Pallavansiemenrouhe kuituna

Onko pellavansiemenrouhe päivittäin annettuna koiralle turvallista ?

"Pellavansiemenet sisältävät luontaisesti syanogeenistä glykosidiä, linamariinia. Linamariini hajoaa ruoansulatuksessa, jolloin siitä vapautuu syaanivetyhappoa eli syanidia. "- Ruokavirasto

Entä pellavansiemenrouheen härskiintyminen, mitä vaaraa se aiheuttaa vai aiheuttaako?

Millaisia määriä koiralle ( 7,5 kg) voi ja uskaltaa antaa pellavansiemenrouhetta päivässä, niin että siitä ei ole vaaraa tuon myrkyn tai härskiintymisen suhteen?

Onko kuidun, kuivan pellavansiemenrouheen avulla aikaan saatu kiinteämpi uloste löysyysongelman piilottamista? Todellinen syy jää edelleen, mutta uloste vain näyttää kiinteämmältä.

Satunnainen löysyys vai jatkuva löysyys? Eli onko syytä miettiä, onko taustalla ongelmaa?

“Ulosteiden koostumuksen säätely on arkipäivää varsinkin raakaruokinnassa, mutta sitä käytetään myös laastarina vatsataudeissa ja ripulissa. Liian ison määrän luita jälkeen turvotettu kuitu tulee hyvinkin tutuksi. Silloin kyse on veden viemisestä suolistoon tai sen imeyttämisestä suolistosta.”

Pellavasiemenrouheesta enempi tietoa täällä :blush:

Määrän löytää kokeilemalla (taisi olla Marikan neuvo facebookissa). Mä oon 27kg neidille antanut t-lusikallisen (muistaakseni :joy:) satunnaiseen löysyyteen.

2 Likes

Lähes päivittäinen löysyys, ongelmaa on tutkittu laajemmilla verikokeilla ja ultraäänitutkimuksessa. Mitään varsinaista syytä ei ole löytynyt.

Olen antanut pellavansiemenrouhetta kypsennetyn täysravintopullan seassa.

Mietin että mikäli sen avulla nyt ulosteen saa pysymään kiinteänä, niin onkohan sitä turvallista syöttää tosiaan ihan tuon linamariinin puolesta vaikka pari ruokalusikallista päivässä?

Korjasin tokan linkin oikeaksi, oli tullut sama kahteen kertaan :see_no_evil: jos pellavansiemen mietityttää, niin on muitakin vaihtoehtoja.

“Pellavan linamariinin pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole tietoa ja sen mahdolliset haittavaikutukset ovat todennäköisesti vain välittömiä.”
Ruokavirastossakaan ei oikeasti tiedetä, siksi suositellaan.
https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikkeiden-turvallisen-kayton-ohjeet/elintarvikkeiden-luontaiset-myrkyt/pellavansiementen-linamariini/

Pari ruokalusikallista noin pienelle kuullostaa aika paljolta, itse aloittaisin pienemmällä annoksella.

Mitä muuta se syö? Kierreluut yms puuharuoat?

Tuo syanidiongelma on yhtä teoreettinen kuin omenansiementen sinihappo. Eli ei tarvitse piitata.

Eikä tarvitse piitata härskiintymisestäkään. Keskustellaanko kuinka monella makaa joku rypsipullo tai oliiviöljyleka keittiön lämmössä vuosia :slight_smile:

Kuinka paljon on liikaa on aina vaikea kysymys. Se kun riippuu. Syanidi ei sitä määrää, vaan ruoka-aine itsessään ja tällä pellavansiementen kohdalla painotus on yleensä kuidussa.

Kuitua on liikaa, kun

• koira menee ummetukseen
  • kun kuidun määrä ylittää 5 - 10 % ruuan kuiva-aineesta, koska se heikentää mineraalein ja rasvojen imeytymistä (tuo itse pellavana niin paljon, että ongelma ei ole enää imeytyminen, vaan että ruoka alkaa olla pelkkää pellavansiementä)

Mutta kokeilla voi jotain välillä teelusikka … ruokalusikka.

Ei ongelman meikkaaminen ole ongelma. Niinhän useimmiten tehdäänkin. Jos ongelmaa ei näy, niin sitä ei ole ja siihen pyritäänkin :innocent:

Toki aina parempi on, jos löysyyden syy poistetaan – mutta syytä on tässä ihan mahdotonta arvuutella.

Yhdessä vaiheessa on jätetty kaikki ylimääräiset pureskeltavat pois.
Nyt pikkuhiljaa selvittelen ruokapäiväkirjan avulla mitä se kestää ja mitä voisi vielä tehdä, parantaa ja muuttaa ruokinnan suhteen. Meillä on myös kutinaa, se onkin taas sitten lisähaaste ja oma aiheensa mistä se sitten johtuukaan.

1 Like

Pellavansiemen tuntuu nyt ainakin tällä hetkellä toimivan ja pitävän ulosteen kiinteänä, hyvä että sitä voi huoletta antaa siis päivittäin. Määrää vielä säätelen, näyttäisi siltä että 1tl taitaa riittää. :blush: