đź’¦ Pihan lumikuorma

Päivittelin Fittiness-ryhmässä kuinka väsynyt olin yhden surkean lumityön jäljiltä. Toki sitä oli hieman normaalia enemmän ja Minna muistutti, että muutama vuosi sitten minulta meni kolme päivää samaan urakkaan, koska en jaksanut. Silti.

Joudun kolaamaan lunta pihalta niin paljon kuin mahdollista. Meillä on tontti hieman arka isoille valumisvesille, eikä vanhan rintamiestalon salaojatkaan liene siinä parhaassa kunnossa.

Laskeskelin äsken, että kuskasin kolalla kaikkiaan noin 8,5 kuutiota lunta. 35 m x 7 m x 35 cm antanee sen verran. No, vastaavan hiekkamäärän siirtäminen olisi vituttanut enemmän.

Kuutiometrissä kuivaa pakkaslunta on vettä noin 50 kg. Kilo vettä on litra, kun lämpötila on +4 astetta, mutta ollaan suurpiirteisiä. Kuskasin siis ojaan noin 425 litraa vettä — siis yhden (okei, yhden kevyen ja yhden myrskyn) lumisateen jäljiltä.

Se, että kuskaan lunta maantien ojaan helpottaa pihan vesikuormaa… no, talvestahan se riippuu, mutta vaihdellen kuutiosta kolmeen.

2 Likes

Aamulla tein lumityöt, märkää paskaa. Sitten satoi vettä kello 15 asti, jolloin sade muuttui lumeksi — märäksi sellaiseksi. Viiden aikaa tein taas lumityöt, ja nyt se oli raskasta tavaraa. Tallit sun muut ja näihin aikoihin sisälle eli kello 19 paikkeilla… uutta lunta muutama senttiä ja lisää tulee, säätiedotuksen mukaan puoleen yöhön asti.

Piipahdin kaupasta ostamassa tupakkaa ja muuta mahdollisen lumihelvetin vaatimia peruselintarvikkeita, kuten pullon Ediä ja pussillisen Leivon leipomon kardemummapullia ( siis niin peruspulla kuin voi olla, ei voisilmää, ei sokeria pinnassa — ja ihan pahuksen hyviä).

Tuolla kylälle vievällä tiellä on 70 rajoitus. Ihan turhaan, koska siellä ei ole kolareita — kerran talvessa joku turisti ajaa ojaan huonolla kelillä. Joten oikein kukaan ei noudata sitä, paitsi paikalliset sokeat mummot ja papat, jotka ajavat viittäkymppiä kesäkelilläkin.

Tänään en itse ajanut yli 60. Sohjoa ja vettä oli niin paljon, että jos ajautui pois urasta, niin kuski muuttui matkustajaksi. Alkupätkällä poikkesin linja-autopysäkille, koska joku kiireinen pienellä mustalla autolla tummenetuilla laseilla ja ilman takavaloja roikkui puskurissa kiinni. Jos on kiire, niin päästänhän minä ohi.

Hetken kuluttua ensimmäisissä mutkissa ajojäljet oli mielenkiintoiset, oli meinannut vetää molemmin puolin tietä ojaan. Sain sen kiinni parin kilometrin päästä, kun se hiipi viittäkymppiä. Joskus täytyy vissiin kokeilla ennenkuin tietää kelin huonoksi.

Hitot floskasta, mutta tie tulvi useammassa kohdassa. Yhdessä koko tien ylittävässä joessa vastaan tuli iso paku melkoista vauhtia — itse tipautin vauhtia ennen sitä jorpakko, koska tiesin pakun heittävän vedet silmille. Plus minulla ei ole harhakäsityksiä miten farkku-golffi ilman sitä wannabe-nelivetoa käyttäytyy yli 5 senttiä syvässä vedessä.

Muotoilen näin. Meillä oli puhdas auto sen kohtaamisen jälkeen, ja paku oli poikittain tiellä — jatkoi matkaa, mutta hyvä ettei minun perässäni tullut ketään.

Vähän aikaa sitten pelastuslaitos antoi varoituksen teille tulvivasta vedestä. Mikään oja ei vedä näiden lumien jälkeen.

No, aamuyöstä kiristyy pakkasen puolelle :man_facepalming:

Kai tämä pitäisi saada jotenkin aloituksen otsikon mukaiseksi… Pihan lumikuorma on moninkertaistunut, ja märällä tavaralla. Ei sitä saa enää tien syrjään ojaan.

3 Likes

Pääset kohta kajakilla kauppaan :slightly_smiling_face:.

Oon niin väsynyt lumitöihin etten edes jaksa kirjoittaa ja kertoa kuinka paljon vituttaa.

2 Likes