Mitä jos ei olisi kategorioita?

Olen tässä hieman leikkinyt ajatukselle, että poistaisi kaikki kategoriat. Tai ainakin suurimman osan. Tai ainakin alakategoriat.

Tuo perustuu muutamaankin syyhyn. Ensimmäinen on ilmiselvä — täällä on niin matalat liikenne- ja kommentointimäärät, että kategorioilla ei ole mitään aitoa todellista merkitystä.

Toinen perustuu kategorioiden ikiaikaiseen ongelmaan: kun asiat ei koskaan ole tarkkarajaisia. Jos koiralle, jolla on krooninen suolistotulehdus, annetaan raakaruokaa ja halutaan tietää, että miten se koostetaan ja mitä lisiä käytetään, niin onko se sairausasiaa, ruokinta-asiaa, raakaruokinta-asiaa vai ravintolisiä?

Tageilla, avainsanoilla, tuon saisi tietysti selätettyä. Mutta silti silloinkin on kaksi päällekkäistä tapaa luokitella sisältöä.

Koska Metasta on muotoutunut yleisfoorumi, niin jotain kategorioita on pakko olla. On vaikea löytää mitään yhteistä millään tasolla minun treenamisellani, nettisivujen tekniiikalla ja koirilla (tai no… minä siinä olen silloin yhdistävä tekijä :wink: ).

Toki luokattomuus kategorioiden puuttuminen on kallistumista Facebookin ratkaisun suuntaan aikana, jolloin Facebook yrittää hajauttaa ryhmien sisältöä yllyttämällä aliryhmiin, mutta ero on silti selvä: täällä on mahdollisuus avainsanoihin ja hakukin toimii, ainakin jotenkin ja paremmin kuin Facessa.

Kyse on edelleenkin vain hajanaisesta pohdinnasta ja kulkee käsi kädessä sen kanssa, että olen räjäyttämässä Katiskasta hakemistorakenteen.

Joten

• oletteko oppineet ylipäätään käyttämään tageja
  • kuinka vahva napanuora teillä on kategorioihin

Tuo viimeinen hieman mietityttää, koska muistan edelleenkin paniikkikohtausten määrän, kun etusivu muuttui esittämään viimeisimmät postaukset :rofl:

Ehkä homma helpottuisi jos ei olis kategorioita, ainakaan niin montaa. Ehkä vaan vaikka koirat, ihmiset jne. Koska tosiaan yksi asia voi ollakin montaa asiaa ja sit välillä hankala miettiä että mikä juttu se oma vois olla ja minne sen sillä kertaa laittaa.
Mä oon laittanu tageja yleensä aika monta, sellasia millä itse vois juttuja etsiä ja liittyy vähänkin siihen aiheeseen. Niiden laitto on mun mielestä ihan helppoa.

Onko toi hakemisto niinku hakutoiminto? Jos näin niin se toimii ihan hyvin, itse sitä paljon käytän.

Täh? Suurennuslasista tulee haku. Niin ja se mikä on yläbannerissa.

Tätä tarkoitin tolla onko haku sama kuin toi mutta ehkä tällä tarkoitit jotain muuta mitä ajattelin :thinking:

Nyt tipahdin vauhdista ihan kokonaan :rofl:

Ja heti kun aloin selittämään, että alue ja kategoria on sama asia, niin tajusin itse puhuneeni hakemistoista :man_facepalming: Eli tarkoitin alueita, tai kategorioita.

Puolustukseksi sanon, että painin samaan aikaan hakemistjona kanssa toisaalla :face_with_thermometer:

Ja koska nyt ollaan totaalisen sekaisin, niin varmistetaan, että puhutaan samasta asiasta koko ajan. Eli…

Nämä isolla ruudulla:

Ja nämä puhelimessa:

Ja ne mitkä ajattelin karsia, on jokaisen pääkategoriaan/alueen alla olevat pienellä täpällä merkatut alakategoriat/alueet (käytännössä ne siis siirtyy siihen pääkategoriaan, jossa ne näkyy muutenkin jo nyt, ja luultavasti-ehkä-mahdollisesti tägään ne vielä sen alkuperäisen alakategorian nimellä).

Ollaanko me nyt samassa asiassa?

Juu ollaan! Samaa mieltä, poista vaan noi mitä suunnittelitkin. Koska ruoka-asiat voikin liittyä terveyteen ym niinku itsekin sanoit. Ei tarviis sitä sit miettiä meneekö oikean alakategorian alle teksti, jos laittaa vaan tageja useamman niin haku löytää todennäköisesti sen oikean tekstin mitä kukakin on etsimässä. Tai ainakin lähelle sitä oikeaa.

Puolustuksena saa olla vaikka tää armoton hellekin.
Mä kyllä tykkään mutta aivot alkaa jumittaa.

Pidä pääkategoriat. Juttuja on niin laidasta tolppaan, että menee liian sekavaksi ilman mitään jaottelua.
Kykenen hengittämään normaalisti ilman alakategorioita, kunhan saan edelleenkin itse päättää, missä järjestyksessä etusivu jutut näyttää :joy:

Törmäsin samantien kategoriakysymykseen. Pitäisi haukkua yksi einestuote, mutta mihin sen pistäisin — meillä on täällä Nautinnot alue ja on Reseptit alue, jossa on lisäksi käytössä tagi #reseptit — mutta puuttuu yleisempi Ruoka & Juoma.

Reaktiivisena lähdin sitten samantien rakentamaan uutta yleistä sapuskaan liittyvää alakategoriaa :man_facepalming:

Äh. Poistan alakategoriat tässä seuraavien päivien aikana — joten ainakin jonkun aikaa looginen rakenne voi olla sekaisin. Mutta sinä aikana: jos on tarvetta julkaista jotain uutta, niin saatte ihan itse valita laitatteko suoraan pääkategoriaan vai sopivaan alakategoriaan.

Tuossa muutoksessa taitaa mennä joltisenkin aikaa. Se on puhdasta käsityötä ja joudun menemään jokaisen aloituksen yksi kerrallaan läpi. Plus pitääkseni Googlen ja jotkut muualle tehdyt linkitykset tyytyväisenä, niin taidan joutua tekemään serverille jokaisesta lisäksi uudelleenohjaukset eli kertomaan mikä on vanha osoite ja mikä on uusi.

Ja just nyt tuli sellainen olo, että voisin minä tehdä ehkä jotain hyödyllistäkin :rofl: Mutta tämä aika on paras tehdä moisia urakoita. Kesälomakausi ja Katiskan käyntimäärät ovat romahtaneet parista kolmesta tuhannesta johonkin kuuteen sataan käyntiin päivässä — minulla se tarkoittaa, että yritän innostua tekemään uutta sisältöä joskus elokuussa. Nyt ne menevät eräällä tavalla hukkaan. Tai ei hukkaan, vaan jäävät pimentoon.

Ja sinä aikana kun mäkätin tuosta, niin olisin jo siirtänyt osan jutuista pois alakategorioista :thinking:

Kyllä me siirrytään pääkategorioihin pelkästään.

Aloitin siirron ensimmäisestä, eli koiran ruuasta, ja etenen siitä sitten. Ja koska minulla on torakan kärsivällisyys ja uhmaikäisen tylsyyntymiskynnys, niin luultavasti kuitenkin hypin ihan mihin sattuu.

En tee näitä urakalla, vaan oikeastaan vaan silloin kun yritän välttää tarpeellisia hommia. Joten ei urakka ihan huomenna ole valmis. Eikä ensi viikolla.

Samalla muuttelen tageja. Aika moneen tulee mukaan etuliite koira-. Kun edelleenkin ihmisen laihdutus tai lisäravinnejutut eivät ole sama asia.

Nuo oman jagster-piste-fi sivuston jaot, pääosin hevosjuttuja, eivät linkty kuten haluan. Riitelen asian kanssa, joten se saattaa valitettavasti näkyä vanhojen postausten näkymisenä uusina.

Nyt ei ole enää kuin pääkategoriat ja ne on pidettävä. Suurin remontti tagien kanssa alkaa olla myös valmis.

Suljen ja arkistoin tämän ketjun.