Mistä saa ostettua puhdistamatonta lampaan villaa?

Lampaan villaa voi harkita aina kun tarvitsee suojata ihoa tai anturoita. Joissain murtumien hoidoissahan useimmiten se murtuma itsessään ei ole sen suurempi ongelma, mutta jalan paketointi on. Normaali kipsinalusvanu ei vaan toimi ja lopputuloksena on ihon tulehduksia ja hiertymiä – itseasiassa hyvin pitkälle samaa pohjaa kuin makuuhaavoissa.

Aina neuvon on löystyttää pakettia hiukan, koska ongelman yksi syy on pintaverenkierto. Sitten kun sen tekee, niin paketti ei pysy paikallaan. Tuo tulee vastaan varsinkin takajaloissa.

Yksi toimiva tapa on käyttää puhdistamatonta lampaanvillaa kipsinalusvanun sijaan. Ei se kireysongelmaa poista, mutta huoltaa ihoa ja kokemusperusteisesti vähentää iho-oireita.

Lampaanvillaa on kokeiltu myös furunkuloosissa tossujen täytteenä. On muuten toiminut todella hyvin – mutta ei tietenkään kaikille. Tungetaan villaa varpaiden väliin ja anturoiden alle ja sitten sukka päälle. Estää hiertymistä, rasvoittaa, imee eritteitä ja toimii muutenkin kuin pehmopohjallinen.

Ongelmaksi tulee lampaanvillan saaminen. Nyt saisi paljastaa sopivia lammastiloja ympäri Suomennimen, josta voisi ostaa jätesäkillisen tai vaikka vain muovisäkillisenkin.

1 Like

Pakko, ihan pakko, vaikka tiedän, että tulee taas satikutia, niin villa tulisi säilyttää pahvilaatikossa tai paperipussissa :wink:.

Kirjoitus on muilta osin totta.

Pihlajasaaren lammastilalta itse olen ostanut villaa. Muita paikkoja en osaa sanoa.

Niin pitääkin säilyttää. Mutta sen noutaminen on paljon helpompaa muovipussilla tai jätesäkillä :wink:

Paikallisista rekoista kysyisin. Itse olen rekon kautta ostellut Pihlajasaaren Lammastilan karitsanrasvaa, karitsanluita ja saanut leluiksi lampaantaljojen paloja. Villaa en ole kysynyt, mutta juuri suoraan tuottajalta sitäkin saanee jos vain tarjolla on.

1 Like

Proagrian villapäivillä tätä mietittiin, että tosiaanko puhdistamatonta? Monella lampurilla se puhdistamaton (ainakin talvi) villa on oikeasti niin likaista, ettei sitä kannata edes miettiä mihinkään hoitamiseen ellei sitä vähintään huuhtele kunnolla ennen käyttöä. Itse kysyisin ensimmäisenä fb-ryhmistä: harrastelampurit ja villamarkkinat. Rekoista kannattaa myös kysyä, mutta kannattaa selvittää mihin aikoo villaa käyttää ja valmistautua vähintään huuhtelemaan villa kunnolla ennen käyttöä. Puhtainta ja edullisinta villaa varmasti saa suoraan pienistä harrastekatraista.

Tosiaan puhdistamatonta. Toki joutuu nyppimään pois jotkut aidon paskan kyllästämät perskarvat, mutta muutoin edes se likainen villa ei oikeastaan ole yhtään sen kummallisempaa kuin likainen koira :wink:

Pelkkä huuhtelu ei poista kuin irtoroskat. Toki sen voi tehdä, mutta se on työvaiheena aika työläs. Varsinainen pesu taasen tekee sen, että on lika bra mennä ostamaan villalankaa ja käyttää sitä.

Suurin ongelma on säilytys. Varsinkin kun on ahne, ja yhdistää siihen myös kehruuinnon, niin yhtä äkkiä on useampikin pahvilaatikko jonkun työhuoneen nurkassa. Kun ne on olleet unohdettuna siellä muutamankin vuoden, niin alkaa ihmetellä, että mitä itikoita täällä pörrää :laughing:

Siinä vaiheessa kannattaa ostaa vastakaarijousi ja vaihtaa harrastusta, sillä villa toimii kohtuullisen hyvin maalitaulun pohjana – mutta nyt ollaan jo aika off topic.

1 Like

Offtopic on tosi hyödyllistä, sillä harrastan kehräämistä, hamstraamista, koiria ja lähipiirissä on näitä jousiampujia. Oon myös just miettinyt mitä teen kehräyskelvottomilla villoilla. Ehkä voisi neulahuovuttaa hevosille ja koirille patjoja?

Itse olen ostanut isolta tilalta kehräystarkoitukseen raakavillaa, joka oli oikeasti niin kusista ja likaista että se haisi, enkä halunnut tuoda sitä sisälle kämppään pesemättä. En oikeastaan halunnut olla lähelläkään koko villaerää edes ulkona ennen jotain käsittelyä. Huuhtelemalla viileässä vedessä saa aika hyvin eritteet pois, mutta lanoliinia jää villaan ihan kiitettävä määrä kuitenkin kaupalliseen villalankaan tai huovutusvillaan verrattuna. Eli suosittelen olemaan oikeasti tarkka ostopaikan kanssa.

Huuhtelulla tarkoitan sitä että kylmää vettä saaviin, villat perään, antaa seistä yön yli, kaataa vedet pois ja kuivattaa villat ilmavasti. Veden vaihtokertoja voi sitten katsoa oman maun ja villan likaisuuden mukaan. Mulla ainakin likaisimpien villojen kohdalla vesi on ollut tummanruskeaa ja haissut vahvasti eritteille. Ja siitä oli pers- ja mahavillat nypitty pois.

Kehrääjät -ryhmässä Facebookissa oli just tyrkyllä kolme suursäkillistä texelin villaa, sieltäkin voi siis hamsterit asiaa tiedustella.

1 Like

Niin saa. Sen kuivaaminen on taasen einen työlästä, mutta se toki riippuu asumistavasta.

On se. Olen itse kuivattanut kesällä pihalla elfa-koreissa. Talvella isompia määriä pyykkitelineen päällä, sitä en suosittele kenellekään ellei ole älyttömän paljon ylimääräistä tilaa.

Voitaneen tehdä kompromissi, että jos hankkii vähän ns. ensiaputarpeiksi, niin vesipesu tekee villasta mukavamman käsitellä :smile:

Ainakin yksi myyjä ilmoittautui. Vaikuttaa ymmärtääkseni Ypäjän suunnalla ja villat liikkuu paperisäkeissä mm. Matkahuollon kautta.

Mari Lindholm
0509112266
Whatsapp tai tekstari käy myös

2 Likes

Kuuntelin taas tuon kaffepaussin nro 12 vuodelta 2014 ( vinkiksi, että uusiakin kaivataan :wink:).

Oletko nyt kokeillut tänä aikana tota lampaanvillaa koirilla vai onko kaikki elukat pysynyt kuosissa ettei ole tarvinnut testata?

Vieläkö Minna kehrää lankaa?
Voiskohan se kehrätä koirankarvasta?

Yhden kerran on päästy kokeilemaan. Toimi erittäin hyvin. Sen sijaan muiden kokemuksia on enemmän ja pääsääntöisesti on toiminut. Jokunen ei ole ollut tyytyväinen, mutta niissä tapauksissa kyse oli hieman laajemmista ongelmista – kuten että ei furu lampaanvillalla tai milläkään muulla pehmusteella parane.

Ei ole aikoihin enää kehrännyt. Ajankäyttöongelmia.

Voi koirankarvasta lankaa kehrätä, mutta vaatii joukkoon muutakin. 100% koira ei toimi.

1 Like