Paljasjalkakengät

Ostin kolme kesää sitten ensimmäiset pj-kengät käytettynä. Nykyään en muita kenkiä käytännössä pysty käyttämään, paitsi crocsit satunnaisesti.

Mun mielestä pj-kengissä tärkeintä on se, että varpailla on kunnolla tilaa. Toinen on, että siinä ei ole muotoilua, holvikaaren tuki, pronaatiotuki yms. Lisäksi pj-kengässä on pehmeä ja letkeä taipuisa pohja, pohja on tasainen. Pohjan paksuus on omasta mielestä toissijainen, mulla on ihan ohutpohjaisia ja sitten paksumpipohjaisia pj-kenkiä.

Jalat on aina ollut mun murheenkryyni, leveä lesti ja korkea jalkapöytä, sekä varmaan jokseenkin heikko rakenne. Aina on ollut vaikea löytää sopivia kenkiä, ja yleensä vähintään on puristanut varpaista. Yhtään rakkoa en oo saanut pj-kengillä, vaikka käveltyä tulee tosi paljon. Polvi- ja selkäkivut katosi kokonaan. Nykyään jos joskus on pakko käyttää tavallisia kenkiä, niin ensinnäkin varpaat huutaa apua, kun normikenkien kärjet on poikkeuksetta aika kapeita. Mun vanhat suosikkikengät lenkkarit tuntuu kun pitäis kävellä ilmapatjalla, epävakaata ja kiikkerää. :smiley:

Yksi iso miinuspuoli näissä on. Tavallisten kenkien käyttö on mahdotonta, olisi hirveä määrä edullisia ja kauniita kenkiä, joita en voi enää käyttää :face_exhaling:
meme1

Mä tilasin myös ekat paljasjalkakengat itelleni jostain alesta.
Pitäis selkäkipuja hellittää ajan myötä, saas nähdä.
Ilmojen takia en oo vielä pystyny niitä kauheasti pitämään mutta ihan pian varmaan ne saa aktiiviseen käyttöön.

Ainoa mistä oon niiden suhteen vähän harmissani: ne näyttää aivan muovisilta halpiskengiltä niiden nettisivujen kenkiin verrattuna.
Pitäis saada aikaiseksi laittaa sinne viestiä ja kysyä että mistä tällänen johtuu.

Onko kipukaupan kengät? Niistä ainakin on ollut paljon keskustelua, että laatu ei oo kauheen hyvä.

Lestistähän se on kiinni paljonko on tilaa. Ja lestin määrää käyttö.

Meidän perheessä on tasan yhdet parit paljasjalkakenkiä, eiku onkin kahdet — mutta ne Kipukaupan kiinalaiset paljasjalkakengän nimellä myydyt muovitossut oli ihan paskat, joten tuli toinen nimekkäämpi pari.

Minna kokeile niitä ulkona kerran ja mitään sanomatta vaihtoi jalkineet. Mutta juoksumatolla kävelee ne jalassa.

Minusta paljasjalkakengät ovat jonkinasteinen hype. Se mitä haetaan saataisiin nollapohjilla, joissa ei ole koron aiheuttamaa nousua, mutta on kunnolliset pohjat ja sellainen istuvuus kuin kuuluukin.

Mutta minä en aidosti tiedä aiheesta mitään, kunhan jossittelen muiden kokemusten kanssa. Silti saatan jossain vaiheessa ostaa Altran nollokorolla olevat polkujuoksukengät — jos siis jossain vaiheessa yllättäen rikastun.

Kyllä joo, mut monesti kengissä kärki lähtee kaartumaan liian aikaisin, vastoin jalan luonnollista muotoa.

Tämän kuulostaa siltä mikä mun mielestä on paljasjalkakengän idea.

Altroissa on tietty eri malleja, mulla on yhdet joissa niissäkin on liikaa tukea yms, jalat kipeytyy. Kunnolla kantakorotettuja en oo pitkään aikaan koettanutkaan.

Omalla kohdalla tietenkin paljasjalkakenkien ylivertaisuuteen vaikutti varmaan se, että ennen niitä mulla oli yhdet lenkkarit joilla kävelin ympäri vuoden kunnes ne kirjaimellisesti hajosi päältä :joy: Nykyään on viidet, kuudet kengät. Mutta ne vanhat kengät mitä oon kokeillut on ollut tosi pieniä, eli en oo myöskään osannut ostaa oikean kokoisia.

Kaiken kaikkiaan, ehkä ne pj-kengät ei autuutta ole tuonut, mutta en vaihtaisi pois silti :smiley: Lapsena ja nuorempana maalla asuessa ei paljon kesäisiä kenkiä näkynyt, kaupunkiin kun muutti asfalttiviidakkoon niin kenkiä piti käyttää kesäisinkin. Sen fiiliksen on osittain saanut takaisin. Pj-kenkien myötä oon myös alkanut kävellä eri tavalla, voimakas kanta-askellus on muuttunut kevyemmäksi ja silloin voikin käyttää ohutpohjaisempia kenkiä.

Tärkeintä tietenkin että jokainen löytää itselleen sopivat tavat ja asiat.

Joo juurikin ne.
Mietin kun ne tilasin että palautanko mutta sit ajattelin että antaa olla, testaan niiden kanssa ja jos totean hyviksi niin sitten ostan jotkut kalliimmat.

Mä luulen että johonkin tälläiseen käyttöön ne itselläkin jää, ei niillä ainakaan mun töissä ulkona pärjää vaikka sinne juuri ajattelin kun paljon kuljetaan ulkona. Ehkä ne löytää itsensä sisätyökenkinä :thinking: