Puhelinajat: inflaatiota ja vapaa-aikaa

Jokainen tietää, että kaikki kallistuu tällä hetkellä. Minulla se tarkoittaa kaiken muun lisäksi sitä, että serverien kuukausimaksut ovat kallistuneet noin 20 prosenttia. Jokainen tajuaa mihin tuo johtaa: minä nostan puhelinaikojen hintaa.

Valitan. Ilmaisia lounaita ei ole, minullakaan. Mainosnäytöt maksavat kululiikenteestä osan, mutta niiden tuotot eivät ole nousseet. Katiskan kuin myös fooruminkin kulut menevät minun lompakostani ja kun samaan aikaan muu eläminen kallistuu, niin en hypi riemusta tasajalkaa tilanteessa, jossa minulle alkaa tulla fiilis, että maksan siitä ilosta, että on sivusto ja foorumi.

Kyllä, tämä on minulle myös harrastus ja harrastukset maksavat. Mutta jos ollaan tilanteessa, että alan miettimään panostanko rahani melontaan vai Katiskaan, niin kerran saatte arvata kumpi siinä vertailussa jää kakkoseksi näiden vuosien jälkeen :wink:

Joten puhelinaikojen kohdalla perushinta nousee 39 eurosta 45:een. Kyllä, prosentuaalisesti kova hinnannousu ja olen yrittänyt välttää sitä pitkään. Enää ei pysty. Mutta se on edelleenkin aika melkoisenkin paljon halvempi kuin maksaa eläinlääkärille 450 - 4500 euroa siitä, että saa ostaa hyporuokasäkin.

Ymmärrän osan koiranomistajien tuskan, kun kaikki rahat on menneet eläinlääkäriasemalle, eikä koira ole tullut kuntoon. Mutta anteeksi, jos sanon tämän häijysti, mutta asia heitettiin minulle päin naamaa: miksi minun pitäisi tehdä töitäni halvemmalla kuin M&M:n kassan siksi, että eläinlääkäri laskuttaa kovia summia?

Jätän kuitenkin viikkotasolla muutaman ajan 39 euron tuntihinnalla. Ihan siksi, että osalla on oikeasti rahat vähissä ja talous tiukalla. Valitan, mutta aivan pro bono en näitä ala tekemään.

Alan jyvittämään itselleni enemmän vapaa-aikaa. Tai ylipäätään muuta aikaa. Tarkoittaa suoraan sitä, että buukattavien aikojen määrät vähenevät rajusti. Mutta tuossa ei sinällään ole mitään ihmeellistä.

Nuo muutokset tulevat tässä muutaman päivän sisään.

Sitten on itse Katiska.

Olen aika ajoin siivonnut sieltä ihan paskoja juttuja, sekä vahvasti vanhentuneita. Se linja tulee kiihtymään. Mutta samalla alan päivittämään osaa tekstejä tälle vuosituhannelle — osaksi siksi leikkaan puhelinaikoja.

Mietin ylipäätään Katiskan kohtaloa — siis lähinnä missä ja miten. Koska selvä suunta on, ja on ollut jo pitkään, vähentää omaa toimintaa koirapuolella. Samaan aikaan siitä seuraa suora leikkaus tuloliikenteeseen. Kun tuo kaikki ynnätään siihen faktaan, että Katiskan pyörittäminen maksaa tällä hetkellä jonkun matkaa yli 2000 euroa vuodessa, niin jotain täytyy muuttaa ja rajusti.

Mutta mitä ja miten… sitä työstän.

Ei, en ole ajamassa Katiskaa alas (paitsi jos vittuunnun kunnolla). Ja kyllä, olen lisäämässä sisällöntuottoa. Mutta toteutus tullee muuttumaan — jollain tavalla.

Eli mitä tämä kaikki tarkoittaa teille? Ei oikeastaan yhtään mitään. Kunhan tein hinnankorotusilmoituksen ja annoin pitkähkön ja aiheessa polveilevan ennakkovaroituksen sille, että sivustot saattavat olla aika ajoin alhaalla.

Koulutuksessa olevat: teidän elämässänne ei oikein mikään muutu. Muutokset eivät koske B2B-tyyppistä toimintaa itsessään.

3 Likes

Ansaitte korotus :+1:
Just ykspäivä sanoin työkaverille että vitsi kun palkat nousis tällä hetkellä samaan tahtiin kuin muutkin asiat mutta ei, palkka tulee ja menee nopeammin kuin aiemmin :woman_facepalming:

1 Like