Olen tässä hieman leikkinyt ajatukselle, että poistaisi kaikki kategoriat. Tai ainakin suurimman osan. Tai ainakin alakategoriat.
Tuo perustuu muutamaankin syyhyn. Ensimmäinen on ilmiselvä — täällä on niin matalat liikenne- ja kommentointimäärät, että kategorioilla ei ole mitään aitoa todellista merkitystä.
Toinen perustuu kategorioiden ikiaikaiseen ongelmaan: kun asiat ei koskaan ole tarkkarajaisia. Jos koiralle, jolla on krooninen suolistotulehdus, annetaan raakaruokaa ja halutaan tietää, että miten se koostetaan ja mitä lisiä käytetään, niin onko se sairausasiaa, ruokinta-asiaa, raakaruokinta-asiaa vai ravintolisiä?
Tageilla, avainsanoilla, tuon saisi tietysti selätettyä. Mutta silti silloinkin on kaksi päällekkäistä tapaa luokitella sisältöä.
Koska Metasta on muotoutunut yleisfoorumi, niin jotain kategorioita on pakko olla. On vaikea löytää mitään yhteistä millään tasolla minun treenamisellani, nettisivujen tekniiikalla ja koirilla (tai no… minä siinä olen silloin yhdistävä tekijä ).
Toki luokattomuus kategorioiden puuttuminen on kallistumista Facebookin ratkaisun suuntaan aikana, jolloin Facebook yrittää hajauttaa ryhmien sisältöä yllyttämällä aliryhmiin, mutta ero on silti selvä: täällä on mahdollisuus avainsanoihin ja hakukin toimii, ainakin jotenkin ja paremmin kuin Facessa.
Kyse on edelleenkin vain hajanaisesta pohdinnasta ja kulkee käsi kädessä sen kanssa, että olen räjäyttämässä Katiskasta hakemistorakenteen.
Joten
- oletteko oppineet ylipäätään käyttämään tageja
- kuinka vahva napanuora teillä on kategorioihin
Tuo viimeinen hieman mietityttää, koska muistan edelleenkin paniikkikohtausten määrän, kun etusivu muuttui esittämään viimeisimmät postaukset