Nummelan Lidl

Käytiin Nummelassa ostoksilla. Kierrettiin Lidlin kautta ihmettelemässä josko olisi voisarvia paistopisteellä tai vaihtoehtoisesti edes karjalanpiirakoita.

Muotoilen näin. Kumpikaan ei uskonut mahdollisuuteen. Eikä petytty taaskaan, myivät tyhjää.

En ymmärrä. Kun jotkut tuotteet vetävät, niin niitä varmaan kannattaisi laittaa myyntiin. Mutta mainitussa Lidlissä kellään ei ole koskaan kiire.

En tiedä kumpi auttaisi — kurinpalautus vai parempi palkka. Toki Karkkilan Lidl palvelee pienempää asiakaskuntaa, ainakin asukasluvun puitteissa, mutta siellä henkilökunnalla on terveempi ote työhönsä.

Koska palkka lienee sama, niin sitten kurin täytyy olla kovempi. Tai sitten eri myymälöiden sisäisessä toiminnassa on eronsa.

Perjantai-ilta. Kaksi kassaa auki, reilut jonot. Syy selvisi hetken kuluttua, siis jonoihin, ei siihen miksi vain kaksi kassaa on arki-iltana palvelemassa.

Toinen kassa oli pimeänä. Siis laite, ei työntekijä.

Mitä tehtäisiin jossain muualla?

• kassa suljettaisiin
  • viereen aukaistaisiin toinen kassa
  • ruuhka purettaisiin kolmannella kassalla

Miten sama toteutetaan Nummelassa?

• kassa pysyy auki ja merkkivalo päällä
  • kassa istuu tuppisuuna, jengi odottaa jonossa ja ensimmäisillä tavarat hihnalla
  • noin 10 minuutin kuluttua myymälän vastaava avaa toisen kassan
  • rikkinäinen kassa esittää edelleen olevansa auki ja osa asiakkaista menee sinne jonottamaan

No, me voimme ajaa aika ajoin Karkkilaan, vaikka siellä ei muita kauppoja olekaan. Matka on ihan sama kuin Nummelaan. Mutta Karkkilassa on voisarvia, ja uusia paistumassa, jopa 3 tuntia ennen sulkemista. Ja ilmeisesti enemmän palkattua henkilökuntaa, koska siellä juostaa piipahtamaan kassalle, kun jonot alkavat muodostumaan.

1 Like

Mä koen tuon kädettömyytenä, en terveenä työotteena :joy:

Edit. Huomasin, että Karkkilassa on terveempi työote :woman_facepalming: loput vastauksesta on kirjoitettu ennen kuin huomasin lukeneeni väärin :sweat_smile:

Ennemmin nostaisin Karkkilan työntekijöiden palkkaa, kun kerta suoriutuvat annetuista työtehtävistä niin hyvin, että se vetää asiakkaita muista myymälöistä Karkkilaan.

Yksi syy tekemättömyyteen saattaa olla myös huono työilmapiiri.

Palkka on paska ja palkkakatto tulee vastaan jo kahdeksassa vuodessa, mutta silti työaikana tehdään töitä, ei istuta tuppisuuna. Jos yksi jättää hommat tekemättä, muut joutuu tekemään ne omien tehtäviensä lisäksi ja se ei oikein ylläpidä motivaatiota :woman_shrugging:

Mä oon ollut myyjänä tuossa tilanteessa. Oli työkaveri, jolla oli samat työsopimustunnit ja sama palkka kuin mulla. Sitä ei juurikaan napannut tehdä mitään, vaan tuli aina kertomaan mulle, jos jotain piti tehdä. Joten tein omat hommat ja osan niistä, mitä se jätti tekemättä.
Pyysin päälliköltä palkankorotusta, koska teen enemmän kuin muut. Ei voi, koska tes :woman_facepalming:

Myöhemmin sain siirtyä isompaan myymälään, josta sai enemmän työtunteja ja muutkin hoiti tehtävänsä, joten ei tuokaan kokemus ihan hukkaan mennyt :+1:

Oon aikoinaan kuullut, että Lidlissä on kova kuri, minuuttiaikataulu ja liian vähän työntekijöitä suhteessa työmäärään. Toki työmäärä vs työntekijämäärä saattaa vaihdella myymälöittäin, mutta yleisesti työnohjaus on hyvin saksalaista. Mietitty ja hiottu tarkkaan, ja jos et suoriudu, tulee paskaa niskaan. Ja paska tulee siis siitä, että et ole onnistunut siinä kuormanpurun minuuttiaikataulussa.

Kuulemma Bauhaussissa on samantyyppinen meno, hyvin saksalainen :joy:

Tietysti se on sitä, mutta myymäläpäällikkö/vuorovastaava/mikä-lie (en tiedä nimityksiä Lidlissä) oli säätämässä sitä kassaa. Kyse on siitä, että jos

• kassa ei saa tehdä päätöstä kassan sulkemisesta
  • kassa ei osaa ohjeistaa asiakkaita

niin sen päätöksen tekee heti esihenkilö.

Luultavasti Lidlissä on vastaavaa kuin monessa muussakin ketjussa, eli hän on vain näennäisesti esimiesasemassa, mutta ei proaktiivisuus silti kielletty ole.

Mutta kyllä, taatusti asiaan vaikuttaa miten työpaikalla on opittu elämään — kutsutaan sitä vaikka sitten työilmapiiriksi. Onhan noita muitakin esimerkkejä kuin vain Lidl, jossa osassa myymälöitä asiat toimii ja asiakkaista huolimatta hyllyt ovat järjestyksessä. Osassa sitten toimii huonommin, ne hyllytkin.

Meidän kirkonkylä on hyvä esimerkki: K-market ja S-market.

Haluasin dumpata K:n, ihan sen hintatason takia ja että nykyinen, eittämättä aktiivinen ja kauppansa rempannut kauppias, osaa myös hinnoittelun jalon taidon ja paikka on kallistunut aika reippaasti.

On hienoa, että hankki ilmanpainevehkeen autoille. Kiva kädenojennus paikallisille vaikoasiakkaille, koska alueella ei ole huoltoasemaa, jossa saisi hoidettua ilmanpaineet. Se, että hän tajusi laittaa maksulliseksi moisen etoasian, ei ole niin hauskaa.

Se, että hän laittoi minigolf-radan parkkipaikan ja kevyen liikenteen väylän väliin, oli ihan fiksua, vaikka itse varmaan olisin valinnut toisen paikan. Mutta toki nyt ne ratatarvikkeiden myynti/vuokrausmainokset näkyy paremmin ohiajaville. Se, että hinnoittelu on Särkänniemen tasoa, onkin sitten oma juttunsa. On siellä pari perhettä nähty pelaamassa, kuulemma.

Mutta hän on aktiivinen somessa, hyvässä maineessa kylällä ja muutenkin ihan mukava mies. Tai siis oikeammin pariskunta, koska rouva on kaupassa myös.

Paitsi että työntekijöiden vaihtuvuuden perusteella, sekä mitä kuiskauksia on vuotanut lähteneiltä, niin työntekijät eivät ihan samaa mieltä ehkä ole kaikesta.

Mutta kyllä, työntekijät tekevät pääosin töitään ja kaikki sujuu. Hintataso on vaan cittarin luokkaa.

Tien toisella puolella on S-market. Tyypillinen, koska ne eivät ole kauppiasvetoisia, joten kaikki ovat yhtä ankeita ja niissä on sama tarjonta. Mutta halvemmat hinnat kuin naapurissa.

Siellä käydään aika harvoin. Ihan siksi, että kassat ovat äärimmäisen hitaita. Joskus sinne tulee joku nuori, joka on iloinen, innokas ja nopea — mutta oppii äkkiä talon tavoille. Minä uskon, että ongelma on ne kalustossa olevat vanhemmat rouvat, jotka ovat oppineet joskus 70-luvulla osuuskunta-aatteen.

Mutta sellaista se on. Asiakkaan pystyn valitsemaan. Tai ainakin on illuusio valinnasta. Mutta aina se valinta ei ole puhtaasti rahaperusteinen.

1 Like