PEF-testit ja astmalääkitys

Jatkoa ketjulle Kun aamu alkaa tyhjennystreenillä, ainakin melkein:

Kävin puhaltamassa spirometriin, itseasiassa jo jokukin aika sitten. Lääkärin mukaan mahduin kumpaankin, niin astmaan kuin keuhkoahtaumatautiinkin. Ei vakavassa muodossa, mutta riittävän selvästi. Joten minulle aloitettiin keuhkoputkia avaava inhalaattori, jossa on kortisoni mukana.

Mielestäni olen tästä jo jutellut. Mutta ehkä se oli chatin puolella.

Lääkäri halusi PEF-testin. Se on kuin spirometri, mutta köyhempi versio, sellainen muovipötkylä, johon puhalletaan ja siinä on sitten asteikko litroina minuutissa. PEF:llä mitataan vain täysien keuhkojen nopeaa tyhjennysvoimaa — eli noin sekunnin rajua puhallusta — ei muuta.

Kolme puhallusta, ja puhallusten alimman ja ylimmän ero saa olla enintään 20 l/min. Jos on yli, niin tehdään 1-3 puhallusta lisää.

Tyypillisesti tehdään kahden viikon testi, joko peräkkäin tai kuten minulla, että lääkityksen ensimmäinen viikko ja sitten uusi viikon puhallussarja viikolla 8.

Puhallukset tehdään aamulla, aika pian heräämisen jälkeen, ja sitten illalla noin ennen nukkumaanmenoa. Ensin puhalletaan kolme kertaa ilman lääkitystä. Sitten otetaan lääkitys, minulla 2 piipullista, odotetaan vartti ja puhalletaan uudestaan kolme kertaa. Tulokset kirjataan ja joku viisaampi sitten tulkitsee ne.

Idea on siis kahdessa:

• selvitetään miten lääkitys parantaa puhallusvoima heti-pian ottamisen jälkeen
  • selvitetään miten lääkitys parantaa puhallusvoimaa pitkällä aikavälillä

Vilkaistaan miltä minun tulokseni näyttivät ensimmäiseltä viikolta.

kuva

Tuon mukaan keuhkossani ei ole mitään sanomista. Puhallusvoima on yli iän ja pituuden mukaisen oletuksen, ja avaava lääkitys ei vaikuta paljoa. Mutta vaikuttaa kuitenkin sen verran, että minulla lienee ikkiriikkisen astmaattista taipumusta.

Ja nyt en tajua.

Minulla ei ole enää paljoakaan aamuyskimistä. Se ei liittyne mitenkään lääkitykseen, vaan ihan pelkästään tupakoinnin vähenemiseen. Yritän periaatteessa olla polttamatta tupakkaa ja tulla toimeen pelkästään höyryllä (eli vapettamalla) sekä nikotiinipusseilla.

Kummatkin toimivat sen verran, että en kiipeile seinille. Ongelman tynkää on siinä, että pelkkää nikotiininestettä ei pysty höyryttämään, vaan siihen tarvitaan makuneste mukaan. Ja Suomen eduskunta, hallitus, tulli sekä THL suuressa viisaudessaan päätti estää niiden myynnin Suomessa.

Joten nyt en höyrytä, koska en saa makunesteitä. Tai saisin, salakuljettamalla EU-alueen ulkopuolelta — ja kyllä, myös postitse tilaaminen ilman, että maksaa tupakkaveroa, on salakuljetusta.

Jäljelle jää nikotiinipussit. Taas kerran, kiitos valtionhallinnon, THL:n ja apteekkilaitoksen ainoat luvalliset sisältävät maksimissaan 4 mg nikotiinia, joka on tolkuttoman vähän. Vertailuna — se on suunnilleen samaa kuin tekisi kupin kahvia ja käyttäisi puruja teelusikallisen kärjen verran.

Mutta hei, pääasia, että kansanterveys paranee. Vitut alkoholista, sokerista ja rasvasta.

Joten en pärjää enää korvikkeilla, ja olen joutunut lipsumaan takaisin tupakkaan — joka on minulle samalla rankka taloudellinen rasite. Mutta hei, kansanterveys jne.

Joku voi nyt tietysti kysyä, että miksi en vaan lopeta. Ihan samasta syystä miksi yksikään addikti ei lopeta — oli kyse alkoholista, karkeista, limsoista, kahvista ja teestä, tai vaikka tupakasta. Siksi, että aitoa halua lopettamiseen ei ole, on vain pakko.

Mutta silti yskiminen on vähentynyt.

Mutta astmaattinen oireilu tulee näkyviin aina kun puhun. Muut huomaavat sen tekemistäni videoista sekä puhelinkeskusteluista. Kuivia yskäisyjä tulee tiheään — pahimmillaan melkein joka lauseessa. Se tapahtuu podcasteissäkin, mutta niistä yritän editoida köhimiset pois (ja siksi en ole halunnut aikoihin tehdä nauhoitteita; edittiin menee niin paljon aikaa).

Tuo puheen aiheuttama yskiminen on itseasiassa lisääntynyt aika paljon. Mutta taas — se saattaa olla erillinen asia ja oikeammin johtuukin siitä, että en enää puhu normaalisti paljoakaan. Joten ehkä asiakastapaamiset vain kuormittavat enemmän, koska normaalistikin hetken äänenkäytön jälkeen yskäisyt loppuvat.

En minä tiedä. PEF:n mukaan minulla ei ole suurempia ongelmia. Oireet eivät ole tyypillisiä astamaoireita — ja keuhkoahtaumapotilaita en edes tunne.

Kai minä olen hiukan hiukan keuhkoistani rikki. En silti saa itseäni mahtumaan lääkärin tekemään diagnoosiin, ainakaan näin maallikkona. Plus minulla on hieman epäilyjä spirometristäkin, jonka mukaan diagnoosi tehtiin. Se kun ei mennyt ihan mallikkaasti.

Minulle sanottiin koko ajan, että hengitellään normaalisti. Ja sitten käskettiin puhaltaa keuhkot nopeasti tyhjäksi asti. Minä tein työtä käskettyä, ja mittalaite sekosi aina päästään. Noita yritettiin ja yritettiin.

Hoitaja huokaili koko ajan, että meiltä loppuu aika. Minua alkoi jo hieman vituttamaan, koska minkä minä sille voin, jos vastaanottoajat ovat tiukkoja. Kunnes näin näytön ja oivalsin, että ei hän ajan loppumisella vastaanottoa tarkoittanut, vaan mittauksen kestoa.

Minä hengitin liian hitaasti. Olin myös puhalluksissa keskittynyt enemmänkin tyhjennykseen kuin voimaan. Ja liian hidas hengittäminen tarkoittaa tässä liian hidasta mittalaitteen arvioihin nähden — itse hengitin itselleni normaalisti.

Selvisi samalla sekin, että hengitän hitaammalla tahdilla kuin suurin osa muista.

Jos hoitaja olisi heti sanonut, että

• minun täytyy hengittää hieman nopeammin
  • ulospuhallus tehdään erittäin nopeasti ja siinä mitataan voimaa, ei volyymiä

niin tulokset olisivat olleet erilaisia. Ainakin siinä käsityksessä olen. Toki parannus avaavan lääkityksen jälkeen oli selvä, mutta… puhallukset ennen ja jälkeen lääkityksen tehtiin eri tavalla.

Kokeilin sitä PEF:llä. Kun tein puhallukset kuten alussa spirometrillä, niin saan aika tyypillisesti jotain 500 - 550 l/min arvoja, jotka painavat minut alle tyypillisen arvon. Kun otan avaavan, ja puhallan kuten tein spirometrissäkin toisella kerralla, niin saan tulokseksi 700 - 720 l/min.

Tuo ero kertoo, että minulla on astma ja keuhkoahtauma. Mutta kun puhallan molemmat kerrat samalla tavalla, niin minulla on joko keuhkoahtauma tai olen täysin terve — hengitystavasta riippuen.

Tämä on masentavaa. Enhän minä osaa edes sairastaa oikein.

No just. Aidolla keuhkoahtaumapotilaalla on lääkityksen kanssa alle 300 l/min.

1 Like