Podcast ja ei podcast

Nyt olisin hieman mielipiteitä vailla. Kun minä alan olla kyllästynyt kirjoittamaan juttuja. Osa sisällöstä on tietysti pakko tehdä pelkkänä tekstinä, mutta audio tulee lisääntymään - mutta niissähän on aina mukana myös tekstiä.

Se tarkoittaa silloin sitä, että iso osa julkaistuista tullee olemaan jotain mikä on aiemmin leimattu podcasteiksi. Siis sitähän ne tulevat olemaan edelleenkin, mutta nyt mietin enemmänkin nimeämistä. Ja kategorioita.

Podcastit on nimetty alkamaan numerolla ja esitetään omassa kategoriassaan siksi, että moista pyydettiin niin usein. Ihmiset haluavat kuunnella niitä kuin vaikka striimejä jostain hemmetin Netflixistä, jakso kerraan ja uusin tarjottuna ensimmäiseksi. Ja niin se sitten toteutettiin.

Ei tuossa ole sinällään mitään vikaa, mutta podcast kategoriana palvelee vain ja ainoastaan sellaisia podcast-kuuntelijoita, jotka hakevat juurikin podcastiä eikä heitä suuremmin kiinnosta onko aiheena närästys, vakuutukset vai harrastamisen tuska.

Toiselta puolelta - tageillahan minä saan asiat hoidettua ja työlistalla on edelleen suunnitelma räjäyttää Katiskan taksonominen rakenne ja siirtyä vastaavaan kuin täällä: käytännössä pelkkiin tageihin.

Jos käyttää jotain podcast-ohjelmaa, niin sehän esittää jaksot automaattisesti järjestyksessä aivan riippumatta miten esitän ne Katiskan sivuilla.

Nyt päästään siihen minua vituttavaan aiheeseen: rahaan

Podcast-palveluiden botit käyvät säännöllisesti kurkkimassa sivuilla onko uutta julkaistu. Osa käy kerran päivässä. Suurin osa kyttää 4-6 kertaa päivässä ja ahneimmat kerran tunnissa. Botit aiheuttavat saman kuorman, noin, kuin ihmiskävijä, mutta eivät kerrytä mainosnäyttöjä. Itseasiassa syy siihen, miksi ylläpitokulut ovat niin korkeat tulee juurikin bottien aiheuttamasta kuormasta, ei ihmisistä.

Sitten julkaisen podcastin ja se ilmestyy bottien avustuksella ulkoiseen palveluun. Audio kuitenkin toistetaan minun palvelimiltani ja minä maksan sen liikenteen. Mutta podcast esitetään palvelun omassa apissa tai sivuilla ja nyt päästään siihen ärsyttävyyteen. He voittavat siitä kuukausihinnan, appin ostohinnan tai mainosnäytöt. Minä maksan kulut.

Eli minä käytän omaa aikaani podcastin tuottamiseen. Sitten maksan siitä hyvästä, että podcast on kuultavissa. Ja sitten podcastin kuuntelemisesta nyppii tuloliikenteen yritys, joka ei itseasiassa tee mitään.

Tismalleen samaa kuin miksi en hyppinyt riemusta tasajalkaa kun joku mainosti, että kaikki Katiskan videot ovat katseltavissa minun Youtube-kanavaltani, koska siellä Google saa esitettyä mainosnäytöt ilmaiseksi. Joten siinä tapahtuu tismalleen sama. Tai no… melkein sama, koska en maksa videoiden säilytyksestä ja esittämisestä - ja siksi en useinkaan kiukuttele Googlen toiminnasta Youtubessa.

Mutta olen hyvin lähellä ajatusta, että estän podcast-syötteeni ulkopuolisilta palveluilta. Itseasiassa olen jo estänyt varmaan parilta sadalta, mutta isot ovat saaneet olla rauhassa. Aika pitkälle siksi, että niillä on minun syötettäni kuuntelevia niin perin vähän.

Minua häiritsee jostain syystä suunnattomasti jaksonumero otsikon edessä ja sitten lopussa oleva (podcast) - en edes muista miksi merkkasin moisen loppuun, luultavasti Googlea varten, mutta numeron tarvitsin juurikin esitysjärjestystä varten.

En minä oikeastaan edes tiedä miksi mielipidettänne kysyin :joy: Joku ajatus siinä oli. Ehkä se, että kuinka pahasti elämänne hajoaa, jos podcastit

• siirtyvät muun sisällön joukkoon
  • jaksonumero häipyy

Kun podcastit löytyisivät Katiskassa kuitenkin samalla tavalla kuin täälläkin, tagilla #podcast

Mutta. Jos kerta asiat ryhmiteltäisiin ja löydettäisiin tagien mukaan, niin mitä hiton väliä silläkään olisi jos podcast-kategoria pysyisi?

1 Like

Mä pidän numeroinnista. Ei perusteluja, kunhan pidän. Jäisin toki varmaan järkiini ilmankin, jos olis pakko. :sweat_smile:

1 Like

E tiedä mitä edes kysyit :thinking:.
Tähän tulee seuraavaksi varmaan @Jonnap ihmettelemään minun lisäkseni jotain todella älykästä ja rakentavaa :joy:.

Mutta jos jutut kerran löytyy haulla, niin onko sillä mitään merkitystä miten ne luokittelee.

Ei taida ehtiä, mä tuun tähän väliin höpisemään offtopicia :rofl:

Ja seuraavaksi on vuorossa “huoltokatko” :joy:.

Loppuvuoden mittainen huoltokatko :rofl:

Mistä sä niiin arvasit :grin:
Luin kyllä ton jutun jo aiemmin mutta kun en ymmärtänyt siitä niin paljon mitään niin ajattelin kerrankin pitää suuni kiinni ja esittää tosi fiksua :see_no_evil:

Voi myös olla mahdollista että foorumi jostain tietämättömästä syystä ei vaan toimi loppuvuoteen tai on tosi hidas. Meille kolmelle @Lafal ja @Hukkaputki :crazy_face:

Meinasin, että säikäytänkö bannaamalla tunnukset hetkeksi — mutta en sitten uskaltanutkaan.

Tästä listauksesta on kyse:

kuva

Jo numerot häipyy, tai järjestys ei pysy, niin kuinka monen elämästä katoaa pohja ja merkitys?

Ei ainakaan multa koska noita kyllä kuuntelen mutten nytkään missään järjestyksessä vaan sen mukaan mikä aihe tarpeellinen sillä hetkellä.

Oisit saanu liikaa viestejä jotain muuta kautta kolmelta hyvin vihaiselta tyypiltä joten ajattelit että antaa niiden nyt olla “mukahauskoja” koska pääset vaan helpommalla :face_with_hand_over_mouth:

2 Likes

Teillä jokaisella on niin paljon erilaista sydänvikaa ja muuta krämppää, että enemmänkin ajattelin seurauksia perikuntien kautta.

Mä oon kuunnellut jo kaikki eli elämän pohja on vakaa numeroista ja listasta riippumatta :ok_hand:

Se taasen, mikä uusille kuuntelijoille olisi paras ratkaisu… se mikä on sulle helpoin.

Uusillehan on ihan se ja sama. Ne tulee linkistä sisään ja 80 prosenttisesti ei kuuntele toista juttua. Elleivät törmää johonkin toiseen linkkijakoon.