Omenapiirakka

Voisko joku (esim @Hukkaputki ) testata tätä ja kertoa, onko se niin järjettömän hyvää kuin Hesari väittää :drooling_face:

Omena-kinuskikakku

10 annosta

valmistusaika 1 h30 min

4 dl omenakuutioita
2 tl vaniljasokeria
2 tl kanelia
½ tl jauhettua neilikkaa
½ tl jauhettua kardemummaa
200 g sulatettua voita
3 kananmunaa
1 dl kuohukermaa
2 dl sokeria
1 dl fariinisokeria
4 dl vehnäjauhoja
2 dl (150 g) mantelijauhetta
2 tl leivinjauhetta

Vuoan voiteluun:
1–2 tl voita

Kanelikinuski:
2 dl fariinisokeria
2 dl kuohukermaa
1 rkl voita
2 tl kanelia

Koristeeksi:
kuivattuja omenaviipaleita, pekaanipähkinää ja mantelilastuja

■ Voitele pinnoitettu torvikakkuvuoka voilla.
■ Pese omenat, poista siemenkota. Leikkaa omenat pieniksi kuutioiksi. Sekoita mikronkestävään kulhoon omenakuutiot, vaniljasokeri, kaneli, neilikka ja kardemumma. Kypsennä mikrossa täydellä teholla 3 minuuttia. Jäähdytä.
■ Sekoita kulhossa sulatettu voi, kananmunat, kuohukerma, sokeri ja fariinisokeri. Lisää jäähtyneet omenakuutiot. Mittaa toiseen kulhoon vehnäjauhot, mantelijauhe ja leivinjauhe, ja lisää ne taikinaan. Sekoita nopeasti tasaiseksi.
■ Kaada taikina kakkuvuokaan. Kypsennä 180-asteisen uunin keskitasolla 55–60 minuuttia. Kumoa kakku vuoasta tarjoilulautaselle vasta, kun vuoka on jäähtynyt kädenlämpöiseksi.
■ Mittaa fariinisokeri ja kuohukerma kattilaan. Kiehauta ja keitä 10 minuuttia niin, että seos hiljalleen porisee. Lisää voinokare ja kaneli. Sekoita tasaiseksi. Kaada kanelikinuskia jäähtyneen kakun päälle. Koristele halutessasi kuivatuilla omenaviipaleilla, rouhitulla pekaanipähkinällä ja mantelilastuilla.

Ainesosien perusteella on. Mä olin jo päättänyt tehdä mustikkapiirakkaa viikonloppuna. Harkinnassa on muuttaa suunnitelmaan.

1 Like

Onnistuu.
Luin juuri tämän päivän Hesarin torstai- liitettä ja ajattelin, että testaan molemmat.

1 Like

Tänään leivoin tuon omena-kinuski kakun.

Täytyy sanoa, että hetken löi tyhjää kun puhuttiin torvikakkuvuuasta ihan uusi sana minulle.

Mutta asiaan.
Kannattaa tehdä kaksi jos kutsuu porukkaa maistelemaan. Meinaan, että oli todella hyvää koska itse sain yhden palan ja nyt jäi testaamatta se vaihe maistuuko kakku entistä paremmalta kun se on levännyt muutaman päivän.

1 Like

Mikä on torvikakkuvuoka (laiskottaa, en jaksa googlettaa…)

Edit: googletin kuitenkin… Se ihan tavallinen normaali vuoka, johon tehdään kuivakakut, tiikerit sun muut. Jossa on se… torvi keskellä.

Mun mielestä se on ihan vaan kakkuvuoka. Torvettomat on piirakkavuokia vaikka niissäkin voi tehdä kakkua.
En ollut minäkään aikaisemmin kuullut tuota termiä.