Pienet tulot ja terveellinen syöminen

Minä elän sattuneesta syystä tiukalla budjettikurilla tällä hetkellä. Sen takia on painoa tullut lisää sellaiset nelisen kiloa. On nimittäin aivan mahdotonta ostaa halvalla ja syödä terveellisesti. Tarkoittaa käytännössä kahta: hiilihydraatteja menee paljon ja ainoa liha on sikanautajauheliha.

Sikanauta on vaan yksiselitteisesti pahaa. Sen maun saa hieman piilotettua raskaalla määrällä tomaattia ja chiliä, mutta silloin suutuntuma on… tahmainen. Tein simppelin perusruuan, joka ei voi epäonnistua: makaronilaatikon. Paitsi että sikanaudalla sekin epäonnistui.

1 Like

Mä oon tähän mennessä tehny jauheliharuuat aina sikanaudasta (eli viimeiset 24v) juurikin sen halpuuden takia kun meillä ollut aina tiukka budjetti koska ruokailijoita on päivän aikana ollut 9hlöä (työlapset mukaan lukien) mut nyt puolen vuoden aikana se on alkanu maistumaan oudolta :woman_shrugging:

Edit. Että vaikka kuinka sanotaan että terveellisesti voi syödä myös pienillä tuloilla niin ei kyllä voi, ainakaan jos on asuntolainaa ja useampi lapsi perheessä.

Oikeastaan ainoa kasvispuoli mihin tiukalla budjetilla kykenee on porkkana ja paprika. Ja paprikassakin täytyy olla hieman hereillä mitä ostaa ja mistä.

1 Like

Ulkomainen tomaatti oli täällä ainakin eilen suht halpaa, 2.50e/kg. Kotimaista ostan sitten taas kesällä. Lanttu on myös aika halpaa ja keräkaali. Mutta ei niitä jaksa pelkästään koko aika mussuttaa. Suklaata välillä. Mutta siitäkin pitää nykyään valita joku halpisversio ku fazerin suklaat on ihan älykalliita.

Tomaatin ravintoarvo on aika heikko ja lantusta ruuan saaminen on työlästä. Lanttu on muutenkin sama kuin peruna, eli vahvasti vain tärkkelystä — hiilarit saa kasaan itseasiassa halvemmalla ihan vaan makaroonilla.

1 Like

Kumpi mahtaa olla tällä hetkellä kilohinnaltaan halvempaa: makaroni vai peruna? Tietty myös riippuu siitä kumpi täyttää kenenkin mahaa paremmin.

Myllyn paras makaroni 400 gramman pussissa maksaa noin euron kilo, hieman vaihdellen mistä ostaa. Peruna, riippuen mitä ostaa, maksaa noin 70 senttiä kilo ja ylöspäin.

1 Like

Ja koko soppaan kun lykkää vielä gluteenittomuuden, niin hinta vaan nousee. Tai no, ei varsinaisesti gluteenitonta tartte olla. Pystyn onneksi syömään esim. ihan tavallisia kaurahiutaleita, mutta mitään ei voi syödä mihin on varsinaisesti laittamalla laitettu gluteeniviljoja.

Tai voi syödä, jos haluaa ajaa 50km päähän sairaalaan juomaan puudutusainetta. Mutta ei sekään halvaksi tuu. :sweat_smile: Mutta onpahan makuelämys, eikä mitenkään hyvällä tavalla.

Ja sitten joku poliitikko elää viikon minimibudjetilla, jossa kuiva-aina kaappi on täysi ja pesuainetta täysi pullo pyykkikoneen vieressä, ha sanoo että hienosti pärjäsi kasvissosekeitolla. Ei ollut vaikeaa. Ei kai. Viikon seisoo vaikka päällään, mutta 10 vuodessa alkaa puuduttaa pihistely ihan eri tavalla. Ja joskus sitä kuiva-ainekaappiakin täytyy täydentää. Ja pesuaineita. Vessapaperikin olis ihan kiva. Niin, eikä viikossa kuole myöskään proteiininpuutteeseen.

2 Likes

@SannaH toi on niiiin totta!

Mä söin hammasoperaation jälkeen kasvissosekeittoa ja se rupes ellottamaan jo toisella lautasellisella. Minulla siis on tapana tehdä kattilallinen ruokaa ja syödä siitä useampi päivä. Elin sitten haavan paranemiseen asti mannapuurolla ja mehukeitolla. Jostain syystä ne eivät tulleet korvista useamman päivänkään jälkeen.

Minulle tuore paprika ei ole halpa kasvis. Tomaattia en syö. Lanttu on hiivatin kova kuoria ja pilkkoa. Ylipäänsä kaikki kuorittava ja pilkottava on työlästä ja jää siksi liian helposti syömättä. Lehtevät taas pilaantuvat nopeasti ja ovat siksi suht kalliita ja nyt vielä kalliimpia. Vihanneksia ei myöskään voi ostaa suuria määriä kerralla tarjouksesta, mikä laskisi hintaa, koska yhden hengen taloudessa ne alkavat leikkiä kompostia ennen kuin kaiken ehtii syödä.
Pitäisi ottaa taas tavaksi lisätä pakastevihanneksia ruokaan. Löysin S-ketjun altaista paprikasuikaleita. Olisi vaan kiva löytää edullisia vihannessekoituksia, joissa ei olisi hernettä tai maissia. Onko noissa jotain, mitä en saa jostain muualta sen lisäksi, että noiden maku ei innosta.

Ruokalista valikoituu usein kaupassa sen mukaan, mitä on tarjouksessa tai löytyy joku punalappuhamstereilta huomaamatta jäänyt sopiva paketti (tosi harvinaista). Lisäksi mun ruuan pitää olla sellaista, että se on yhdessä astiassa, kestää jääkaapissa muutaman päivän ottamatta itteensä ja maistuu hyvältä mikrotettuna. Ruokani onkin pääasiassa laatikoita, soppia ja patoja. Kokoperunaa tuleekin syötyä vähän. Tosin voisinhan mä ostaa pinon lautasellisen kokoisia muovirasioita, joihin tehdä annoksia sellaisista ruuista, jotka eivät ole patoja ja keitetään kahdessa astiassa. Mulla vaan on se vika, että kaikki uudet tehtävät sotkevat mun toiminnanohjauksen ja rasiat päätyisivät lojumaan tiskipöydällä viikkoja odottamassa pesua.

Itseasiassa Lidlissä on usein ihan järkevällä hinnalla suippoja. Mutta se toki edellyttää, että pääsee sinne. Minä en nykyään ihan helpolla pääse.

Mutta se S-kaupan pakastepaprikasuikaleet toimii ihan hyvin kypsissä ruuissa. Niihinkin vaan kyllästyy äkkiä.

Kerro sitten kun löydät. Herne ja maissi on hiukan samaa kuin marinoiduissa lihoissa se helvetin hunajasonta. En tunne ketään, jonka mielestä se on hyvää. Mutta täytyyhän heitä olla, koska ei kai niitä muuten tehtäisi.

Mä oon joskus miettiny että miksei niitä ole kun kaikkia muita on mutta enpä oo kovin tarkkaan sitten pakastealtaita tutkinut. Täytyykin laittaa kauppalistaan ylös. En mä noitakaan syö mutta muut syö :grin:

:ok_hand:

Hinta noin 1.95e/kg sivuston mukaan, meidän lähi ässässä ainakin on alle 2e.

Ostin tuota eilen. Laadusta ei ole vielä hajuakaan, mutta muotoilen näin: Xtra melkein aina pyrkii osoittamaan, että laadulla ja hinnalla olisi yhteys…

1 Like

Ostin tota joskus, no itse en syö mutta raati sanoi ettei hyvää mutta kyllä se menee kun on halpaa vrt tuoreet kukkakaalit, parsakaalit ja porkkanat joista toi tulis maksaa enemmän koska ostettava sellaset palat mitä kaupassa on.

Mä oon tykännyt noista, syödään niitä lisukkeena tai lykätään kastikkeen joukkoon.
Ihan parhaita ne on aiolin kanssa, tosin sen kanssa mikä tahansa on hyvää.

Hemapa on aivan kamalaa, siihen verrattuna tuo on oikein gourmee.

Millasen kastikkeen? Mä oon tehny niistä gratiinia ja se ei ollu hyvää.

Vaikka tästä soveltaen:

Kaupassa olis ollut jokunen loota -50% lihoja, mutta oi miksi ne oli kaikki niitä hunajamarinoituja? Se on karmeeta mönjää. :face_vomiting: Ostin yhden lootan ja yritän pestä marinadin pois, mut se maku tarttuu kuin tauti. Ostin sitten -50% Eetvarttimakkaraa.

Just katselin cittarissa kun semmonen pieni loota kanan paistisuikaleita oli jo yli 4 eur. :flushed: Ei siitä nyt niiiiin kauaa ole kun se oli 2-2,50eur. Eli nyt kun joku on -50%, niin se on vanha normaalihinta. :roll_eyes:

Niin. Sirpahan syö sitä maustamatonta paistisuikaletta 350g päivässä. 700g lootan kilohinta oli joskus hyvinä aikoina Prismassa vajaa 7e. Tuon hinnan nousu ei tee ihan yhtä kipeää kuin 17% naudanjauhelihan hinta, kilolta jo yli 10e. Sitäkin menee 350g päivässä.

Sirpa onneksi osallistuu säästötalkoisiin sylkemällä sinkkitabut lattialle. Kestää se purkki kauemmin kun voi samoja tabuja käyttää kaksi päivää.

Sellaseen tomaattimurskapohjaiseen pastakastikeyritelmään. Erityisesti noita menee nuudelien kanssa, keitettynä siinä samassa mausteliemessä. Sekä sellasenaan lisukkeena.

1 Like