Point 65 Buccaneer: kokemuksia

Tein sinällään tarpeettoman aloituksen, mutta siinä on taka-ajatus. Moisesta peruskajakista ei löydä, tai en itse löytänyt, minkäänlaisia kokemuksia tai edes esittelyä. Ainoat mitä löytyi oli myynti-ilmoituksia kopoteksteillä tai mainintoja vuokrausmahdollisuudesta.

Joten tehdään juttu, jossa yhdistetään kokemuksia ja Point 65 Buccaneer.

Tekninen data on helpoin, ja ne löytyykin internetsin ihmeellisestä maailmasta:

• pituus 450 cm (14,7 feet)
  • leveys 63 cm
  • paino n. 24 kg (omat kädet väittää kylläkin lähempää 30 kiloa…)
  • kantavuus 155 kg
  • ohjaamon aukko 83 x 46 cm
  • hintahaarukka kirjoitushetkellä 750 - 850 euroa

Oma jatkoni olisi:

• perusyksikkö
  • enintään vapaa-aikaan (englanninkielinen termi on recreational kayack, mutta kelpaa päiväretkeilyyn tai yön yli reissuihin; enempää ei saa tavaraa mukaan
  • vain tasaiseen veteen
  • kuskin maksimikoko on alle 200 cm ja kengän koko 44
  • varustelutaso vähin mahdollinen
  • penkki ei ole säädettävissä
  • selkänojan säätö vaatii ruuvimeisselin ja jakoavaimen
  • muovi naarmuuntuu helposti, myös pohjasta

Joten kaikkiaan kyse on todellisesta aloittelijan peruskajakista. Se mihin moinen aidosti kykenee, on vielä mysteeri. Osaavien käsissä Buccaneer tietysti kykenee vaikka mihin, mutta itseoppineelle aloittelijalle oleellista lienee kaksi asiaa:

• se ei kaadu helposti
  • 5 m/s vastatuuli ei vaikuttanut etenemiseen

Uskallan väittää Buccaneerin laajalle melontakokemuksella, eli 2x20 minuuttia ilman varsinaista kajakkikokemusta, että se lienee toimiva valinta aloittelijalle ja on välivaihe parempiin ja haastavampiin malleihin.

En tosin näe mitään syytä miksi se ei voisi olla ainoakin kajakki. Jos tarve on tehdä viikon melontavaellusta ilman lähellä olevia kauppoja, lähteä piipahtamaan Ahvenanmaalle tai ylipäätään avomerelle, tai harrastaa koskenlaskua, niin silloin Point 65 Buccaneer on täysin väärä valinta. Mutta jokainen peruskajakki olisi.

Mainoksista huolimatta istuin ja selkänoja ei ole mitenkään huippumukavia, enkä näe mahdollisena istua moisessa kahta tuntia kauempaa. Mutta jos Buccaneerin penkki ja selkänoja kuitenkin ovat kajakkimittapuulla mukavat, niin silloin aito murheenaihe on kajakkien yleinen ergonomia.

Se on 450 senttiä pitkä. Mahtuu hienosti ja rimpuilematta farmari-golffin katolle, ja taatusti kulkee useimmilla henkilöautoillakin. Ilmoitettu 24 kiloa on kylläkin sellainen, että ei sitä ihan jokainen suoraan katolle nosta, mutta liukuuhan se kattotelineen kautta.

Taas kerran kokemus puuttuu, mutta J-koukut saattaisivat olla haastavia, jos yksinään joutuu punnertamaan. Kehtomalli tuntuu ainakin nyt helpommalta.

Halvalla tehty ämpärimuovi ottaa hieman herkästi itseensä, mutta ainahan naarmuja tulee. Ei tuota kuitenkaan sepelillä tai kalliolla suuremmin kannata raahata. Pohja kun on samaa muovivalua kuin kansikin.

Toki, ainahan pohjat naarmuuntuvat.

Muovi on silti elämää helpottava materiaali, koska se ei suuremmin piittaa sateesta tai pakkasesta. Suorassa auringonvalossa ei kannata säilyttää viisaampien mukaan.

Suurin käytännön ongelma minulla oli russelit. Kun tuo hankkijanlippiksen oranssi Buccaneer (löytyy myös punaisena, ja ainakin Ruotsista saisi myös sinisenä; värit eivät ole kallimpien tapaan liukuvärejä, vaan tasaista) oli pihalla ihmeteltävänä, niin luolakoirat innostuivat. Pappa on tuonut ihka oikean keinoluolan.

Jos muiden kajakeissa on meriruohoa ja suolaroiskeita, niin meikäläisen lelun kannella on kuraisia koirantassunjälkiä.

Summa summarum

Tätä kirjoitettaessa on jo jokunen vesitunti takana ja alan saada hieman käsitystä siitä miten ylipäätään kajakki melotaan eteenpäin. Sillä koko ajan täytyy muistaa, että eteneminen on näiden peruskajakkien päätehtävä, ei mikään muu.

Point 65 Buccaneer on 750 euron totaalinen peruskajakki, ei yhtään enempää. Reisituki tarkoittaa ohutta solukumiliimausta paikassa, joka ei taatusti ole suurimmalla osalla reisin lähelläkään. Pedaalit ovat toki säädettävissä ja evä heiluu vasemmalta oikealle — mutta se, että evä törröttää suoraan ylös eikä käänny kantta vastaan, on pieni kiusa niin lastauksessa kuin säilytyksessäkin. Mustekaloihin saa jotain pientä perusasiaa kiinni, mutta ei edes varamelaa näppärästi. Joten kaikessa on tingitty.

Polkimilla saa varpailleen vastavoimaa meloessa, mutta en ole vielä oppinut miten peräsintä käytetään. Joten en käytä sitä pääosin koskaan, ja yritän pärjätä muilla tavoilla tuulisemmassa kelissä.

Ei liity mitenkään Buccaneeriin, mutta minulle oli yllätys kuinka herkkä se on tuulelle. Itseasiassa jo 3 m/s paikkeilla oleva tuulahdus saa sen kääntymään tuuleen, jos ei mitään asialle tee.

Suuri kysymys lienee, että onko Point 65 Buccaneer huti vai järkiostos. Se riippuu. Minä en ole kaatunut sillä ja olen oppinut jopa menemään eteenpäin. Kyytiin mahtuu tismalleen saman verran tavaraa kuin kaikkiin muihinkin noin 4,5 metrisiin. Joten kysymys Buccaneerin järkevyydestä on kuin kysyä, että onko Fiat Uno järkevämpi ostos kuin pikku-Golf, iso farmari malliin Audin joku versio, Transit tai Tesla.

En tiedä muista saman hintaluokan peruskajakeista, joten totean tylsästi, että jos budjettisi kajakille on 750 euroa, ja haluat äkkiä uuden, ja joku myy lähelläsi Buccaneeria (taitaa käytännössä tarkoittaa vain Welhonpesää), niin osta se.

Jos pystyt noin tuplaamaan budjettisi, ja pelimerkkejä löytyy 1400 euroa, niin saat sillä rahalla melomisnautinnon ja suorituskyvyn suhteen oleellisesti paremman kuin mitä Point 65 Buccaneer on. Puhumattakaan tarjonnasta kun mennään yli 2000 euron.

Joten Buccaneer on aloittelijan välivaihe. Pääsee veteen ja sitten on aikaa vaikka vuosi kerätä lisää rahaa. Koska tuolla ei ole jälleenmyyntiarvoa, niin moinen välivaihe on tietysti järkevämmälle taloudelle ihan idioottimainen ratkaisu. Mutta jos olet kuin minä, eli kiima on kova eikä edes tiedä mitä haluaa, niin sitten tuossa hintaluokassa pääsee liikkeelle.

On myös muistettava, että Suomesta ei oikein löydy muita tuon hintaluokan uusia. Yritin ostaa yhtä hilkun alla tuhannen euron hintaluokasta, mutta kaikki myivät tyhjää varastosaldoa.

Tämä on muuten näyttäisi olevan hyvin tyypillistä suomalaisessa kajakkimyynnissä. Verkkokauppa näyttää vaikka mitä, mutta niitä ei sitten ole, ei edes tiedetä tuleeko, ja jos tulee, niin ehkä keväällä tai joskus.

Kaikki suomalaiset melonnan verkkokaupat ovat muuten sitten teknisesti jostain 90-luvulta.

Joten aidosti Buccaneerin ostamisen järkevyyttä ei mitata sillä mitä rahalla saa. Se mitataan vain sillä, että paljonko sinulla on varaa pinota euroja tiskille. Jos on painuttava alle 1000 euron, niin Buccaneer saattaa olla jopa ainoa vaihtoehto.

Minulla on ollut määrättyjä ongelmia jalkojen ja suuntavakauden kanssa. Ensimmäinen varsinainen koeajo oli tosin 5 m/s tuulen kanssa, joka varmasti osaltaan vaikutti suunta-asioihin, mutta se, että kajakki kääntyi itsepintaisesti vasemmalle tuulen suunnasta riippumatta, oli hieman omituista.

Olen tosin täysin valmis syyttämään omaa istuntaani, mutta halvan peruskajakin rakenne on varmasti myös merkityksellinen.

Tein, taas, kuivanmaan harjoittelua. Ja nyt paletin juoni alkaa paljastumaan, ainakin vakaasti luulen niin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin oikeassa ja että en keksisi huomenna toista ja uutta selitystä.

Kyseessä on yhdistelmä halpuutta, rakennetta ja käyttäjön kädettömyyttä.

Kun minulla on polkimet ääriasennossa ja istun kuten kuuluukin ja kevyemmät (sekä lyhyemmät) kengät jalassa kuin polkujuoksukengät, niin peräsin heilahtaa vasemman jalan painamana. Kun kurkistin kannen alle, niin minulla on jalat eri tavalla — vasen on hieman enemmän koukussa ja oikea suorempi.

Toin oikean jalkatuen pykälän verran ohjaamoa kohti, niin sain jalat enemmän samalla tavalla koukkuun.

Jalkatukien kiinnikkeet eivät ole myöskään täysin samassa paikassa korkeussuunnassa. Vasen on alempana. Ja nyt päästään mielenkiintoisen kohtaan. Nimittäin kansitasosta mitattuna ne ovat samalla korkeudella, mutta jos mitataan kölilinjasta, niin eivät ole.

Tuo kertoo kaksi asiaa. Se, että alunperin syytin rakennetta, ei ollutkaan ihan väärä ennakkoaavistus. Siitä seuraakin sitten masentavampi nopea johtopäätös. Point 65:den valumalleissa on normaalia surkeampi toleranssi, ainakin tässä halvimmassa mallissa.

Ei, en huutele minkään mikromillitason tarkkuutta, vaan että oltaisiin edes samalla senttilukemalla.

Se, että vasen pedaali heilautti peräsintä jo hipaisusta, eli meloessa jalan käyttö vastavoimana oli mahdotonta peräsimen ollessa alhaalla, oli tyylipuhdas käyttäjävirhe.

Huomauttaisin kuitenkin tähän väliin, että Point 65 Buccaneer on kategorisesti suunnattu totaalisille aloittelijoille, jotka eivät halua tai pyst sijoittamaan 2000 euroa retki- tai merikajakkiin. Se täytyisi huomioida kokonaistuotteistuksessa.

Kajakin mukanahan ei tullut minkäänlaista manuaalia. Sellaista ei löydy edes netistä. Eihän moinen varustelematon muovikiulu tarvitsekaan sen suurempia ohjeita. Lähes huoltovapaa ja ainoa säädettävä kohta on jalkatuki — nyt päästään siihen omaan kipukohtaan — JA peräsimen kaapelit.

Minulla ei ollut hajuakaan millaisiin mittoihin ne pitää säätää. Tai että se ylipäätään kuuluu säätää.

Ohjaamon puolen välin kohdalla on molemmin puolin kaapeleissa kaksi kolmiopalaa. Kun moista vetää perään päin, niin kaapeli kiristyy. Kun eräällä tavalla laajentaa kolmion pohjasta kiertävää kahta narua, niin kaapeli pitenee, löystyy.

Oikea kireys lienee makuasia, mutta einen löysä antanee hieman tyhjää liikettä polkimiin, jolloin peräsimen kääntö vaatii varpailta aktiivista painamista. Minulla oli vasen kireä kuin viulunkieli, ja oikea erittäin löysä. Siksi vasen jalka liikautti heti, ja oikealla en suuremmin meinannut saada liikettä.

Tuokaan säätö ei poistanut taipumusta kääntyä vasemmalle. Mutta alan olla hyvin vakuuttunut, että se johtuu vain istunnasta ja myös melan käytöstä ja pituudesta. Istun ilmiselvästi vinossa, joka vaan lisää jalkojen asento-ongelmaa, jossa vasen on enemmän koukussa jyrkällä nilkkakulmalla ja oikea suorempana kantapää ikäänkuin kölilinjan väärällä puolella.

Tuolle asialle kajakkivalmistajan lienee vaikea tehdä mitään. Sain muuten varpaille hieman tilaa, kun vaihdoin polkujuoksukengät kangastossuihin. Jalkojen ergonomian ja rantautumistrvallisuuden suhteen ei todellakaan paras vaihtoehto, mutta pakkorako. Nyt varpaat ovat vain hitusen kiinni kannessa, eivät jumissa.

Saahan maissaliikkumista varten polkujuoksukengät kuljetettua rahtipuolella.

Mikä on edge suomeksi? Kanttaaminen? Kuitenkin, Buccaneerin saa edgelle, mutta oman takapuolen alla sen toissijainen tasapaino ei ole tukevin mahdollinen — en todellakaan kuvaisi, että Buccaneer lukittuu edgeen.

Mutta taas kerran — minä olen totaalinen aloittelija, ja taatusti kyseessä on tekniikan puutos.

Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että jos hetkenkään kuvittelee, että saa pidettyä Buccaneerin suorassa kulussa pelkällä istunnalla, niin saa unohtaa koko homman. Joku Ken Whiting tai Dane Jackson onnistuvat tasan tarkkaan, mutta he kykenevät siihen vaikka tukin päälläkin. Edelleenkään se mihin ammattilainen kykenee laitteella, ei liity mitenkään siihen mikä on tuotteen kohderyhmälle mahdollista.

Tarkoittaako tuo sitä, että Point 65 on tehnyt paskan tuotteen nimeltä Buccaneer? Ei tarkoita, vaan että se on halpa. Mietin lähinnä sitä, että saisiko samalla rahalla muilta merkeiltä paremman, vai kiusaako tuo määrätty matala laatu kaikkia edullisempia?

Josta on hyvin lyhyt matka siihen, että jos ollaan tiukalla budjetilla liikkeellä, niin ehkä käytetty olisi parempi vaihtoehto. Ei ehkä ole ihan sattumaa, että noita on jonkun verrankin käytettynä myynnissä.

Minulla tämä kokemus kuitenkin merkitsee sitä, että Point 65 ei tule olemaan seuraavan kajakkini valmistaja, missään hintaluokassa.

Mikään edellä olevista ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Point 65 Buccaneer olisi paska kaikille. Mutta väitän, että 186/90 (ja pidemmille) Buccaneer ei ole järkevä vaihtoehto. Kyllä sillä oppii, ja pääsee eteenpäin, mutta jos sen tuotantolaatu on tuota luokkaa, niin siinä maksaa 750 euron oppirahat välimallista.

Lyhyemmille aloittelijoille Buccaneer on taatusti soiva peli. Silloin on pelivaraa jalkatukien säädöissä eikä korkeus- tai pituusero kantapään ja varpaiden välillä ole enää merkityksellinen.

Silti penkki lienee yksi surkeimmista virityksistä omassa hintaluokassaan. Se, että onko asialla mitään oleellista merkitystä, taasen selviää vain istumalla.

EDIT: Siihen itsepintaiseen vasemmalle kääntymiseen oli ihan muu syy kuin kajakki tai edes istuntani. Jokainen kokeneempi olisi voinut kertoa sen heti, mutta minä opettelin asian pitkän kaavan kautta: melontatekniikka.

Kun pitää suunnilleen tasapainoisesti melasta kiinni, ei tee liian pitkiä vetoja ja vedot ovat jotakuinkin samalla voimalla molemmilla puolilla, niin suoraanhan tuo menee.

Buccaneer on muotissa valettua ns. ämpärimuovia. Kestää vettä ja lunta, eikä tarvitse ihmeellisiä pohjankäsittelytalkoita — asia saattaisi muuttua, jos sitä säilyttää vedessä koko kesän.

Mutta käytetty muovi on pehmeää. Se naarmuuntuu jo pahasta katseesta. Asia, joka kannattaa ottaa ehkä hieman huomioon, kun kajakkia raahaa tai rantautuu vaikka kalliolle. Pohjassa, edes keulaosassa, kun ei ole minkäänlaista suojausta — joka kylläkin löytyy aika monesta muusta saman hintaluokan veneestä. Se, että onko sillä mitään aitoa merkitystä, vai ovatko moiset palikat vain myynti-gimmick, menee oman osaamisen yli.

Rantauduin yhdelle betonilaiturille. Olin varovainen, mutta jäljet ovat selvät, ja tulivat yhdestä kosketuksesta:

Toki läheltä otettu kuva ylidramatisoi, eivätkä nuo mitenkään käyttöä hidasta, ja sama saattaisi tapahtua kaikilla materiaaleilla, paitsi että lasikuidussa se pännisikin jo reippaasti, mutta naarmuuntumisherkkyys kannattaa pitää mielessä. Nimittän varamelan putken pää tekee saman kannelle, kun työntää hieman vauhdikkaammin mustekalojen alle.

Jatkan hieman aiheesta naarmut.

Moisia viiltoja on jonkun verrankin. Niitä voisi hieman siivota, mutta en oikein motivoidu. Mutta mistäs sitä tietää, vaikka innostuisinkin. Ne saa fiksattu joko kolvilla, lisääämällä hieman mielellään saman sävyistä muovia tai jopa kuumaliimalla.

Noita tulee, kun osuu mihin tahansa kovaa. Pieni kivenmurunenkin riittää, kun lähtee veteen.

Sen sijaan tästä en pidä:

Tuo on lisävalu ja virtuaalivitonen vetoa, että siinä on kalliimpien mallien evän paikka.

Halkeama on sinänsä merkityksetön, eikä vaikuta käyttöön. Mutta en pidä ajatuksesta, että noin tusina tuntia käytössä ollut vene alkaa aueta saumoistaan, vaikka vain hiukan.

Koko ajan törmään negatiivisessa merkityksessä siihen, että Point 65 on tehnyt halvimman mahdollisen ratkaisun.

Mistäs minä tiedän josko muidenkin valmistajien halvimmat perustuotteet antavat yhtä viimeistelemättömän ja sutaistun oloisen vaikutelman. Mutta olen aika itsekeskeinen ja minua kiinnostaa vain se joka minulla on.

Hieman lisää käyttökokemuksia.

Jalkojen asento on vahvasti riippuvainen istunnasta. Kokemuksen lisääntyessä pystyn istumaan siten, että mietin koko ajan josko pitäisi siirtää polkimia pykälän lähemmäs penkkiä.

Varpaille ei kuitenkaan ole sen enempää tilaa, mutta se on ylipäätään kajakkien rakenteesta johtuva juttu.

Nyt siirrytään aihealueeseen, joka ei ole Point 65 Buccaneer sidonnainen, vaan kiusaa aivan kaikkia kajakkeja, jotka ovat

• aloittelijalle sopivia
  • kaikille kokoluokille S - XL (ihan oikeasti, ei nuo kirjaimet tarkoita mitään ja ovat vain pseudonäppärää mukamastietoa; täysin sama kuin painorajat, jotka liittyvät vain kajakin kantokykyyn)

Pohjahan on leveä kuin valtatie ja lähes niin tasainen, että sen päällä voisi järjestää tanssit:

Tuolla rakenteella saadaan myyntitermi sopii aloittelijalle. Se ensisijainen tasapaino on hyvä, se ei siis ole kiikkerä.

Se, kuten määrätty pyöreys laitojen nousussa, tuo mukanaan toisen… ei ongelman, mutta ominaisuuden puuttumisen tai vajeen, joka saattaa muuttua ongelmalliseksi. Tasaisen pyöreä ja leveä pohja tarkoittaa sitä, että toissijainen tasapaino on heikko ja hankalasti pidettävä.

Kun katselee Youtube-videoita, joissa 30+ vuotta meloneet esittelevät state-of-the-art merikajakeillaan miten tehdään edge (mikä lie kanttaus, kallistus), jolla saadaan kajakki esimerkiksi kääntymään herkemmin tai kompensoitua tuulen vaikutus, niin moiset ohjeet voi unohtaa näillä aloittelijakajakeilla.

Kyllä ne saa reunalleen. Kajakin pitäminen siinä vaatii jotain ihan muuta taitotasoa kuin mitä aloittelijalle on.

Siinä ei myöskään ole rockeria — en tiedä mikä on suomenkielinen termi, mutta niin perä kuin keulakin nousisivat ylöspäin kuin banaanissa. Ei moista kaarevaa kölilinjaa ole ylipäätään kuin merikajakeissa.

Sillä on yksi merkitys. Moinen tasainen leikkaa suoraan aallon läpi, ei nouse ylös. Tarkoittaa sitä, että kunnon aallokko ei ole kiva eikä turvallinen. Ei se ole tasaisella pohjalla muutenkaan, koska toissijainen tasapaino on surkea, epäluotettava ja vaikea pitää — ne siis kaatuvat sivuaallokossa helpommin.

Kumpikaan pohjan rakenteesta johtuva ei ole mikään virhe tai Buccaneeriin liittyvä. Ne ovat rakenteesta johtuvia ominaisuuksia. Kajakeissa joudutaan aina ja koko ajan tekemään kompromisseja. Tässä tapauksessa kompromissi on tehty vakauden ja vaativamman käsittelyn välillä.

Edge, ja moni muu asia, ovat muutoinkin hankalia moisessa one size fits all ratkaisussa. Kajakin ohjaamo on iso kuin Westendiläisen luksustalon olohuone (tai varmaan komero, mutta kuitenkin). Siinä ei saa mitään tukea mistään — tai saa, hieman ristiselälle, joka on aika merkityksetön, ja polvilla kajakin kylkipuolilla.

Joten ollaan taas tilanteessa, jossa Youtuben jokaikinen opastusvideo selittäessään lantio- ja reisituesta ovat merkityksettömiä. Kun niitä ei ole.

Tuunaamalla asian saattaa saada ratkaistua. Mutta en ole vielä niin pitkällä.

Muutin omainaisuuksissa tämän kohdan. Itseasiassa mahtuu pidempi ja isompi hemmo mukaan. Minulla oli tuon arvion kirjoittamisaikana muutamakin asentovirhe.

Toisaalta… kengän koko on rajoittava tekijä ja aika usein ihmisen oituuden kasvaessa myös kenkä suurenee :wink: