätään kulkea.

Eksyn aiheesta. Mutta kulkuvalot perustuvat juurikin kansainvälisiin sopimuksiin ja kolareiden välttämiseen.

Valkoiset valot kertovat, että paikalla on ylipäätään joku kelluva, mutta ne kertovat myös joko perän tai keulan. Sivuvalot taasen juoruavat kyljestä ja loistavat sivulle sekä eteen. Koska oikealla palaa vihreä ja vasemmalla punainen, niin niistä sitten näkee kumpaan suuntaan toinen vene on kulkemassa.

Valon on palattava tasaisesti, ja vilkulla on poikkeusmerkitys, kuten hätätilanne.

Se, mitä valoja on käytettävä, tulee veneen koosta sekä onko käytössä moottorivene.

Kajakki, kanootti ja suppilauta on soutuveneeseen verrata vesikulkuneuvo. Silloin näytetään ainoastaan valkoista valoa kohtaavalle liikenteelle. Tuo on vähimmäisvaatimus, ja valkoista valoa saa halutessaan näyttää koko ajan sekä myös 360° sektorille.

Sen sijaan vihreää ja punaista laitavaloa ei käytetä. Tuo johtuu vain siitä, että moinen kulkee niin hitaasti, että muulle (moottori)liikenteelle soudettava ja melottava pysyy itseasiassa käytännössä paikallaan.

Kun puhutaan moottoriliikenteestä, niin valojen korkeudelle ja varsinkin kuinka kaukaa valo on havaittavissa, löytyy omat määräyksensä. Mutta taasen nuo eivät koske pieniä lihasvoimalla kulkevia ja vaatimus on, että valo on havaittavissa riittävän aikaisin, että voidaan päättää kuka väistää ja mihin.

Ero maantieliikeenteeseen tulee yhdestä oleellisesta asiasta. Veneet eivät käytä valojaan nähdäkseen mihin kulkevat. Veneissä on valot sitä varten, että muut näkevät missä joku kulkee. Joten veneiden ja laivojen valot ovat oikeastaan verrattavissa enemmänkin jalankulkijoiden heijastimiin kuin autojen etuvaloihin. No, autojen takavalot sekä vilkut tekevät saman kuin veneiden kulkuvalot.

Minulla on tuikku eteenpäin. Ei se hyvä ole, mutta riittävä. Sen sijaan sivut ja takasektori ovat minulla pimeitä. Minua itseasiassa huolestuttaa vähemmän edestä kohtaava liikenne, koska pystyn ennakoimaan sen ja jopa väistämään. Takaa tulevat ovat vaikeampia nähdä, koska ei ole taustapeiliä.

Joten olin etsimässä jotain valkoista, mielellään täyden ympyrän loistavaa, mutta vähintään 3/4 kattavaa tasaista valkoista valoa. Tuossa tarpeessa PureFlare tuntui sopivalta.

Tekniset mainokset

PureFlare on nimenomaan kiekko. Hieman kämmentä suurempi ja paksuudeltaan ehkä nelisen senttiä. Painoa löytyy hitusen alle 200 grammaa, joten aivan kevyt se ei ole.

Painolla ei tokikaan ole merkitystä meloessa, mutta rinkassa nuo grammat alkaisivat jo mietityttämään.

Lataus tehdään USB:lla — tai erillisellä lataussalkulla, jos valoja on useampi — ja sähkö varastoidaan Li-ion akkuun. Sen pitäisi taata hieman parempi kylmänkesto, mutta tuo voi olla myös einen suhteellista. Latausajaksi tyhjästä täyteen mainostetaan 2-3 tuntia (— siis kumpi?).

Ledejä on 16 ja virtanapin painalluksella valitaan haluttu moodi. Erilaisia tapoja vilkuttaa ledejä, tai polttaa kaikkia tai muutamaa yhtä aikaa parilla eri valaisuteholla, on 9 kappaletta. Valittu ohjelma sitten määrää akunkeston. Mainokset hehkuttavat 60 tunnin käyttöaikaa. Valovoima riittää näkymään 900 metriin saakka.

Ledikiekkoa saa kuudella eri värillä, ja silikonikuori kertoo ledien värin.

Käyttökohde on olla huomiovalona erilaisissa tilanteissa. Samalla mainostetaan, että sitä voi käyttää myös leirivalona tai tien päällä työvalona.

Aito käyttö, ensimmäisellä kerralla

Ostin valkoisen, koska valkoista tarvitsen. Kiinnitys olisi hieman haastavaa, koska PureFlare ei tarjoa mitään muuta kuin magneetin. Mutta magneettikiinnitys on ratkaistavissa muovikajakissa pienellä tuunauksella, ja aina voi hyödyntää kumiköysistöä.

Laitoin valon ensimmäiseksi lataukseen. Siinä ei ole mitään USB-porttia ledikiekon puolella, vaan laturi on magneetikiinnitteinen möykky, jonka kaksi nastaa osuvat vastaaviin metallinastoihin lampun puolella.

Tuo tuntui mukavan helpolta tavalta. Laturin merkkivalo loisti vihreää, joten akku oli valmiiksi täynnä. Tuo hieman ihmetytti. Yleensä litiumioni-akut myydään vajaasti ladattuna, jolloin ne kestävät varastoinnin, mutta samalla asiakas saa laitteen heti käyttöönsä, ainakin hetkeksi. Joten vaikka virtaa riittäisikin koekäyttöön, niin silti latauksen olisi pitänyt käynnistyä.

En alkanut asian kanssa riitelemään, vaan sytytin ledit loihtelemaan. Oikeammin — tuo oli ajatus, joka ei toteutunut. Pyörittelin kiekkoa hetken aikaakin käsissäni, koska en löytänyt virtanappulaa.

PureFlare on yksi niistä monista, jossa valmistaja, säästääksen jonkun sentin osan tuotannossa, stanssaa symbolit. Joten tarkoitus on, että käyttäjä tunnistaa symbolit ikkiriikkisen pienistä varjoista, kun tekstiosuus on tismalleen saman värinen kuin materiaali.

Kun virtanapin kerran löytää, niin näkeehän sen hyvässä valossa. Mutta kun yhdistetään ikänäkö ja hämäryys — harvemmin valoja valoisalla tarvitaan — niin virtanappula häviää. Hyvän näön omaava ei ollut löytää virtanappulaa syvemmässä hämärässä.

Painoin nappulaa. Ei mitään. Painoin kauemmin. Ei mitään.

Virtanappula on mikrokytkintyyppinen ja sijaitsee silikonisuojuksen alla. Painettava alue on niin pieni, että ehkä imeväisen sormenpää mahtuu painamaan. Lisäksi, silikonin takia, tarvitaan melkoisesti voimaa, että saa painumaa niin paljon, että virtakytkin herää.

Minä en saa PureFlareen sähköjä päälle ilman työkaluja. Tarvitsen jotain kapeaa, jolla painaa. Sytkärin kulmalla onnistuu. Ja silti tarvitsen suhteettomasti voimaa.

Tuo on käytössä niin iso miinus, että jos ehdottomasti ei tarvitse 360 astetta vaakatasossa, niin PureFlare kannattaa jättää ostamatta.

PureFlare ei ole äänetön. Ei se naapureita häiritse, mutta minua ärsyttää sen sirinä — ja minä olen jo niin iäkäs, että en kuule heinäsirkkoja. Minulla on tätä kirjoitettaessa PureFlare toisessa huoneessa sähköt päällä, ja kuulen vinkumisen kuuloalueen rajoilla.

Ja jos käytössä on mikä tahansa vilkku tai strobo, niin se naksuu.

Minulle tuo ääni alkaa olla syy olla käyttämättä PureFlarea. Tämä on ensimmäinen ledivalo, joka ei ole hiljaa. Inhosin aikoinaan putkitelevisioiden aikana muuntajien käämien värähtelyn aiheuttamaa vinkunaa ja tämä ääni on myös herättämässä vastustamatonta halua lyödä sitä vasaralla.

Valo ei riitä mihinkään heikkoa yleisvaloa enempään paria neliötä suuremmalle alueelle. Jos joku joutuu vaikka korjaamaan autoa pimeällä tien päällä tuon kanssa, niin onnea vaan. Vaelluksilla tuo tietysti kelpaa yleisvaloksi, joka ei häiritse naapureita. Mutta kun se painaa 200 grammaa ja saman saa vaikka paperinkevyillä ledinauhoilla tai -kynttilöillä, niin miksi raahata tuota mukanaan?

Minua häiritsi mainoksissa suunnattomasti maininta 900 metrin näkyvyydestä. Se nimittäin kertoo suoraan, että valotehoa ei suuremmin ole. Ongelma on siinä, että kun ympyrän halkaisija on 8 cm ja kehälle asetetaan 16 lediä, niin sektorille ei loistele kuin muutama ledi. Joten aidosti tuo on katsojan suuntaan maksimissaan kolmen pienen ledin lamppu.

Kokeilin pimeässä ja tasaisella valo riittää hyvin havaittavasti 50 metriin. 100 metrissä se näkyy myös, mutta aletaan olla akselilla tuikku. Ja nyt aletaan lähestymään tylsää fysiikkaa.

Jos lähestyvä vene etenee 20 km/h, niin se tulee 50 metriä hilkun vajaassa 10 sekunnissa. Suurin osa veneilijöistä ei tiiraile menosuuntaan silmä tarkkana. Tarkoittaa sitä, että 150 metrin päässä kohti tulevan moottoriveneen kipparin täytyy muistaa vilkaista eteenpäin ainakin kerran 30 sekunnin aikana ja samalla kyetä huomaamaan muutaman ledin tuikku.

Entä kun kohti tuleekin 50 km/h (14 m/s) muskelivene keula pystyssä?

Totta toki sekin, että moiset uhkakuvat ovat laajempi kysymys kuin PureFlaren vajaa valoteho.

PureFlare on vedenkestävä ja kelluu. Joten kokeilin. Koirien vesiämpärissä, mutta vesi on vettä.

Kun heitin sen ämpäriin, niin PureFlare vajoi ensin pohjaan. Ei sinänsä mikään yllätys, koska se on suhteellisen pieni ja suhteettoman painava. Mutta se nousi siedettävän nopeasti pintaan.

Tai ainakin pinnan tuntumaan. Se, että PureFlare kelluu, ei tarkoita sitä, että kelluu pinnan yläpuolella. Sen yläpinta on pinnan tasolla ja itse valo on sitten einen pinnan alapuolella.

Toki parempi kuin pohjassa, mutta suhtaudun hieman skeptisesti PureFlaren väitettyyn käyttöön vesimerkinnässä. En usko nimittäin sekentiäkään, että jos se loistaa tyypillisessä vihreässä tai ruskeassa vedessä, että valo näkyisi muutamaa metriä kauempaa.

Mutta tuota en tietenkään tiedä. Voin olla väärässäkin.

Käyttöaika

En näe itseäni tilanteessa, että meloisin pimeässä tuntitolkulla. 3 tuntia auringonlaskusta lienee maksimiaika. Mutta saattaisin olla tilanteessa, että melonkin vaikka kolmena peräkkäisenä päivänä hämärässä, jolloin akun pitäisi riittää laskennallisesti ainakin 9 tunnille. Plus tietysti akun lataaminen ylipäätään joka käyttökerran jälkeen on vaan tylsää.

Tuo on kylläkin sellainen ei-voi-voittaa tilanne. Jos jotain ladataan erittäin harvoin, niin riski sille, että lähteekin reissuun tyhjillä akuilla, kasvaa. On helppo unohtaa jokin, joka tehdään huomattavan harvakseltaan.

Tuolta osin mainosten lupailema 60 tuntia kuulosti lupaavalta.

Minun olisi pitänyt lukea tekniset tiedot tarkemmin. 60 tuntia onnistuu, jos käytetään vilkkua. Jos ledit palavat kaikki yhtä aikaa, niin akut kestävät

• matalammalla valoteholla 35 h
  • kirkkaammalla valolla 5 h

Matalin oli niin hämärä, että noinkohan valo näkyy kovinkaan kauas ja jos keli ei ole täysin kirkas, niin en luottaisi näkyvyyteen monenkaan metrin matkalle. Mutta eipä häikäise.

Joten ennen varsinaisia pimeämmän kelin testejä väitän, että tuon aito käyttöaika muussa kuin hälytysvaroituksessa on enintään 9 tuntia. Se on hieman vähän.

Lataus

Kun ensimmäisen kerran latasin, niin latauksen merkkivalo loisti vihreänä kertoen, että lataus on valmis. Oikeammin, tuohon on latureiden yleinen käyttäytyminen.

Vielä kokeilujeni jälkeenkään laturi ei suostunut vaihtamaan merkkkivaloaan, joten laitoin lukulasit päähän ja aloin tavaamaan pakkauksen tekstejä.

PureFlaren latausnapeissa on plus- ja miinusmerkit. Kuin myös laturissa. Se on pistettävä oikeinpäin, muuten ei lataa.

Ja taas, napaisuudet oli stanssattu. Ne näkee hyvällä valolla, mutta ei hämärässä.

Laturi ei varoita erikseen väärästä napaisuudesta. Sen tietää vain siitä, että vihreä merkkivalo ei muutu.

Käänsin laturin ja sain punaisenoranssin valon. Olin tyytyväinen, että nyt se sitten lataa.

Tyytyväisyys kaikkosi, kun seuraavana aamuna paloi sama ledi. Joko latauksessa on jotain häimää, tai tuo ei ilmoita täydestä akusta. Eräs tuoteteksti kuitenkin väitti, että valo muuttuisi vihreän oranssiksi, kun lataus on valmis.

Laturin toinen pää on tavallinen USB-liitin. Joten latausta varten tarvitset jonkun mihin tökätä se. Minulla oli yksi vapaa liitin Clas Ohlsonilta ostetussa jakajassa. Sellainen, joka tökätään pistorasiaan ja siinä on jatko tavalliselle johdolle sekä kaksi USB-lähtöä.

Se on ollut joskus epäluotettava laitteiden kanssa, jotka kaipaavat enemmän watteja, kuten iPad tai uudemmat iPhonet, joten vaihdoin laturin johdon toiseen virtalähteeseen. Nyt sytyi ledipari, jossa toinen on oranssi, ja toinen on vihreä. Kaipa se keltaista markkeeraa, mutta keltaisia ledejäkin on olemassa. Täyttä akkua se kuitenkin kuvaa.

Kajakkiin kiinnittäminen

Kulkuvaloa tarvitaan, kun alkaa hämärtämään. Sen täytyy olla sellainen, jonka saa samantien kiinnitettyä ja loistamaan. Vaatimus, että pitäisi mennä rantaan, on kohtuuton.

PureFlaressa ei ole varsinaista kiinnistystä, vaikka silikonikuoressa on yksi hieman isompi lenkki. Mutta siinä on magneetti. Joten vaihtoehdot ovat veneen köysistö tai asentaa jokin, johon magneetti voi pureutua.

Paikka täytyy olla myös sellainen, johon ylettyy. Se tarkoittaa hytin edustaa tai selän takana.

Eteen en tuota laittaisi. Vaikka se ei varsinainen majakka olekaan, niin siinä on kuitenkin sen verran valovoimaa, että puolen metrin etäisyydeltä se häikäisee.

Sen voisi laittaa takaristikon köysiin kiinni. Ne on kylläkin tarkoitettu melan ja melakellukkeen käyttöä varten, jos joutuu uimasille, mutta jokainen niihin jotain tavaraa sitoo. Mutta omassani takaristikon käyttö aiheuttaisi sen, että valo olisi pienessä montussa, eikä se ole tarkoituksenmukaista.

Joten liimaisin pienen metallilevyn kanteen kiinni. Silloin saisi hyödynnettyä magneettikiinnityksen. Magneetti ei ole vahvin mahdollinen, mutta pitänee aallokossakin.

Jos käytät keulassa kompassia, niin silloin PureFlare on ehdottomasti kiinnitettävä taakse. En kuitenkaan usko, että se jaksaisi selän takaa häiritä kompanssin pohjoisneulaa, vaikka käyttäisikin vanhaan malliin käsikompassia.

Loppupäätelmä: Haku jatkuu

Pystyisin elämään PureFlaren heikon valovoiman kanssa. Pystyisin jopa elämään surkeaakin surkeammin virtanappulan kanssa. Laturinkin kanssa pärjää. Mutta sen ääntelyä en kuuntele.

Joten minulla meni 20 euroa hukkaan ja haku sopivan ajovalon löytämiseksi jatkuu.

Suosittelisinko tuota jollekin? Varmasti se jossain paikkansa ajaa, kun tarvitaan paikallista merkki- ja huomiovaloa, eikä sen sirinöitä tarvitse kuunnella. Mutta silloinkin kyse täytyisi olla satunnaisesta tarpeesta. En näe kehnon akkukestävyyden takia, vaikka käyttäisikin vilkkutoimintoja, mitään ideaa ostaa jatkuvaan käyttöön PureFlarea.

Joten:

:-1:

1 Like

Se heikompi valoteho näkyy pimeässä ihan hyvin. Tuo ei ole yllätys, kun tupakan hehkukin näkyy. Mutta kun ollaan hämärän rajamailla, niin heikommin.

Mutta sillä puolikkaalla teholla tinnitys on ihan kuulorajalla. Hiukankaan muuta ääntä, niin ei kuulu. Joten tuuli tai melan loiskuminen piilottaisi sen.

Olin jo ajatuksissa, että josko sitä silti voisi käyttää. Kunnes laitoin sen kajakin kannen päälle. Sehän ottaa tyhjästä sisätilasta kaikupohjan ja se sitten siitä.

Paskan myivät.

Laitin PureFlaren ledikiekon yöksi pihalle palamaan täydellä tasaisella valoteholla (eli katoin lepakoille noutopöydän).

Sytytin sen klo 01.00 ja piipahdin seuraavan kerran pihalla 8.30 ja se oli sammunut. Sillä oli laturin mukaan täysi akku ja mainoksen mukaan valoaikaa olisi ollut 9 tuntia. Mutta ei tuo kestänyt kuin 7,5 tuntia ajatuksella, että oli sammunut juuri ennenkuin avasin ulko-oven.

Edit: Otin tuon 9 tuntia eräältä isolta myyjältä. Pakkauksen mukaan akku kestää kuitenkin 5 tuntia, ja siihen kokeiluni mahtui. Muokkasin aloitusta tuon verran.

Se on nyt ollut laturissa 5 tuntia, eikä ole täynnä. Joko mainostettu 2-3 tuntia ei pidä lähimainkaan paikkaansa, tai laturi ei sitten muutakaan merkkivaloaan, kuten pakkaus väittää. No, roikkukoot tuossa vielä aikansa.

Mä olisin sen jo palauttanu ekan testauksen jälkeen :woman_facepalming:

Avatusta paketista ja käytettynä?

Valitettavasti elektroniikka hyvin harvoin aidosti mahtuu palautusoikeuden piiriin kuten vaikka vaatteet. Vaatimus tuotteen uudelleenmyyntikunnosta on aika yleinen.

Siksi toiseksi olisin joutunut maksamaan postit. Joten ei nähnyt vaivaa 16 euron tuotteesta.

Jos tavarassa on palautusoikeus ja palautus on ilmainen niin kyllä mä palautan. Joskus oon palauttanu jopa puhelimen.
Koska tiedän että jos se ei tunnu sillä hetkellä kivalta niin ei se kivaksi muutu siellä kaapissakaan :woman_shrugging:

Tuossa tuli sitten kaksi jossia.

Verkkokaupan palautusoikeus ei velvoita kauppaa ottamaan vastaan käyttöönotettua tavaraa. Se on tehty heräteostoksia vastaan ja itseasiassa kokeiluoikeus on rajattu poikkeus tuossa.

Lähtökohtaisesti palautus ei ole enää ilmaista, vaikka monet yritykset sen ilmaisena pitävätkin.

Pointti on lähinnä siinä, että vaikka olisinkin voinut palauttaa tuon 20 euron ostoksen, niin se olisi silti maksanut minulle kympin. Ei näe vaivaa.

Omaa typeryyttä osakseen. Olin säästävinäni kolme euroa, koska jos olisin ostanut sen toisaalta normihinnalla, niin minulla olisi ollut täysi ja ilmainen palautusoikeus.

No, seuraavaksi ostan jonkun muun. Tai siedän tuon vajeet, koska en kovinkaan usein tarvitse kulkuvaloa kajakissa — tai mistä hemmetistä minä tiedän, tämä on vasta toinen syksy minulla ja ensimmäinen täysi kausi ja aidosti on ollut vain kaksi tilannetta, että olisin kaivannut kajakin taakse valoa.

Tuo latausvalo ei muuten vieläkään kerro onko akku täysi. Kai se on, kun alkaa tulla 8 tuntia täyteen latauksessa.

1 Like