Phamvan52917@gmail.com

Missä maailmankaikkeudessa ihmiset todella ostaa jotain spämmereiltä? Otsikon mukainen mailiosoite olisi ehdottomasti halunnut myydä minulle personoituja paitoja, niitä samoja paskoja mitä Faceessa kaikki maailman dropshipaajat myyvät.

kuva

Pari kiinalaista haluaa myydä minulle tonnikaupalla sorbitolia. Jos olisin teollinen tuottaja, niin varmaan ostaisinkin sorbitolini kryptisen sähköpostiosoitteen mukaan, vaikka lähettäjä haluaakin olla tuttavallisesti Ursula.

Selvät kusetukset ovat oma juttunsa. Niissähän yritetään olla selvästi joku muu ja harhauttaa vastaanottajaa.

Olen nyt jonkun aikaa yrittänyt tehdä työni iPadillä — paino hyvin vahvasti sanalla yrittänyt, sillä ainoastaan puhelin olisi rajoittuneempi. Appilähtöisyys ei vaan toimi muussa kuin passiivisessa kuluttamisessa, kun käyttäjä ei ymmärrä mikä ero on selaimen osoitepalkilla ja Googlen haulla. Katiskassa on huomattavan korkea saapumisprosentti hakutuloksista, mutta tiedostan, että niistäkin osa tulee sitä kautta vain siksi, että haetaan Katiska ja sitten klikataan sivustolle — ei että annettaisiin selaimen osoiteriville katiskan url, jonka selaimen muuten muistaa.

Ai niin, se iPad.

Käytän Applen Mailia sähköpostiosoitteena ja suoraan sanottuna, että ole vuosikymmeniin käyttänyt yhtä rajoittunutta perusohjelmaa. Ilmeisesti Applen taipumus minimalismiin paistaa läpi appien koodauksessakin. Tarkoittaa sitä, että Mail ei osaa oppia roskapostiksi merkityistä ja noudattaa huomattavan harvoin spämmimerkintää, jonka sähköpostipalvelin arpoo.

Windows-läppärillä käytän Thunderbirdiä, joka tappaa spämminpaskaa osaksi tehokkaammin kuin Gmail. Mutta sitä ei saa iPadiin. Ylipäätään sähköpostiohjelmien tarjonta Applen maailmaan on aivan tolkuttoman vähäistä.

Outlook löytyy, mutta en halua käyttää sitä. Se on hankala, enkä ole koskaan ymmärtänyt miksi tarvitsisin Office-työkalupakin kaikki mahdollisuudet sähköpostin lukemiseen ja lähettämiseen.

Outlook on yksi suurimpia syyllisiä siihen, että ihmiset lähettävät niin paljon html-muotoista postia — ja miksi niin monet kusetukset sekä vakoilut pääsevät läpi. Toki älykkäät sähköpostiohjelmat osaavat näyttää teksimuodossa, mutta Outlook ei ole kovinkaan älykäs.

Minulle sen suurin rajoite on, että Outlook rikkoo kalenterini. Eikä se liity mitenkään Applen ympäristöön, vaan sama tapahtui Windowsissa. Outlook kun on vakuuttunut siitä, että haluan käyttää sen kalenteria — ei, en halua, vaan Googlen kalenteria, jota jopa Apple osaa käyttää ongelmitta.

Outlook ei ole myöskään kovinkaan tehokas spämmin suodattamisessa.

Minulle tulee päivässä toista sataa spämmiä. Ennen, eli läppärillä Thunderbirdin kanssa, näin niistä muutaman. Nyt iPadillä ainoastaan muutama päätyy roskikseen automaattisesti, ja loput sitten kilkuttavat kaikkia mahdollisia hälytyksiä.

Nigerilaiset tekivät ennen huijauksia aika tavalla — tosin, eivät ne kaikki Nigeriasta olleet, niitä vain kutsuttiin nigerilaisiksi. Kiinalaiset spämmäävät urakalla, mutta heidän ohitseen ovat menneet jo aikoja sitten vietnamilaiset. Suunnilleen samoissa on Pakistan. Intian suunnalta tulee pääosin puhtaita kusetuksia.

Käytin alussa termiä dropshipping. Se on verkkokaupan muoto, jossa kaupalla ei ole omaa varastoa, vaan se myy, mutta tilaus lähtee heti varsinaiselle toimittajalle, yleensä Kiinaan.

Se on kasvattanut suosiotaan verkkokauppamuotona, koska kauppiaan ei tarvitse tehdä muuta kuin pykätä kauppa pystyyn. Siksi persaukiset ovat niin innostuneita siitä. Mutta koska voitto per myynti on matala, niin sitä sitten yritetään kattaa määrällä — ja volyymiä haetaan halvimmalla mahdollisella tavalla, spämmillä.

Jokainen Facebookin käyttäjä on taatusti törmännyt näihin paitakauppiaisiin (on niitä muitakin), jotka myyvät syntymäajan tai sukupuolen mukaan mukamas-hassuja painatuksia. Samanlaisia mainoksia saattaa tulla useita, ja myyjä on eri.

Sitä voi myös testata. Klikkaa yhtä mainosta. Samalla sekunnilla valtaosa Facebookin (ja osaksi Googlen) mainoksista alkaa näyttämään samaa tuotetta samoilla mainoskuvilla ja samoilla teksteillä. Siinä on kyse dropshippngistä. Ei niillä verkkokaupoilla ole yhdelläkään varastoa, vaan kaikki myyvät saman kiinalaisen paitatrokarin varastoa.

Saatte ihan yhden kerran arvata kuka tuossa liiketoimintamallissa käärii voitot.

Jossain alikehittyneemmissä maissa tuo saattaa silti olla tapa päästä jotenkin leipään kiinni. Globaalit markkinat, oma elintaso ei vaadi kymppitonnin tuloja ja minkäänlaista kontrollia ei ole. Se, että eurooppalaisetkin ovat lähteneet mukaan ja kantavat myyjinä koko juridisen ja jopa taloudellisen vastuun siitä mitä joku kiinalainen valmistaa ja postittaa.

Spämmiä globalisoituminen lisää entisestään. Eikä sitä vähennä GDPR:t ja muut cookievaroitukset. Ei niin kauan kun jenkkiläiset isot ja arvostetut sähköisen markkinoinnin miljoonayritykset haravoivat sivustoja läpi keräten sisällön, aiheet JA kaikki yhteystiedot — ja myyvät ne sitten yrityksille Yhdsvaltoihin, Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan, joita ei voisi vähempää kiinnostaa mitä EU päättää markkinointiviestinnästä.

1 Like