Pesukoneiden energiansäästö

Voisiko joku kertoa minulle ihan perusteellisen yksinkertaistettuna, mihin perustuu pyykinpesukoneen energiansäästöohjelma?

Siis se pesuohjelma joka säästää vettä ( kaiketi?) ja samaan aikaa käy sähköllä pyörittäen ohjelmaa nelinkertaisen ajan.

Sama, kun laitan pesukoneen 45 minuutin ohjelmalle ja menen tunnin päästä katsomaan, niin jäljellä on vielä viisi minuuttia.

Vastaukseksi olen saanut, että pyykki on ollut likaisempaa ja kone pesee sen takia kauemmin. Hohhoijaaa… No ei taatusti ole ollut.
Toinen vakiovastaus on ollut, että kone on ollut liian täysi. Juu, yhden ihmisen taloudessa ei todellakaan ole.
Ja sitten se kolmas arvaus on ollut, että veden lämmittämiseen kuluva aika lisääntyy tähän. Siis mitä hittoa! Jos on vain yksi vaihtoehto eli 40 aastetta 45 minuutin ohjelmalla niin miksi siihen ei lisätä sitten valmiiksi sitä “lämmitysaikaa”?

2 Likes

Eihän se kone voi tietää kuinka likasta se pyykki on :flushed:
Meillä ainakin noi 45min tai 60min pesut kestää pari viikkoa sen oikean ajan kun uuden koneen ostaa ja sit ne hidastuu tai sit tulee joku muu vaiva eli ei lähde kunnolla linkoamaan tms eli ehkä se ohjelma vaan alkaa jumittaa tai osat kuluu tai mitä lie.

Mutta samaa asiaa oon miettiny ja aina tullu siihen tulokseen että aivan sama, meillä pestään nopeilla ohjelmilla koska kun koko poppoo asui vielä saman katon alla, tuli viideltä hengeltä pyykkiä sen verran paljon ettei sitä jaksanu veivata tuntikausia. Ja ei ne vaatteet loppujen lopuksi edes ole nykyään kovin likaisia perus käytössä joten miksi turhaan kuluttaa aikaa.

Mutta

Tähän en osaa vastata :woman_shrugging:

1 Like

Siis oikeasti, yksi insinööri väitti mulle naama ihan peruslukemilla, että uudet pesukoneet “lukevat” pyykin likaisuuden :smirk:.

Minusta pesukoneessa on mennyt alusta asti tuo hidastus-ohjelma :joy:. Mutta kun pesee, huuhtelee ja linkoaa eli yleiskielellä tekee tehtävänsä niin saa jatkaa virassaa, mutta nuo sen ilmoittavat ajat on ihan oma mysteeri. Ne ei kyllä pidä paikkaansa.

1 Like

No nyt meni tuo meikäläisen lainaus @Jonnap virkkeestä putkeen :woman_facepalming::joy::rofl:.

Taitaa käyttöohjekirjassakin niin lukea mutta itse en tätä asiaa ole niellyt :sweat_smile:

2 Likes

Siis ihan totta :flushed:?!

Miten se pesukone sitten lukee kuviollisia/värillisiä vaatteita?

Eli seuraavaksi jännityksellä katon mimmosena sini-valkoraidallinen paita tulee ulos koneesta.

Ehkä siitä tulee ruudullinen :woman_shrugging:

Liittyy kaiketi myös siihen, kuinka kuumaksi vesi lämmitetään. Mulla on siis joku hatara muistikuva, että se energiansäästö tulee viileämmästä pesuvedestä ja vedensäästö siitä, että kone käyttää samaa vettä useampaan kertaan… tai ainakin sitä käytetään vähemmän kuin normipesussa, jolloin lopputulos ei välttämättä ole yhtä hyvä. Täytyypä tsekata mitä jargonia oman pyykkikoneen käyttöoppaasta löytyy, kunhan pääsen kotiin.

Edit. Tiskikoneessa taisi olla tuo veden kierrättäminen. Ja siinäkin se eco-ohjelma kestää niin tolkuttoman kauan, ettei se ole mitenkään varteenotettava vaihtoehtot.

Juu, tätä lupaa moni pyykkikonevalmistaja, samoin tiskikonevalmistajat. Yritin googlella löytää infoa siitä mihin se perustuu, mutta sain vain ohjeita koneen pesuun :roll_eyes:
En tiiä. Kai siellä jotain molekyylimittauslaitteita voi olla :laughing: tai sitten likainen vesi on raskaampaa kuin puhdas vesi. Tai jotain muuta, mutta en ole jättänyt likaisuuden arviointia koneelle, sen verran heikosti uskon tuohon toimintoon.

Ite oon aatellut, että se alkuun luvatun pesuajan venähtäminen liittyy pyykin määrään/materiaaliin, koska kone osaa punnita pyykin (ominaisuus, jonka olemassaoloon jopa luotan). Joten jos esim pesun jälkeen kone on märän pyykin painon perusteella sitä mieltä, että se ei saa lingottua niitä siinä ajassa, mitä alunperin laski, se pidentää jäljellä olevaa pesuaikaa. Sama linkouksen yhteydessä, jos pyykkikasa painaa enemmän kuin koneen mielestä pitäisi, se linkoaa pidempään.
Materiaali tähän liittyy sen verran, että puuvillakuituisen paidan paino nousee märkänä reippaasti enemmän kuin polyesteripaidan, joka ei varsinaisesti edes kastu.
Pinta-alaltaan samankokoiset froteepyyhe ja puuvillakaitaliina/verho/whatever on painoltaan ihan eri luokkaa, varsinkin märkänä. Joten pesukoneen täyttöaste ei kerro koneelle oikein mitään ja kuivan pyykin paino on vain suuntaa antava.

Meidän pyykkikoneessa on erilliset ohjelmat puuvillapyykille, tekokuitupyykille ja näiden yhdistelmälle. Puuvillaohjelmaan voi laittaa max x kg pyykkiä, sekaohjelmaan max y kg ja valittavina olevat lämpötilat yms vähän vaihtelee. Puuvillaohjelman kestossa on useimmiten ja eniten heittoa siihen, mitä kone alkuun lupaa.

1 Like

Fleecepyyhe! Tulihan sieltä kun mietti kymmenen minuuttia :rofl:

Ja meiän koneissa on tällänenkin ominaisuus löytynyt: jos pyykkiä on liian vähän, se yrittää aloittaa linkoamaan sellaset puoli tuntia. Eli junnaa jossain 11min kohdalla. Ja loppujen lopuksi ei linkoa vaan kone pitää sammuttaa ja erikseen laittaa linkous tms. Seuraavan kerran pesee ihan normaalisti.

Niin on meilläkin mutten jaksa käyttää kun tahkoovat sellaset 3 tuntia sitä pyykkiä :woman_facepalming: