Parsa- ja kukkakaali koiralle

Koirallani on ollut suolisto-oireilua jonkin aikaa, ja mentiin sitten koiran ravitsemusneuvojalle, joka vaikutti ihan osaavalta ja arvostelutkin oli positiivisia.

Mutta minua vähän mietityttää, kun koiran ruoaksi määrättiin itse tehtyä ruokaa: lihaa (jossa maksaa), kananmunaa ja parsa- ja kukkakaalia, kaikki hyvin kypsennettynä + ravintolisiä.

Niin voiko noista kaaleista olla jotain hyötyä koiralle, kun tuntuu että ilmavaivat on vaan lisääntynyt, muuten koiran suolisto on kyllä rauhoittunut ja kakka on normalisoitunut. Että onko nimenomaan kaaleissa jotain hienoa, joka sopii suolistovaivoihin vai olisiko se ihan sama antaa vain riisiä tms. kaalien tilalla?

Kaaleissa ei ole mitään hienoa. Ne ovat kuitua, jotka myös helposti lisäävät paksusuolen bakteeritoimintaa. Joskus se auttaa, joskus pahentaa, ja joskus on merkityksetöntä. Ongelman tynkää on siinä, että ne ovat energian ja monen muun asian suhteen totaalisen köyhää, jotka vain lisäävät ruuan massaa.

Määrätyn ideologisen siiven tyypit rakastavat kaalia. En jaksa puuttua siihen sen enempää. Mutta neuvoisin tarkistamaan koko ruokinnan ravintoarvot asap, koska heillä on tendessiä ajaa uskomuksillaan koiria puutteiden puolelle.

Ok, hyvä tietää. Koiralle määrättiin sinkkiä, kalsium-magnesium, b-vitamiinit, merilevä, itse lisäsin e-vitamiinia niin ja sit se effektri-kalaöljy… ja nyt kun katson niin ainakin d-vitamiini jää liian alhaiseksi. Sitä on vähän kalsium-valmisteessa, mutta ei tarpeeksi.

Mikä kalsium?

Solgar ultimate bone support, vaikka se on kalliimpi, niin perusteluna oli, että se on vatsalle ystävällisempi, kun koiralla on ollut myös närästysoireilua :thinking: ja kalsiumia on lisättynä myös noihin koirien lihoihin esim. Oscar jauheliha.

Ei se ole kuin kalliimpi. Vatsaystävällisempi se ei, vaan ihan samaa. Kokonaisannos ratkaisee määrän, mutta ei kalsiumin merkitystä närästykselle kylläkään selvitetä tai hoideta maksattamalla kovempaa hintaa tuotteesta, vaan kokeilemalla onko sillä merkitystä. Mutta kukin tyylillään.

1 Like