Nollatuntisopimukset pelastavat maailman

Julkaistu alunperin 14.6.2019

kuva

Se, että Kokoomus ei tykkää, kun jenkkiläistä sosiaalipuolta ja palkkausta ei adoptoida Suomeen laillistamaan orjuuden uusi ilmeentymä, ei ole mitenkään kummallista.

Sekään ei ole outoa, että yrittäjiä närästyttää se, että joutuvat maksamaan yrityksen tärkeimmästä voimavarasta siinä kuin koneista ja materiaaleistakin.

Se, että uutiskynnyksen ylittää täydellinen rimanalitus, on kummaa. Mutta ei enää mitenkään poikkeuksellista.

Tosi surullista, jos Stenfors joutuu lopettamaan eläkeläisten keikkahommat. Ja todella surkeaa, että nyt sitten jätetään työt tekemättä.

Paitsi että masentavinta on se, että yrittäjä on maksanut ylimääräistä työstä, jonka vakihenkilöstö olisikin voinut tehdä - jos kerta tilalle ei tarvita ketään.

Stenfors, ja tuota twiittiä ahkerasti jakaneet yrittäjät, ohittavat sen oleellisen asian: kyseessä on eläkeläiset, joiden palkan aidosti maksaa eläkeyhtiö.

Jos Stenforsin paja ei ole siirrätyttänyt osaamista ennen avaintekijöiden eläkelöitymistä, niin ongelma ei ole nollasopimuksissa. Ongelma on - taas kerran - johdossa.

Minulle on hieman kadoksissa se ajatusydin miksi tuo ajatuspierutwiitti liittyy mitenkään yrittäjien epäreiluun ja kyykyttävään tapaan hyödyntää nollatuntisopimuksia ja miksi kontrolli tappaisi yrittämisen ja työllistämisen.

Mä muistan tän keskustelun, se oli täynnä aivopieruja monelta suunnalta :woman_facepalming:

Työaikaa ja -sopimuksia koskevissa keskusteluissa pitäisi aina rajata minkä alan asioista puhutaan kun tessit on niin erilaiset, muuten keskustelu menee aina ihan metsään.
Tuossa keskustelussa taidettiin haluta kaikkien alojen nollasoppareista eroon, mutta eipä ainakaan kaupan puolella ole mitään tapahtunut. Taisi korona tulla väliin.

Nokun sitten ei saa enää tehdä mitä haluaa! Jos tarvii jonkun tekemään töitä niin se täytys niinku oikeesti ottaa palkkalistoille vaikka tarve olisi vaihteleva. Sit tarvis miettiä, että sille palkkalistoilla olevalle hyvälle tyypille tarvis maksaa palkkaa joka kuukausi. Eikä vaan silloin kun sattuu tarvitsemaan :crazy_face:
Stenforsin esiintulo asiassa oli todella typerä. Kun keskustelun keskiössä oli työikäisten vaikeus saada vakituista työtä niin asia on pikkasen eri kuin heidän puljussaan.

Onhan noita hyvin pienituloisia eläkeläisiäkin jotka käy osa-aikatöissä. Niille nollasopparit saattaa olla mieluisia, toisin kuin, noh, suurimalle osalle työikäisistä.

Mä en oikein osaa päättää mitä mieltä oon tuosta yrittäjien vaikeudesta palkata työntekijöitä… tai siis, sen tiedän, että työntekijän palkkaaminen on todella kallista, se kun on paljon muitakin menoja kuin maksettu palkka. Joten esimerkiksi yksinyrittäjälle se on riski jos ei ole satavarma siitä, että töitä riittää. Tästä on tullut juteltua paljon erään cateringfirmaa pyörittävän yksinyrittäjän kanssa.

Mutta samaan aikaan ärsyttää se sävy mikä näissä julkisissa keskusteluissa on. Työntekijä on kallis ja iso menoerä, sen työntekijän pitäisi älytä olla halvempi tai ainakin tajuta pysyä pois töistä hiljaisimpina kausina.
Ihan se ja sama, että sen työntekijänkin tarvitsisi maksaa laskut ja syödä. Eikä se ole ollut päättämässä työnantajamaksuista.

Tämä on yleinen… ajatuspieru sekin. Johtuu siitä, että tuota pseudoasiaa on toistettu väsyksiin saakka.

Se ei nimittäin pidä paikkaansa. Työvoiman palkkaaminen on itseasiassa Suomessa einen halvempaa kuin useimmissa länsimaissa — aika pitkälle valtion subvention puolelta.

Se mikä nostaa palkkakuluja Yhdysvaltoihin verrattuna, on sairaslomat, äitiyslomat ja vuosilomat. Suhteessa vaikka Saksaan, Ruotsiin tai Norjaan täällä maksaa vähemmän työn antajalle.

Silloin kun työeläkkeet tulivat, ja myös sosiaalipuoli koheni, niin Suomessa eläke- ja sotumaksut erotettiin palkasta, että

• ihmiset eivät käyttäisi eläkerahojaan
  • pohjoismaalaisessa systeemissä järjestelmä sijoittaa eläkerahat, ei yksilö (Ruotissa tuota on lievennetty, ja työntekijä voi itse päättää mihin rahastoon sijoittaa puolet eläkekertymästä, mutta valtio päättää rahastotarjonnan; minä laitoin oman pottini intialaiseen lääketeollisuuteen :rofl: )

Muu Eurooppa, eli mantereen puoli, otti toisenlaisen lähestymisen ja siellä työntekijä itse maksaa. Jos hukkaa rahansa, niin elämä on perin kurjaa vanhempana.

Tienasin Irlannissa palkkahommissa paremmin kuin täällä. Mutta kun siitä otettiin pois sellaisia pikkujuttuja kuin sairasvakuutus itselle ja perheelle, koulumaksut (lukuvuosi, koulupuku, koulutarvikkaat ja ruoka) ja muutama muu vastaava, niin netto oli sama kuin Suomessa. Jos olisin maksanut eläkkeen jne. niin käteen olisi jäänyt vähemmän.

Sama summa kuitenkin lähtee työantajalta siellä kuin täällä — miinus lomat.

Sitten unohtuu sekin, että koneissa on itseasiassa kovemmat sivukulut, mutta niistä ei vinguta…

Kyllä, työntekijävaltaisilla aloilla palkka on suurin kuluerä. Niin? Kuka ne työt niinkuin sillai muuten tekisi? Kun mietitään yritysten tulosta ennen veroja, niin erot eivät tule työvoimasta, vaan bisneksestä eli siitä myynnistä.

Kun ei myydä riittävästi tarpeeksi hyvällä hinnalla, niin sitten työntekijän pitäisi kompensoida se ero yritykselle, joka haluaisi maksaa sen omistajille. Hieno systeemi. Eikä taaskaan tuo ajattelu kohdistu muihin kuin palkkoihin. Ei sitten samaa ehdoteta kuitenkaan tavarantoimittajille, tuotantokoneille tai vaikka logistiikalle?

1 Like

Mikäköhän on yrittäjäpuolen ajatus siitä, että jos työnantajamaksut olisi pienemmät niin mistä ne otetaan? Pienennetään ta-maksuja, mutta palkka pysyisi samana? Oiskohan näin?

Mutta mä hiljennän tämän ja hese-keskustelun itseltäni. Käytän Metaa unohtaakseni työasia vapaa-ajalla ja nyt on käynyt ihan päinvastoin :rofl:

Tai ei varmaan tarvitse edes hiljentää, eipä meitä ole kuin kaksi keskustelijaa :crazy_face:

Terveisin, suunnitelmissa vaihtaa kaupanala IT-alaan

Jep. Eiköhän tämä hiljene ihan itsestään. Ainakaan minä en keksi enempää. Ja ”onpa paskat sopimukset” on tullut jo muutamaan kertaakin sanottua :smile:

IT-ala… ehkä nyt ei ole oikea paikka ja aika alkaa selittämään sen ongelmista :joy:

Joo älä ala :rofl:

Mulla kyllä riittää töitä nykyisellä työnantajalla, mutta pääsyy alanvaihtohaaveisiin on nykyisen alan epävarmuus. It-puolella voi ehkä ajatella, että töitä on todennäköisesti vielä kahden vuoden kuluttua.
Älä riko mun kuplaa :laughing: