Pelkkä lihansyönti sairastuttaa koiran?

Tyypillistä minulle. Hukkasin keskustelun enkä edes muista missä ryhmässä se oli.

Mutta kyseessä oli kuitenkin aloittajan koira joka söi pelkästään eri lihoja lisäravinteiden kera.
Ei saanut nappuloita eikä mitään kasvis-sosetta tai puuroa sekaan.

Ketjussa oli kommentti, että tällainen ruokavalio aiheuttaa syöpää. Oliko nyt vatsassa vai suolistossa, en muista. Kommentoija oli itse tutkija ja linkkasi samalla jonkin jo tehdyn tutkimuksen ketjuun.
Harmittavasti en kerennyt lukea koko ketjua tai avaamaan linkkiä ja koska kiireessä selasin niin nyt en tosiaan muista edes missä ryhmässä se oli.

Olisiko kellään muistikuvaa tällaisesta ketjusta tai tietoa kyseisestä tutkimuksesta?

Ei aiheuta. Väittäjä sotkee asioita.

Ihmisillä punainen liha nostaa einen paksusuolensyövän riskiä kun punainen liha tulee lihajalosteista. Suomeksi: leikkeleet ja makkarat nostavat hieman syöpäriski – ei punainen liha.

Suhtaudun nyt hieman varauksella tuohon tutkijastatukseen.

1 Like

No nyt harmittaa vielä enemmän kun en löydä sitä ketjua.

En alkuunkaan ymmärrä miten koiran ruokintaan saadaan kytkettyä tuollainen tutkimus. Ja jos siinäkin oli kyseessä lihajalosteet eikä itse liha.

Se kytky saadaan tehtyä helposti, kun

• ei ymmärretä mikä ero on ihmisen suolistolla ja 30 vuodella sekä koiran suolistolla ja 10 vuodella
  • ei ymmärretä peruseroa sekasyöjän ja lihansyöjän välillä
  • ei tiedetä mikä ero on punaisella lihalla ja lihajalosteella

Tai sama yksinkertaisemmin muotoiltuna:

Kun väittää jotain, niin pitäisi osata, ei luulla

1 Like