Pesukoneen käyttö vahtimatta

Tiski- ja pyykkikonetta ei saisi käyttää jos ei ole kotona

Meidän tiskikoneessa on yö-ohjelma, joka on erityisen hiljainen. Ideana on, että sen voi laittaa päälle illalla nukkumaan mennessä, eikä ääni häiritse nukkumista.
Nyt kun on ollut paljon puhetta sähkön hinnasta ja riittävyydestä, olen useampaan kertaan lukenut hesarista kuinka tiski- ja pyykkikonetta kannattaa käyttää öisin jos maksaa sähköstä pörssihinnan mukaisesti.

Vuotoriskin takia yleinen ohje on, ettei pesukoneita saisi jättää päälle, jos poistuu kotoa.

Miten yöllinen käyttö eroaa kotoa poistumiseen? En mä ainakaan heräisi siihen, että kylppärissä alkaisi vesi suihkuamaan väärästä kohtaa putkea. Mies ehkä heräisi, mutta en minä, kun saatan tarvita kännykän neljän herätyksen lisäksi erillisen herätyskellon eteiseen, jotta tulen about tajuihini.

Edellisessä kodissa meillä oli myös yö- ja päiväsähkö erikseen ja kyllä mä pyykit pesin niin että ajastin pesukoneen illalla ja pesu päättyi yösähkön aikaan.

Eihän se sinällään eroakaan mutta voihan se vahinko käydä vaikka olisit hereillä etkä sitä huomais jos olis vaikka kaksikerroksinen talo ja kodinhoitohuone jossain kellarissa kuulumattomissa :woman_shrugging:

1 Like

Ihan turha ohjeistus.

Niinhän tuo on, mahtaako kukaan sitä noudattaa… paitsi jos vakuutusyhtiö kysyy :joy:

Jahas, Hesarissa oli juttu yösähkön mahdollisuuksista kerrostaloissa. En ihan ymmärrä tuota pesutuvan yöllisen käyttökiellon perustelua sillä, että kukaan ei ole paikan päällä, kun eihän siellä kukaan päivisinkään päivystä :woman_facepalming:

1 Like

Joskus jätän pyykinpesukoneen päälle vaikka poistun kotoa. Se on kylpyhuoneessa, joten jos se leviäisi, vedet menisi joka tapauksessa lattiakaivoon.