Näin D-vitamiini kannattaa ottaa, takaa parhaan mahdollisen tehon – yksi asia

Kahteen asiaan silmä tarttui:

Ryhänen kertoo, että tutkimusten mukaan ruoan kanssa otettu D-vitamiini saattaa imeytyä hieman paremmin, koska ruoan rasva voi vaikuttaa imeytymiseen.

Itseasiassa tuota näyttöä ei oikeastaan ole. Perustuu siihen, että rasva, joka tässä toimii kuljettana, löytyy suolistosta ihan valmiina. Siinä puhutaan tilanteesta, jossa ruuan rasva sisältää D-vitamiinin – eli aivan eri asia. Läski on muutenkin huono D-vitamiinin lähde, kun ei sinne oikeasti suuremmin varastoidu.

Ryhänen korostaa, että myös turvallisen päiväsaannin yläraja on määritelty. Aikuisilla se on 100 mikrogrammaa, 1–11-vuotiailla 50 ja alle 1-vuotiailla 25.

Tuota määrittelyä pidetään validina vain ja ainoastaan Suomessa. Muu maailma ei pidä sataa mikroa turvallisen saannin, vaan vähimmäissaannin rajana. Turvallisen saannin raja on sitten aika paljon suurempi.

Mutta tämä:

D-vitamiini varastoituu elimistöön, ja kesän jälkeen sitä riittää suurin piirtein lokakuulle

Outoa, että lööppilehti käyttää noin varovaista sanamuotoa. Oikea ilmaisu olisi ollut, että aivan riippumatta varastojen koosta, niin ne on käytetty loppuun kahdessa kuukaudessa. Sen jälkeen ollaan sen varassa mitä ruuasta saadaan.

D-vitamiinin saantihan taivaalta loppui jo käytännössä tältä vuodelta.

Kaikki muuten pätee sitten koirillekin. Mutta eihän omistajan tarvitse ottaa, kunhan muistaa antaa koiralle :rofl:

3 Likes