👃 NenĂ€n polyyppitauti

NÀin vanhaksi sai ehtiÀ, ennenkuin sai itse itselleen diagnoosin. Olen vuosikymmeniÀ puhunut aiheesta

• en haista mitÀÀn
  • nenĂ€ on jatkuvasti tukossa, enkĂ€ oikein pysty hengittĂ€mÀÀn nenĂ€n kautta
  • niistĂ€n jatkuvasti kirkasta vettĂ€, siis oikeasti jatkuvasti
  • allergista nuhaa lĂ€pi vuoden
  • vĂ€symykseni on ollut tuttavapiireissĂ€ vĂ€synyt (pun intended) vitsi aina ja parisuhteissa potentaalinen riidanalku
  • minulla on usein tunne, ettĂ€ kurkkua kuristaa tai siellĂ€ on jotain

Olen ikĂ€ni nĂ€istĂ€ asioista hieman maininnut lÀÀkĂ€reille, ja olen saanut aina mukaan jonkun allergiareseptin — jota siis myös oikeasti tarvitsen.

Kun tipahdin hevosen selastĂ€ ja tyrmĂ€sin itseni, niin magneettikuvan lausunnossa ehdotettiin laajaa polyyppikasvustoa nenĂ€onteloissa. LÀÀkĂ€rin mukaan se ei tarkoita mitÀÀn, mutta ei hĂ€n myöskÀÀn nokkaan kurkistanut. Itseasiassa en muista, ettĂ€ nenÀÀni — siis sisĂ€lle — olisi vilkaistu kertaakaan kuin ehkĂ€ ihan kakarana.

MinÀ olen siitepölyallerginen tupakoiva mies. Kolme altistavaa tekijÀÀ.

Olisikohan se aika alka riidellÀ TK:n takaisinsoiton kanssa vai voinko tÀrÀyttÀÀ suoraan aluesairaalan ovesta sisÀlle ?

Ja

https://www.duodecimlehti.fi/duo10029

2 Likes

TÀstÀ asiasta mielestÀni ollaan tÀÀllÀ jossain ketjussa jo puhuttu :thinking:

Mut ei ne sua sairaalaan ota. Ne mÀÀrÀÀ sulle suihketta (kortisoni) jota kÀytÀt vuoden ja jos oireet sen jÀlkeen palaa niin sitten voidaan miettiÀ leikkaushoitoa.

Mutta soita ihmeessÀ, kyllÀ sun olo tulee helpottumaan ja koet ihmeitÀ :+1:

Nii ja hei, noi voi myös olla uniapnean oireita. Mun isÀllÀ polyypit sekÀ apnea ja jos oikein muistan niin joku lekuri sanoi ettÀ apnea niitÀ polyyppeja voi sinne tehdÀ tms.

1 Like

Uniapneaa mulla ei ole, se on varma.

1 Like