Miten oppisi ymmärtämään koiran normaalia käytöstä

Puhut järjen sanoja.
Hirveen herkästi heijastaa siihen koiraan sen mitä haluaa tai ei halua nähdä. Pitäisi pystyä pitämään neutraalit linssit silmissä ja arvioida koiran käytös vaan käytöksenä, ja ilman oletuksia. Mut se on vaikeaa :smiley:

Koiran omistalle pitäisi tarjota kursseja, jossa opittaisiin omistajalle tärkeitä asioira :smile:

Tuo pätee ihan kaikessa, käytöksessä jne.

Ni o. Ihan hemmetin vaikeaa. Kai minä olen kolmannen pallin syndroomasta joskus selittänyt? Mutta omien ikäänkuin-mukamas-analyyttisen faktapohjan lisäksi — jota minä pidän aktiivisena itsepetoksena — vaikeus on olla näkemättä omia pelkojaan tai toiveitaan — kaipa tuokin on tullut jo monta kertaa mainittua.

Niin pitäisi. Mutta ei, tarjotaan vain kursseja, joissa oppii heittämään koiran kanssa yläfemman tai kaikennaksuttamisen :wink:

1 Like

Mä oon kuvainnollisesti ottanut monta kertaa selkääni tässä asiassa :joy: itse teen niin paljo väärin, se ei ole koiran vika. Ihan oikeasti, jos tälläinen kurssi olisi niin ilmoittautuisin heti.

Mä haaveilin kauan kurssista aiheena Koiran normaali käytös :laughing: ensimmäinen koira menossa ja tietysti se on närästelevä. Missään ei kerrota, mikä määrä satunnaista maiskuttelua on ihan normaalia ja milloin se muuttuu siihen, että tarvitsee reagoida. Onko satunnainen maiskuttelu edes normaalia, tekeekö sitä kaikki koirat? :crazy_face:
Sittemmin oon päätynyt lopputulokseen, että ei joka maiskautuksesta tarvitse hyppiä seinille :joy:

No tätä samaa pohdin itse ekan koiran kanssa joka myös närästelevä :sweat_smile:
Nyttemmin olen hieman rauhoittunut ja jos ei yrjöä ja ruoka maistuu niin ei sitä sit varmaan närästä, kunhan maiskuttelee muuten vaan :see_no_evil:
Voihan sitä närästääkin mutta oireet ei oo sellasia että enää huolestuisin.

1 Like

Eläkää joskus sellaisen kumppanin kanssa, joka mässyttää koko ajan, niin opitte olemaan piittaamatta ihan kaikesta koiran kielen liikkeistä :wink:

Onko tämä sellainen hyvä väli muistuttaa tästä ketjusta :wink:

1 Like

Koira-ajokortista puhutaan välillä, en itse pidä ideaa välttämättä kovin toteutuskelpoisena mutta jotain jujua siinä on.

Kauhean paljon uusi koiran omistaja joutuu opettelemaan ja oppimaan itse, tietoa tulvii ovista ja ikkunoista ja pitäisi osata erotella oikea tieto väärästä. Paljon oppii kantapään kautta ja kokemuksella.

Koulutusvinkkejä ja kursseja löytyy, samoin tietoa ruokinnasta ja liikunnasta. Mutta sitten vaikka koiran normaali ja epänormaali käytös, elekielen tulkinta yms asiat onkin vaikeampi rasti.