Passin ja henkilöllisyystodistuksen uusiminen

Tämä on varmaan kaikille muille tuttua, mutta minä olin kuullut vain huhupuheita — passin ja henkilöllisyystodistuksen saa uusittua aika hemmetin hitaalla aikataululla. Ainakin silloin kun paperit ovat päässeet yli vuoden vanhaksi ja/tai tarvitaan uusi biometrinen tunniste.

Meidän kulmilla ei pääse kuukaudessa, ja suurin osa poliisilaitoksista ei näytä ajanvarauksia pidemmälle. Jonottaminen on yksi vaihtoehto, mutta en tiedä pitääkö ottaa teltta ja eväät mukaan. Tai sitten vetää virka-aikana kerran tunnissa ajanvarauksen auki ja metsästää peruutusaikoja.

Passia ja henkilöllisyystodistusta (joka on vain 5 vuotta voimassa ja kalliimpi kuin passi) uusiessa kannattaakin ensimmäiseksi buukata aika, jos sopiva on vapaana, ja vasta sitten hoitaa tilaus.

Ja jos paperit on sen maagisen yli vuoden ikäiset, niin poliisin tekstien mukaan tarvitaan joku toinen noutamaan valmiit. Joten jos perheessä on molemmilla passi päässyt vanhaksi, niin sitten kerjätään naapurilta palvelusta. Mikä hassuinta, niin poliisin sivujen mukaan sama pätee myös poliisilaitokselta noudettaessa, ei vain ärrältä tai mihin sitten toimituksen on ottanutkin.

Outoa. Kun menee tunnistautumaan, niin riittää mikä tahansa vanha todistus. Mutta ei enää noudossa. En vaan usko, että tuo pätisi poliisilaitokseltakin noudettaessa.

Annan myös ekstravinkin. Jos pankkiasiat vaativat ehdottomasti tunnistautumista konttorilla, ja rahaliikenne ei toimi ennen konttorilla käyntiä jonkun päivämäärän jälkeen, sekä passi on mennyt vanhaksi, niin asia kannattaa hoitaa ajoissa. Ei nimittäin ole kovinkaan mieltäkohottava tunne, kun huomaa pankkitunnuksen jäädytetyksi — jolloin myös kortti lakkaa toimimasta. Siinä sitten odottelee toista kuukautta, että saa passin tai henkkarit, että saa taas pankkitilinsä käyttöön.

Samalla pankkitunnusten myötä häviää vahva tunnistautuminen, jos ei ole maksanut mobiilitunnistetta — joka ei sitten tietenkään kelpaa pankille herran digivuonna 2022.

Luojan kiitos minulle ei ole käynyt, mutta tutulta meni samaan aikaan pankkitili lukkoon ja mobiilivarmenne vanhaksi. Silloin on nesteessä, ainakin yrittäjäpohjalta.

Ajanvaraus on varsinainen käytettävyyden esimerkki. Lupatoimistot on etsittävä paikkakunnan tai postinumeron mukaan, jolloin näytetään vain siihen liittyvät paikat, yleensä kolme. Jokaisesta on erikseen katsottava vapaiden aikojen tila,

Missään nimessähän ei voida näyttää koko maan vapaita aikoja, tai edes maakuntien mukaan.

Kaipa sisäministeriö on tuostakin systeemistä maksanut kymmeniä kiljardeja.

Oikeastaan ainoa, joka toimii, on kuvan lähettäminen. Hyvä, että edes se.

Joka paikassa väitetään, että tilanne johtuu koronasta ja kaikki ovat nyt samaan aikaan uusimassa passejaan. Mutta tuohan ei pidä paikkaansa. Sama tilanne oli jo ennen koronaa.

Nopeammin pääset kun meet paikan päälle heti kun paikka aukeaa, näin on moni sanonut ja itse todennut tämän myös. Ehkä 30min joutuu odottaa tai sit pääset heti.
Mutta mielestäni enää passia tai muutakaan ei edes voi noutaa laitokselta vaan se tulee automaattisesti jollekin lähimmälle ärrälle? Ei taida muita vaihtoehtoja edes olla :thinking:
Tai ajokorttihan tulee ihan postilaatikkoon mutta sehän kun ei ole henkilöllisyystodistus. Ja tää on asia jota en sinällään ymmärrä. Samat asiat siinä on kuin vaikka passissa. Ei kukaan pankissa niitä sormenjälkiä suurennuslasilla tutkimaan ala :woman_facepalming:

On se valintana. Noudetaan kyttikselta tai postitus.

Mutta sitä en tajua, että sormenjäljet on voimassa vain 6 vuotta. Se tarkoittaa, että joka toinen passi on hoidettava poliisilaitoksella.

1 Like

Perustelevat sitä vissiin sillä että jos sormiin tulee jotain vammoja ja sormenjäljet muuttuu sen myötä. Mutta ihan älytöntä koska muistaakseni sitä kysytään kuitenkin myös jos netin kautta hakee passia ja oman tunnon mukaan siinä asian ilmoitat että olenko polttanut sormenpääni hellalla tai viiltänyt isot haavat joiden myötä tullu arvet.

Passi vois olla myös voimassa aikuisuuteen astuttua sen 10 vuotta, lapset muuttuu nopeammin niin niillä ymmärtäis ton 5vuotta.
Mutta pitäähän valtion kassaan rahaa saada.

Lohjalla 1,5 tuntia autosta takaisin autoon. Olisi mennyt nopeammin, jos nuoret aikuiset — siis alle 40 vuotiaat — jotka elvistelevät digitaidoillaan, viitsisivät tehdä hakemuksen netissä. Ne nimittäin siellä hidastivat.

Ainakaan Lohjalla ajanvaraus ei tainnut suuremmin lohduttaa. Joutuivat myös odottelemaan, koska samat rouvat palvelivat kaikkia kaikissa asioissa. Lisäksi ajanvarausasiakkaita otetaan ilmeisen paljon pidemmillä väleillä. Sanoisin, että jos on hieman aikaa, niin ajanvarausta ei kannata tehdä. Ja keskemmällä korpea ei ollenkaan. Suurin osa Lohjan poliisilaitoksella olleista — ainakin sen aikaa kun me luuhattiin siellä — olivat Espoosta.

Tunnistautuminen oli aina yhtä hauska. Mikä on ollut edellinen asuinkunta ennen nykyistä, kuka muu asuu samassa osoitteessa ja mikä on hänen syntymäaikansa, onko lapsia ja mitkä ovat heidän syntymävuotensa, onko sisaruksia.

Olen Paha ja huono asuinkumppani, koska muistan Minnan synttäreistä kylläkin kuukauden, mutta en päivää enkä vuotta. Herranen aika, senhän takia minulla on kalenterissa muistutus. Ei sen puoleen, samassa kysymyksessä Minnakin kompasteli :rofl:

Ohitin kysymyksen Minnan synttäreistä kertomalla heti perään, että lapsia on kolme ja heidän nimensä sekä syntymävuodet (jotka salaa lunttasin puhelimen muistiinpanoista, siis syntymäajat…), että molemmat vanhemmat ovat kuolleet ja minulla on ollut useita koiria. Siinä vaiheessa täti katsoi hölmistyneenä ja kysyi, että onko sisaruksia. Kerroin, että on pikkuveli, joka on täydellinen kusipää ja varttia vaille täysipäiväinen juoppo, sekä kaksi puolikasta, yksi kummaltakin puolelta, ja hekin ovat omituisia sekä ylipäätään ikäviä ihmisiä. Siinä vaiheessa täti oli jo unohtanut Minnan syntymäpäivän tenttaamisen ja totesi, että hän on saanut nyt vähän liikaakin tietoja.

Seuraava haaste on hieman yli viikon päästä, kun yritän saada poliisilaitokselta passin ilman voimassaolevaa henkilötodistusta.

No kerrot noi samat niin ei ongelmaa passin saannissa, ne antaa sen sulle pikimmiten jotta pääsevät susta eroon :rofl:

1 Like

Passin sai noudettua ilman ongelmia kyttikseltä. Aloin samaan hengenvetoon istuessani selittämään lasten syntymäaikoja ja muuta sukuhistoriaa, mutta rouva ilmoitti, että passin noudossa häntä kiinnostaa vain minun nimeni. Kun sitten surkuttelin, että en pysty todistamaan virallisesti kuka olen, niin hän vaan ilmoitti pitävänsä käsissään Suomen virallisinta henkiilöllisyystodistusta ja jos kuva ei olisi tunnistettavissa, niin ongelmat olisivat ihan toisenlaiset ja isot. Joten passi lyötiin käteen ja muistutettiin, että viiden vuoden kuluttua ei tarvitse tulla ollenkaan, edes noutamaan, kunhan uusii passin ennenkuin se menee vanhaksi.

Jonotin Hyvinkäällä 20 minuuttia. Facessa joku kertoi, että tänään kello 13 Lohjalla ei ollut yhtään jonoa, vaan tiskille pääsi suoraan.

1 Like