Puolueet | Perussuomalaiset toistaa vaatimuksensa pakkoruotsin poistamisesta

Lollahdin :rofl::rofl:

“PERUSSUOMALAISET toistaa vaatimuksensa pakollisten ruotsin kielten opintojen poistamisesta kouluista. Kielestä pitäisi puolueen mukaan tehdä valinnainen kieli peruskouluissa sekä luopua sitä koskevista osaamisen vaatimuksista toisella asteella ja korkeakouluissa.”

Tavallaan ymmärrän taustalla olevan ajatuksen. Mutta:

"PUOLUE syyttää pakollisia ruotsin opintoja ja kaksikielisyyden ihannetta muun muassa suomenkielisten syyllistämisestä, minäkuvan häiritsemisestä ja kielellisen samaistumisen häiritsemisestä. Ne aiheuttavat puolueen mukaan huonoja oppimistuloksia, haittaa työuralla ja huonompaa kieli-ilmapiiriä.

Puolue väittää, että järjestelmäkeskeisyys aiheuttaa kieliasioissa suomea puhuville haittoja. Sen mukaan suomenkielisten tarpeista puhuminen on vaikeaa, koska nämä tarpeet kytketään aina ruotsin kielen asemaan."

Trollaako ne?
Vai oonko mä vaan niin pääkaupunkiseutulainen kuplassa elävä elitisti, että ainoa kokemani haitta on ollut se, että ruotsin kielen opiskelu ei ole ikinä kiinnostanut. Mutta en mä sen opiskelusta ole ikinä kärsinyt.

“Perussuomalaiset haluaa poistaa yleiset ruotsin osaamisvaatimukset ruotsinkielisten palveluiden järjestämisestä.”

Mä olen tullut siihen tulokseen, että kunnan/kaupungin viroissa kielivaatimus on vaan muodon vuoksi. Hyvin sinne pääsee töihin vaikka ei ruotsia varsinaisesti puhuisikaan.

Menkööt kommenttina aamuinen facebook-päivitykseni:

Persujen minäkuva häiriintyy, jos osaa jotain muutakin kieltä kuin pohojalaasta, ja sitten vielä harmittaa, kun pitäisi jopa istua koulussa opettelemassa kieltä.

En ole yllättynyt.

1 Like