Närästystä ja muuta

Mulle tulee werraton mielikuva ajasta joskus kivikauden jälkeen kun olin taas kerran koiran ravitsemuksesta istumassa luennolla jolla Petri Marjeta ( olikohan edes ton nimistä olemassakaan) hoki koko päivän ajan kanamuna on 100% proteiinia. Ja muuta ei tarvita.

No, loppuvaiheessa päivää allekirjoittanut oli niin väsynyt, että kollegani kanssa saimme hysteerisen naurukohtauksen.

Ja miten tämä liittyi mihinkään niin en todellakaan tiedä. Mutta meillä ei ei syödä werratonta.

Marjeta piti itseään ravitsemusosaajana siksi, että oli Hellemannin siipien suojassa. Eikä Merjakaan tiennyt ihan niin paljon kuin uskoi. Tai no, ollaan armollisia – koirien ravitsemustietämys alkoi vasta sen jälkeen, kun Paatsamasta aika jätti ja Hellemann lensi yliopistolta. Joten aika huomioiden tiesivät (paitsi Marjeta), mutta silloin ei tiedetty paljon. Se oli perustutkimuksen aikaa.

No, tänään ei ole enää edes sitä perustutkimusta. Ei koe-eläinkielto tiedon suhteen ollut kehitystä.

1 Like

Jess! Kerrankin muistin edes jonkin nimen oikein. No, eipä ollut kummoinen luento, kun oikein muistelen (tämä oli tosiaan 2000- luvun alussa).

No, nyt on tullossa koiranruokinta koulutusta ( ei, en ole menossa) jossa luennoivat Riitta Kempe ja Minna Rinkinen ( royal canin puolesta erikois- eli eläinlääkäriruuista).

Nyt taitaa olla parempi olla hiljaa. Mutta muotoillaan näin. Kumpikaan ei puhu muusta kuin kuivamuonista.

1 Like

Tämähän oli hyvä tieto.

Oli ajatuksena, että jos joskus vielä (kun) tuon koiruuden roudaan lääkäriin noista vatsavaivoista, Minna olisi ollut yksi vaihtoehto. Kun on niin kovin kehuttu.
Mutta jos sekin hoitaa nappuloilla… taidan jättää kokeilematta.

1 Like

Jep. Voit ostaa sitä RC gastro intestinalia, Hillsin Anallergenicin ilman tuota lääkärissä käyntiäkin :roll_eyes:.

Ai niin unohdin kortisin (eli nykyään hienosti sanottuna imminosupressiivisen hoidon) tai tylosin kuurin… Siinäpä ne sitten onkin.

Elli1, närästyksen alettua: antakaa 10pv antepsin kuuri.
Toimi ekalla kerralla, seuraavilla kerroilla vaihtelevasti. Kokeiltiin itse pepcidiä, koira oksensi.

Elli2: antakaa sitä antepsinia. Ai se ei auta. No kokeilkaa pepcidiä.
Pepcid auttoi, ei oksentamista. Yhä jatkuvaa maiskuttelua, välillä kovempaa närästystä. Ei ohjetta siihen, että mitäs sitten kun oireet palaavat kuurin jälkeen. Saati että olisi mikään vaihtoehto jättää anallercenig- allergia- eliminaatio kesken, vaikka se närästää.

Elli2: no antakaa antepsinia.

Elli3, hampaanpoisto: antakaa pepcidiä, eikö se ole auttanut aikaisemmin?

Elli4, tähystystulosten perusteella: syöttäkää anallergenicia.

Ois tässä tämmönenkin vaihtoehto, että saisi lääkäriltä ohjeet, mitä lääkkeitä syöttää milloinkin, kuinka usein, kuinka kauan, mitä voi syöttää samaan aikaan, mitä jos ne ei auta.

Oon sitten facebookista ja googlesta itse opetellut, mitä eroa on milläkin lääkkeellä ja mitä voi/kannattaa antaa samanaikaisesti.

Werratonta.

1 Like

Voi paska :neutral_face:.

Onko tuo joka kerta ruokailun jälkeen, ennen ruokailua vai ihan tyhjän mahankin kanssa?

Todettiinko siinä tähystyksessä, että ruokatorven ja mahalaukunportti normaali? Ettei falskaa rakenteellisesti mahanesteitä ylöspäin?

Vai onko vika suolistokipuilussa? Tai jokin ruoka-aine?

Näissä ruoka-asioissa luottaisin @Jagsteriin.

Meillä satunnaiseen närästelyyn auttaa Cerenia. Pienin mahdollinen annos. Kyllä, se on pahoinvoinninestolääke, mutta käytetään kyllä vatsa/suolistokipuiluun ja närästykseen.

Pääsääntöisesti illalla, nukkumaan mennessä, nukkuessa ja asentoa vaihtaessa. Joskus aamuöisin. Joskus pitkin päivää. Tyhjällä mahalla kyllä.

Mä epäilin refluksia, halusin tähystyksen. Koska tähystys on “koiralle niin raskas tutkimus”, tehtiin monta muuta tutkimusta sitä ennen. Nepä ei sitten ollut raskaita :roll_eyes:

Tähystyksessä ruokatorven limakalvo normaali, alempi sulkijalihas suljettuna, ei merkkejä refluksin aiheuttamasta limakalvo ärsytyksestä.
Ohutsuolessa lievä tulehdus. Hoito-ohje anallergenic.

Nyt oon taas sitä mieltä, että eniten oireilu viittaa refluksiin. Tosin, en tiedä mikä sen yhä tulehtuneen suolen merkitys on, voiko se aiheuttaa refluksi-tyyppistä oireilua.

En tiedä, en tiedä enkä tiedä. Mulla oli epäilys, että kipulääke auttaisi, saatiin metacam kokeiluun. Ei auttanut. Tämä siis toukokuisen hampaanpoiston perusteella, silloin maiskuttelu loppui särkylääkekuurin ajaksi. Söi pieniä annoksia pitkin päivää.

Koska sirpa köhisi paljon, annettiin antepsin ja pepcid kuuri. Maiskuttelu katosi.

Sitten tuli tämä suolitukosepisodi, sirpa sai pahoinvoinniestolääkettä, omeprazolia ja litalginia. Söi pieniä annoksia monta kertaa päivässä. Maiskuttelu katosi.
Mahdoton sanoa, mikä noista neljästä auttoi.

Tällä hetkellä en tiedä onko oireilu samaa vanhaa, yhä siitä tukoksesta vai taas jotain uutta. Annetaan ruoka yhä pieninä annoksina ja eilen aloitettiin litalgin-kuuri. Jos se ei auta, niin kokeillaan omeprazol. Jos se ei auta niin varmaan täytyy hankkia jostain pahoinvoinninestolääke.

Ja sitten arpoa aika jollekin ellille joka ehkä osaisi auttaa. Ja tarvittaessa kolmas soittoaika jagsterille :woman_shrugging:

Ruoalla on merkitystä, huonosti sulava aiheuttaa vahvaa närästelyä / oksentamista. Siksi se syö ihmislaatuista naudanjauhelihaa/ broileria ja uutuutena orlandon märkäruokaa. Joka poistaa omistajien närästystä kun se vähän edes laskee ruokakustannuksia :joy:
Mutta sitten on vielä jokin muu syy mitä yritetään löytää. Ja vaikka syytä ei löytyisi, niin jos edes keksisi sen, mitä on tehty niinä jaksoina, kun ei ole yhtään närästystä tai maiskuttelua.

@Hukkaputki Kumpaakin saa nykyään nihkeästi. Cytopointilla on korvattu kortisoni (oikeasti, eikö Viikissä opeteta enää lääkkeistä mitään?) ja Tylosinia ei anneta, koska kroonikkovanhukset kuolee resistensseihin kantoihin.

2 Likes

Mulla räjähtää varmaan joku aivosuoni kun seuraavan kerran kuulen kuivamuonakokeilua kutsuttavan eliminaatioksi.

1 Like

Hitto, tein siirron väärin. Olisi pitänyt tehdä ensin ketju ja tämä ilmo, ja vasta sitten siirtää nämä Werraton ketjusta.

No, siirsin tätä ylempänä olevat omaksi aiheekseen, kun ei enää liity Werrattomaan :love_you_gesture:

1 Like

Cytopointtia olisin ehdottanutkin. Ja ihmettelen ettei sitä ole jo ehdotettu @Lafalin koiruudelle.

Mutta ei ole minun asia päättää lääkityksistä, ehdotella tai ottaa kantaa.

Tiedän, että Kanadassa ja Yhdysvalloissa käytetään cytopoint-pistoksia hyvin tuloksin myös “epämääräisissä” suolisto-oireissa jotka voivat johtua allergiasta tai ruoka-aineherkkyydestä jota ei voi täysin eliminoida.

@Jagster ja mistä hitosta minä tietäisin mitä siellä Viikissä opetetaan?
Ei varmaan muuta kuin miten poseeretaan nätisti jossain kuvassa eläimen kanssa?

1 Like

On kokeiltu. Koska elli2 oli sitä mieltä, että kyseessä on varmasti allergia. Ja kun ei ollut, kyseessä on aivan varmasti atopia. Viikissä siis keskittyivät satunnaiseen korvien rapsutteluun ja vielä satunnaisempaan vatsan löysyyteen, ei närästysoireiluun.

Cytopoint annettiin samalla kertaa kun oli vatsan ultra. Sitten meillä olikin niin paljon oksenteleva ja ripuloiva koira, että seuraavana päivänä piti viedä se nesteytykseen omalle elliasemalle. Mukaan saatiin cerenia ja tylosin. Ainoa kerta kun on saatu antibioottia.

Vaikuttaisi siltä, että siellä harjoitellaan vaan allergia"eliminaatiota" ja vääriä diagnooseja. Ple kuulostaa hyvälle kaikissa mahdollisissa yhteyksissä, laitetaan se! Kun ei oikeasti tiedetä.

Tää on pelkkä pintaraapaisu siihen kaikkeen sekoiluun ellien puolelta, mitä on tullut vastaan kun on yritetty selvittää syytä/ hoitaa närästystä. Tekemättä (ellien puolelta) on vielä

• ajattelu
  • oikeisiin oireisiin keskittyminen
  • oikeiden oireiden mukainen tutkiminen
  • oireiden mukainen hoito
  • oireiden mukainen lääkitys

Koska näitä asioita ei olla saatu eläinlääkäreiltä, teen itse. Katiskan, Jaken, googlen ja facebookin avustuksella. Tiedot ja taidot on valitettavan vajaat, mutta vissiin oon jo pidemmällä osaamisessa kuin viikin ellit.

Miksi vakuutusmaksut nousee? Koska eläinlääkärit ei osaa.
Miksi en luota eläinlääkäreihin? Koska ne ei osaa.
Miksi olen paska koiranomistaja? Koska vein koiraa raskaisiin ja turhiin tutkimuksiin, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin luottaa elleihin.

Pameja? Kyllä kiitos!

Ne hyvät tulokset tarkoittavat 50 % toimivuutta.

Samojen maiden tutkimusten mukaan suolisto-oireet ovat harvinainen allergiaoire, eikä koskaan ilman iho-oireita eivätkä milloinkaan atopiassa.

Sinänsä hassua, että Suomessa taasen samassa hoidossa epäonnistutaan.

Oireiden samankaltaisuus ei tarkoita samaa syytä eikä samaa reaktioketjua. Ottaen huomioon, että Cytopointin toimivuus ei liity mitenkään suolisto-oireisiin, eikä suurimpaan osaan iho-oireitakaan, niin moinen off-label käyttö on omituista. Varsinkin kun on ihan turha edes mainita mitä muuta koiralle on tehty. Taatusti Cytopoint ei ole toiminut yhdessäkään tapauksessa ns. viimeisenä apuna.

Mutta Cytopoint on mukavan kallis hoito.

1 Like

Itseasiassa ei tuon takia. Syy on masentavampi.

Vakuutusmaksut nousevat, koska

• asiakkaat kuvittelevat, että vakuutuksilla tienaa ja koska on vakuutus, niin jokaisen oireen takia kannattaa lähteä otille
  • vakuutusten takia eläinlääkärien on helpompi perustella omistajalle tonnin tutkimusta, joka ei useinkaan anna diagnoosia eikä muuta hoitoa
  • eläinlääkärien veloitukset nousevat ylipäätään

Ja kyllä, minä olen hyvin tietoinen mikä ero on eläinlääkärin ansioiden ja eläinlääkäriaseman tuottovaatimusten välillä. Se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa, että artisti maksaa.

Yksittäiset tapaukset eivät kelpaa perusteluksi mihinkään, mutta kun uroksen virtsan- ja ulosteenpidätysongelmissa tehdään ensin (tietysti) verikokeet (kolmena eri päivänä), sitten lyödään kemiallinen kastraatio, sen jälkeen selän magneettikuvaus ja viimeiseksi suoliston tähystys, niin a) vakuutuskatto tulee täyteen ja b) koira ei tule kuntoon.

Syy muuten selvisi jo verikokeessa nro 2, mutta eläinlääkäri ei tunnistanut stressireaktiota, eikä huomioinut sitä vaikka omistaja selitti koiran käyttäytymisen. Koira tuli kuntoon asuinpaikan vaihdoksella ja paperilla ehkä huonoimmalla mahdollisella ruualla: broikun koipireisillä ja Lidlin Orlandon säilykkeillä :wink:

Eli se ei osannut? :joy:

Mutta juu, samaa mieltä olen noista.

Tuo osaamattomuus on oma näkökulma noihin vakuutusmaksuihin ja tutkimisen turhuuteen.

Kestovitutus.

Ei, mutta poikkeuksellisesti en potki siitä asioista nilkoille. Ei tunnistaisi TK-lääkärikään ihmisurheilijan ylikuntoa ja kyseessä oli greyhound, jolla on muutenkin poikkeava profiili. Mutta silti kannattaisi kiinnittää huomiota valkosoluihin, kortisoliin ja niihin perhanan M-arvoihin.

Sen sijaan sitä perhanan magneettia en heti anna anteeksi.

1 Like