Pahoinvointilääkkeestä ruokahaluttomuus?

Onko kenenkään koiralla mennyt totaalisesti ruokahalu cerenia -lääkkeestä? Lääkärissä aloitettiin injektiolla, nyt ensimmäistä päivää tabletteina. Oksentelu loppui saman tien, mutta lääkärikäynnin jälkeen koira on ollut apaattinen eikä suostu syömään. Ennen käyntiä söi normaalisti (eli kuppi kerralla tyhjäksi päätä nostamatta). Yleisvointi ei ole muuttunut, koira ei ole erityisen kipeän oloinen, mutta nukkuu nukkumasta päästyään eikä syö.

Olen törmännyt muutamaan, mutta yleensä injektion jälkeen, ei enää pillereistä.

Mutta noissa on tietysti aina se epäily, että jospa moinen johtuukin siitä syystä miksi Cerenia on ylipäätään annettu.

Haimatulehdus?

Njoo. Tosiaan ruokahaluttomuus alkoi heti ell käynnin jälkeen. Jatkunut siitä asti (eli siis eilisestä noin puolesta päivästä).

Varsinaista syytä asialle voi vaan spekuloida. Koira alkoi oksentaa ruokansa sulamattomana ulos noin kaksi tuntia syömisen jälkeen. Ma ja ti. Ke sai eri ruokaa, koska ajattelin josko juuri avatulla ruokasäkillä olisi tekoa asian kanssa, vaikka muilla koirilla ei mitään sanomista asiasta. Enikeis, söi normaalisti ilman oksentamista. Torstaina annoin samaa uudelleen, ja taas illalla koko annos kerralla ulos. Koira oli luonnollisestikin kuivahko, joten aattelin että lääkärissä on käytävä ennen vkoloppua. Päivystykseen on noin 100km matkaa, ei laitteita, isommalle klinikalle 250km.
Nesteytys (suoneen) ja röntgenkuvat, ei suoranaisesti tukokseen viittaavaa, mutta kuivaa paskaa ja ilmaa, kuitenki lääkärin mukaan normaalissa määrin.
Tuohon asti söi hyvin, jopa nälkäisenä, mikä ei tietysti yllättävää koska varmasti olikin nälkä koko ajan. Koira sai viikon aikana myös riisiä ym ruuan kaltaista tuotetta ja ne pysyi sisällä.
On sontinut pieniä määriä kerralla, on saanut parafiinia, ei oksenna, ei reagoi kivulla mihinkään puristeluun tai paineluun ym, mutta eihän se tietysti tervekään ole.

Hankala siis sanoa mistä johtuu. On metsästyskoira, joten on voinu syödä mitä tahansa perseestä perämoottoriin, mutta ei ainakaan mitään kovin röntgentiivistä. Ei ole juoksutettu loppuun, päin vastoin saanut olla aika kevyillä reissuilla kun on pari muutakin hakuaikaa jakamassa. Just nyt on liian laiha sattuneesta syystä, ei ole tiistain jälkeen metsässä juossut, mutta toki päässyt tarpeilleen, vapaana ja fleksissä raahattuna. Ei osannut sanoa lääkäri enkä osaa sanoa minä mikä on ongelma. Mutta tosiaan nyt se pitäisi saada syömään, mun puolesta vaikka valkoselkätikan munia, kuhan söisi jotain. Sillä mietin että jättääkö tuo pahoinvointilääke pois mikäli se olisi voinut viiä ruokahalun, ainaki sen jälkeen syöminen loppu ku seinään.

Tämä ei kelpaa edes arvaukseksi ongelmasta, mutta tukos tai paha ummetus aiheuttaa tuollaista lähes välitöntä oksentamista.

Siihen me vähän lääkärin kanssa myös päädyttiin. Jostain se on pakoputki karstalle mennyt, on se sitten kokonainen jänis tai mikä tahansa. Ei kai se auta ku työntää lisää parafiinia ja yrittää saada se syömään että ois mitä paskantaa. Osaan minä sen lääkäriin toimittaa jos menee kunto huonoksi tai kovasti kipeäksi, mutta vielä kun on toistaiseksi järkevämpää hoitaa kotona, niin en mielelläni lähe päivystykseen klinikalle, jossa se halutaan heti aukasta kurkusta muniin asti :thinking:

Mutta niin se alkuperäinen kysymys, kannattaisko tuo lääke heivata? Onhan sitä mistä antaa jos alkaa oksennella uudelleen.

Jos arvaus menee sinne ummetusakselille, niin minä en antaisi. Ihan siksi, että siinä ei pahoinvointilääkkeet auta silloin. Kroppa ei ota ruokaa vastaan ennenkuin vanha liikkuu alta pois.

Okei, taidan tehä niin. Lisää parafiinia, yritän saada sen juomaan vaikka piimää ja laahustamaan tuonne pihalle josko se piereskelis ittensä tyhjäksi :+1: kuvassa oli tosiaan sontaa melko lailla, eikä siitä mitenkään ole niin paljoa tullu vielä ulos.

Ne kerrat kun meillä on jotain vastaavaa käynyt, niin tarvittiin jonkun verrankin isompi annos parafiiniöljyä kuin mitä suositukset neuvoo.

1 Like

Oon tullu samaan lopputulokseen :sweat_smile: on saanu tuota perkeleen öljyä jo kyllästymiseen asti, eikä mitään järeämpää ole tapahtunut. Toki vasta puolitoista päivää sen kanssa lotrattu, mutta just tässä kohtaa mun mielestä joku seinille roiskuva vaahtoripulikin olisi mukavampi vaihtoehto kuin mahdollinen suolistotukos :roll_eyes:

1 Like