Paistetun lihan pakastaminen?

Nyt on pakko kysyä viisaammilta.

Minulla on jääkaapissa 1,2 kg possun ulkofilettä ja 1,5 kg naudan sisäpaistia. Ne pitäisi tehdä samoihin aikoihin, mutta vaikka toki saadaan kahteen aikuiseen pekkaan tuhottua kolmisen kiloa lihaa, niin on sitä hieman liikaa.

Jos paistan possun ja pakastan sen, niin meneekö se huonoksi? Siis niinkuin rakenteeltaan?

Se, että paistaisin toisen ja toinen menisi pakastukseen, ei ole vaihtoehto. Kun kumpaakin tarvitaan eikä nuo ole niin isoja kuitenkaan, että kannattaisi puolittaa ja pakastaa raakana – kun sitten taas paistossa pienempi pala ns. heilahtaa vastapalloon, siitä ei vaan tule hyvää.

Oikeastiko minä olen foorumilla pyörivistä ainoa, jolle on tullut vastaan tarve pakastaa kypsää kokolihaa :flushed:

Lienee jo myöhäistä näiden suhteen, mutta vastaanpa silti.

Ei mene huonoksi, ellet pakkasessa säilytä kovin pitkään. Kuivuahan se alkaa aika äkkiä, mutta ei vielä päivissä.

Mutta noin niinkun toisekseen ajattelin mainita, että meidän taloudessa ostetaan ihan järestään noita ulkofileekönttejä. Paistetaan yhtenä iltana pihvit, wokkia tai tehdään vaikka liihakeitto, loput leikataan pihveiksi ja pakastetaan tarjottimella silikonitabletin päällä. (Tai fileeyksilön laadusta/rakenteesta riippuen leikkaan könteiksi, jos ei näytä pihveiksi sopivan. Siitä sitten sulattamalla mitä nyt milloinkin.) Sitten vetskarimuovipussiin ja johan löytyy aina pakastimesta herkkuja. Sulaa kivan nopeaan esim. alumiinisen paistinpannun päällä noin tunnissa.

Saman teen nykyään myös kanafileille, ostopäivänä kaksi pannulle ja loput tuon tarjotin-silikonialustasysteemin kautta pakkaseen. Huisin kätevää eikä lihaa ole mennyt vanhaksi/huonoksi enää vuosiin.

En toki tiedä, mikä alkuperäinen syy tuolle oli,

mutta mikäli se ei ollut uuninkäytön keskittäminen niin suosiolla vaan toinen pakkaseen vielä raakana. Ison kypsän köntin sulattaminen on jo ihan toinen tarina ja operaationa sellainen, että voi itsessään pilata sen ruuan rakenteen ja/tai maun, vähintäänkin kuivattaa ihan hitokseen. Joulukinkkua menee pakkaseen joka vuosi, mutta se menee siivuina, jolloin sulattaminen ei ole kummoinenkaan homma.