ūü§¨ Musti ja Mirri: myyj√§n arkea

Seuraavaksi voidaankin ihmetellä Musti ja Mirrin työoloja, joihin sisältyy räikeitä rikkomuksia. Oon kohtalaisen järkyttynyt siitä, että kukaan iso suomalainen työnantaja kieltää taukojen pitämisen (ei saa laittaa myymälää kiinni tauon ajaksi), uhkailemalla pakottaa töihin saikkutuuraajaksi, työstä kieltäytymistä täytyy perustella vaikka kyseessä olisi lain velvoittama viikkovapaapäivä.

Ja sitten vielä se ihanuus, että jos tahtoo tietää jotain myymistään asioista, opiskelu tapahtuu vain ja ainoastaan vapaa-ajalla.

Onneksi tuossa lafkassa ei ole tullut enää kovin paljoa asioitua, joten jatkossa on helppo jättää nekin kerrat käymättä.

Kuvat on kuvakaappauksia kuusisto_tiinan ig-storyistä.

1 Like

Tunnen tuota ympäristöä hieman paremmin kuin haluaisin. Musti ja Mirri ei ole koskaan ollut mikään hyvä työnantaja, mutta tilanne lähti pahempaan suuntaan ensin ruotsalaisten myötä ja nyt kotimaisemman omistuksen hallussa.

Ihan kiva.

Minua vaan ihmetyttää tämä, ihan joka kerta kun näitä pulpahtelee millä tahansa alalla:

Musti ja Mirri -ketjun maajohtaja Timo Tervo myöntää, että ketjun työoloissa on parannettavaa

Ja tähän reagointiin sitten tarvittiin paska julkisuus? Asiaanhan ei tietenkään kannattanut reagoida, edes puheiden tasolla, ennen kuin paska oli tuulettimessa :man_facepalming:

Ja huudan suoraa huutoa jos taas johto sanoo, ett√§ he eiv√§t tied√§ mit√§ tapahtuu yrityksess√§, jota johtavat (kuten eiv√§t muuten tied√§k√§√§n, ja se on ihan helvetillisen huolestuttavaa ‚ÄĒ mutta hittoako siin√§, koska yrityksen ainoa teht√§v√§ on tuottaa osakkeenomistajille voittoa; kyll√§, olen ollut Nokian palkkalistoissa aikoinaan).

1 Like

‚ÄúTervon mielest√§ korona-aika on asettanut haasteita ketjun liiketoiminnalle. Kun ihmisten liikkuminen v√§heni merkitt√§v√§sti ja verkkokaupan osuus kasvoi lyhyess√§ ajassa rajusti, ty√∂vuorojen suunnittelu ja ennakointi vaikeutuivat.‚ÄĚ

Sama ongelma on ollut kaikilla ruokakauppoja ja apteekkeja lukuunottamatta. Muut on hoitaneet tauot ja vessakäynnit niin, että myymälä laitetaan kiinni niiden ajaksi jos ollaan yksin :woman_facepalming:

Rautakaupoilla, sisustusliikkeillä ja lemmikkitarvikeliikkeillä on liikevaihto palautunut (ja kasvanut) paljon nopeammin kuin muotikaupalla.
Myös muotikaupalla on isoja ongelmia ennakoitavuuden suhteen (sitä ei oikeastaan ole enää/vielä), mutta silti on työnantajan velvollisuus huolehtia siitä, että tauoille pääsee eikä työ ole todella kuormittavaa jatkuvasti.

Tuolla kuusisto_tiinan storyissa joku mainitsi, että valtaosa myymäläpäälliköistäkin on osa-aikaisia. Mulla on täysituntisenakin on ollut haasteita ehtiä johtaa omaa yksikköäni kun tunteja on jouduttu karsimaan (joka vähentää vuorojen päällekkäistä aikaa), joten en ihmettele, jos m&m:in mp ei ehdi tehdä niitä mp:n hommia. Joten toivottavasti tämä todella toteutuu:

‚ÄúTiettyj√§ asioita pit√§√§ korjata, mit√§ tulee ty√∂vuorojen suunnitteluun, resurssointiin, esimiesten tuntik√§ytt√∂√∂n myym√§l√∂iss√§. Meid√§n pit√§√§ varmistaa, ett√§ myym√§l√§p√§√§llik√∂ill√§ on riitt√§v√§sti aikaa yksik√∂iden johtamiseen.‚ÄĚ

Ja ensimmäisenä puututtaisiin siihen, että mp:t, saikkupäivystys, aluepäälliköt ja yrityksen johto ehtii ja osaa noudattaa lakeja ja työehtosopimusta.

Tokana voisivat himmata tehotavoitteiden kanssa niin mp:t ja myyjät ehtisi tehdä työnsä. Ja käydä tauolla.

Minä en usko sekuntiakaan, että korona on vaikuttanut Mustin ja Mirrin myyntiin. Ainakaan heikentävästi.

Arvaa miten tuo systeemi on kulkenut. Aluepomoille on annettu täysi vastuu myynnistä, ja tulos on sidottu palkkaan. Myymäläpäälliköistä suurin osa ei ole ammattitaitoisia, ja alue on delegoinut heille tulosvaatimuksen. Työnjohtoa ketjussa ylöspäin on yhtä vähän kuin myyntikoulutusta henkilökunnalla. Sitten ollaan tässä.

Ja tuo on pörssiyhtiö.

Mä voin uskoa, että niilläkin on ollut huomattavaa (hetkellistä) asiakaskatoa aina koronarajoitusten kiristyessä. Ja että saattaahan niillä olla yksittäisiä myymälöitä, joilla ei mene niin hyvin kuin toivottaisiin.

Mutta liikevaihto niillä on vaan kasvanut:

2021 liikevaihto oli 342miljoonaa (tilikausi p√§√§ttynyt syyskuussa), eli jatkoi kasvua. Liikevoitto on reippaasti enemm√§n kuin ennen koronaa, 28M‚ā¨.
Siis mitä vittua. Noilla voitoilla tuollainen henkilöstöjohtaminen on vielä käsittämättömämpää.

Tämä on helppo uskoa. Vaikka oltaisiin kuinka rahankiilto silmissä säästämässä kaikista kuluista, jotta saadaan voitto maksimoitua, vaikuttaa noiden touhu myös todella osaamattomalta.

Semmosta.
Samasta paikasta luin myös, että myymäläpäälliköt eivät tee myymälänsä työvuorolistoja, vaan ne tekee joku muu.
Kätevä tapa saada tehtyä alimiehitetty työvuorolista joka ei vastaa tarvetta ja todellisuutta.
Tosin yksi entinen mp kertoi tehneensä työvuorolistoja sunnuntaiaamuisin, ilmeisesti siis vapaa-ajallaan, koska arkisin ei mitenkään ehtinyt.
Erittäin kätevää ja tehokasta ulkoistaa työvuorosuunnittelu. Mullakin saattaa vierähtää parikin tuntia haastavan viikon työvuorolistan tekemiseen (hlökuntaa yhteensä 6, jouluna oli 7).
Joku ulkopuolinen taulukoiden tuijottelija tekee saman varmasti alle puoleen tuntiin.

Koulutus oli maksanut 500 - 1000 per valittu myymälä. Minä tiedän mitä muutama johdon konsultaatio/koulutus on tuolla maksanut, ja niissä hinnoissa on ylitetty se mitä koko ketjun kouluttaminen olisi maksanut. Se siitä kalleudesta, kun joskus se sopii ja joskus ei.

Mutta seh√§n ei olisi sijoitus‚Ķ sanoisivat suoraan, ett√§ kouluttaminen ‚ÄĒ edes ydinhenkil√∂st√∂n ‚ÄĒ ei houkuta suuren ty√∂voimavaihtuvuuden takia. Heilleh√§n vaihtuvuus ei ole koskaan ollut mik√§√§n ongelma, kuten ei mill√§√§n matalapalkka-alalla, jossa osaamisvaatimusta ei ole.

Palkattomana ns. hallinnollisten töiden teettäminen alkaa olla jo maan tapa. Eikä se korjaannu niin kauan kun ihmiset pelkäävät työnantajaa niin paljon, että suostuvat siihen-

Mit√§ tulee myymisvaatimukseen, niin siin√§ henkil√∂kunta vinkuu nyt turhaan. Heid√§n teht√§v√§ns√§ on myyd√§ ja ainoa tilanne, jossa asiakkaan tekem√§√§ p√§√§t√∂st√§ aletaan py√∂rt√§m√§√§n, on halu myyd√§ kalliimpaa. Aidostihan se pit√§isi olla halu myyd√§ sellaista, jossa talolla on paras kate ‚ÄĒ mutta sit√§h√§n ei tietenk√§√§n kannata myyjille kertoa.

Jos ruuhka-aikana myyjä uhraa 5 minuuttia asiakkaaseen, niin kuluttaa liikaa aikaa. Tämä on tullut vastaan muutaman pienen kivijalkakaupan kohdalla, jotka ovat halunneet ostaa myyjilleen ruokintaneuvontakoulutuksen. Ei lattialla tehdä ravintosuunnitelmia ja allergiaruokavalioita.

Aikaisemmin jossain oli valitettu, että olisi pitänyt myydä oheen jotain. Niin täytyykin. Se on perusasioita.

Ja taas palataan siihen perustaan. Kun myyjille ei ole kukaan opettanut miten myyd√§√§n, vaan riitt√§√§, ett√§ tykk√§√§ el√§imist√§ ja suostuu tulemaan t√∂ihin alle k√∂yhyysrajan olevilla ansioilla, niin se sitten on ok yritykselle. Kun ketjun tulos tulee myymisest√§, niin eik√∂ se, ett√§ henkil√∂kunta opetetaan tekem√§√§n sen mit√§ heid√§n kuuluu tehd√§, olekaan sijoitus firman alimman viivan alle ‚ÄĒ eik√§ kuluer√§, kuten nyt ollaan konsernissa taidettu ajatella.

Niin, konsernin arvohan ei ole sen varastossa, omaisuudessa ja myynnissä, vaan pörssikurssissa, joka ei ole rahaa :man_facepalming:

Tuossa kuvassa oleva ‚Äút√§ytyy myyd√§ mit√§ asiakas haluaa ostaa‚ÄĚ kommentti taisi liitty√§ niihin haukunestopantoihin, joita jotkut eiv√§t olisi halunneet myyd√§.

Tästä oon samaa mieltä, se on myynnin perusasioita. Mutta siitä saa mun mielestä vinkua, jos

1. Ainoa tapa tehdä myyntiä on se, että kassalla tarjotaan kaikille samaa johtoportaan valitsemaa tuotetta
  2. Myymistä ei opeteta
  3. Tuotteita ei opeteta
  4. Päälliköiden kanssa käytävä keskustelu asiasta on pelkkää hiillostamista ja valitusta. Varsinkin jos kohdat 1-3 eivät toteudu.
    Lattialla se myynti ja kpl/as tehdään, ei vain kassalla.

Saahan sillä kivasti nostettua myymälän tehoa kun tekee hallinnolliset hommat vapaa-ajalla. Ja jotenkin hallittua omaa stressitasoaan, kun saa edes jotkut hommat tehtyä. Mutta sitten saisi palkkakin olla jo jotain ihan muuta kuin tes, jotta tuossa olisi jotain järkeä… siis muutakin järkeä kuin yrityksen saama hyöty.
Vapaa-ajalla hallinnollisten töiden tekeminen on siis asia, josta olen itse joutunut opettelemaan pois. Ei sitä kukaan vaatinut, se oli vaan helppo tapa tasata omaa työmäärää.
Ei ole myymälän talous vielä romahtanut siitä, että otan itselleni riittävästi työaikaa omiin, työnantajan velvoittamiin töihini :sweat_smile:

Ei sillä ole merkitystä mitä joku myyjä ei halua myydä. Ei se ole valintakysymys. Tai on, työpaikkojen välillä.

Se, että Musti ja Mirri teki päätöksen olla myymättä yhden mielipidekirjoituksen, ja osan henkilökunnan takia, on vain ja ainoastaan kehnoa johtamista. Myyvät silti, niin liike kuin henkilökunta, kusetustuotteita ihan ilman omantunnotuskia.

Ei se ole ainoa tapa. Se on yksi osa myyntiä. Ei tuo vaatimus ole mitenkään poikkeuksellinen. Se on itseasiassa enemmän sääntö kuin poikkeus,

Loppu sitten onkin se syy miksi Mustilla ja Mirrillä on alkanut menemään myynnin suhteen huonosti. Se alamäki alkoi jo kaaaauan ennen koronaa.

Kassalla itseasiassa ei suuremmin kuuluisi edes tehdä enää myyntiä. Siellä otetaan asiakkaan rahat :wink:

Palkaton ty√∂, johon kuuluu sitten esimiestason paperihommat kuin suorittavalla portaalla taukojen aikana ty√∂skentely ja venytetyt ty√∂ajat, ovat suoraa palkanalennusta. Jos talon t√∂it√§ ei saada tehty√§ talon ajalla, niin kyseess√§ on ty√∂njohto-ongelma. Mutta totta hemmetiss√§ noin tehd√§√§n, jos siihen suostutaan tai napistaan vain hiljaa r√∂√∂kipaussilla. Se, ett√§ ei osata, uskalleta tai haluta sanoa omaa mielipidett√§, on ihan tolkuton ongelma ‚ÄĒ muuallakin kuin vain ty√∂el√§m√§ss√§.

Mä jaksan ihmetellä tätä, että onko tuo koko jengi ollut niin munatonta porukkaa tähän saakka, että kukaan ei ole oikeasti saanut suutaan auki asiasta?
Ehk√§ katson asiaa v√§h√§n liikaa omalta kantilta ja miten itse toimisin ja olen toiminutkin, mutta siis yht√§kki√§ on kauhea l√∂ssi n√§it√§ v√§√§ryytt√§ kokeneita jotka ovat vaan vuosia siet√§neetūü§Ē

Osa kommenteista on jo irtisanoutuneiden kokemuksia, käsittääkseni moni on lähtenyt juurikin näiden ongelmien takia. Useammassa kommentissa kerrotaan, että asioita on yritetty nostaa esiin, mutta yritys ei reagoi. Tai reaktio on se, että ongelmista puhuvilla on negatiivinen asenne jonka täytyisi muuttua.

Mua jäi ihmetyttämään se, että niiden uusi, vastavalittu luottamushenkilö otti asiaan kantaa ja kertoi ajavansa sitä eteenpäin. Ihmetys liittyy siihen, että eikö niillä ennen ollut luottista?

Monet on. Ovat nuoria ja kokemattomia. Mieluummin sanoisin, että arkoja kuin munattomia.

On ollut. Mutta matala järjestäytymisaste ja… muotoilen näin: ihan kaikki luottamusmiehet eivät tee sitä mitä pitäisi, vaan osa on jopa enemmän talon suuntaan kuin edustamiensa.

1 Like