🌾 Miksi koira syö ruohoa?

1 Like

Facessa kommentoitiin:

Samasta syystä, kun ahmii ensilumen

Johon vastattiin tarkentaen:

eli: koska mä voin

Jep. Tuohon kaksikkoon saatiin asia kiteytettyä aika hyvin.

3 Likes

Kunhan teen noston, koska russelit aloitti tänään ruohon syömisen. Ei ne silti sairaita ole, tai edes ongelmissa. Tai no… sen enempää kuin mitä russelit ovat rotunsa puolesta jo syntyessään.

1 Like

Meillä alkoi viikko sitten joka kesäinen turha äänihuulien kuluttaminen.
Koira pysähtyy syömään heinää.
Sanon “jätä”.
Koira lopettaa heinän syönnin, kulkee puoli metriä eteenpäin seuraavalle heinätupolle ja pysähtyy syömään heinää.

1 Like

Meillä pojat tykkää syödä tätä paksua heinää josta saa helposti haavan. Tai no, vanhempi on joskus syönyt sitä ensin ja tietty nuorempi ottanu niin hienosti mallia. Se kyllä lopettaa heti kun pyytää/käskee/huomauttaa, isompi alkaa oikein ahmimaan mahdollisimman nopeasti ennenkuin jalka menee peittämään ruohotupon. Mutta heinästä ei väliä, nää samaset pojat syö keppejä. Oikeasti syö, mahaan asti ja sit pitää kakata keppikakkaa. Se on rasittavaa :woman_facepalming:

Anteeksi ku nauran mutta kuulostaa niin tutulta :see_no_evil:

1 Like

Mä oon yrittänyt syventää jättämisen osaamista käskyyn “ei heinää”. Toimii sen samat puoli metriä :person_facepalming:

Meillä on erinäisiä variaatioita jättämisestä ja ne toimii sen sekunnin :woman_shrugging:

Mä ehkä valitsisin mieluummin keppikakan kuin perseeseen roikkumaan jäävän heinäkakan :joy:
Tosin samasta syystä on joskus tullut harkittua omien hiusten lyhentämistä :see_no_evil:

20220506_184629

1 Like

Minä sanon, että ”lopeta nyt jo vittu saatanan kusipää” ja se auttaa. No ei pitkään, mutta sillä hetkellä :rofl:

Tuo on taistelu, jota ei voi voittaa.

Kokemusta myös tästä :see_no_evil:

Lohduttavaa :grin:

Koiruus on vedellyt heinää oikein urakalla, kun saa mökillä ollessa olla koko päivän pihalla eikä kukaan ole koko aikaa vahtimassa, mitä se napaansa vetää.

Pystyykö heinän ulostuloa edistämään jotenkin?
Koira panttaa ulostetta välillä, niinkin hurjasti, että saattaa olla yksi kakkaamaton päivä. Syykin saattaa olla jokin muu kuin heinä, koska panttaamista oli jo ennen mökille tuloa

Ja tähän väliin keksin, että oiskohan syynä kuitenkin liikunnan väheneminen, koska aiemmin oli helteet → koira ei ulostanut, mökillä se ei pääse juoksemaan vapaana missään → taas pantataan.

Monologit on joskus hyödyllisiä :joy:

Mutta, jos ajankuluksi leikitään, että panttaamisen syy on tuntematon, pystyykö heinän kulkemista ruoansulatuskanavassa jollain konstilla edistämään?

Ehkä parafiiniöljyllä?

Mä oon kans huomannu kun jonkun asian sanoo tai kirjoittaa niin asia jotenkin selkiytyy.

Mikäköhän ketju se oli missä itse mietin tuota liikuntaa ja kakkaa :thinking: meillä tulin siis siihen tulokseen että liian vähäinen liikunta todennäköisesti aiheuttaa löysää pötkylää. Tämä siis tosi kapea otanta, ei mitään pitkää mietintää :grin:

Ja siis me oltiin yhdessä läheisessä koirametsässä jossa oli myös heinää ja ei sen perässä voi koko aika kulkea ja siellähän se oli sitä vedelly niin paljon että parin päivän päästä tuli sellanen heinätulppa ulos tai jäi puoliksi roikkumaan ja piti saksilla se heinä katkasta. Lähettiin sit lenkille jossa sai tehtyä loput :relieved:

1 Like

Se oli tuolla. En tiedä onko teiän asiassa apua tosta tekstistä kun en ulkoa muista mitä kaikkea siellä oli.

1 Like

Jotain tämmöstä haeskelin, mutta vähän kevyempää tuuppausta :joy:

Edit. Käytiin jo tsekkaamassa mökkiä lähimpänä oleva koirapuisto, ei mennä toisten. Mies kyllä käy juoksulenkillä koiran kanssa, mutta ei se ole sama kuin mihin se on tottunut, vapaana juoksemiseen metsässä noin kolme kertaa viikossa. Ja kun sitä ei ole toistaiseksi saatavilla, jokin suunnitelma b ois ihan kiva, ettei sitä heinää kierry heinäpaalin verran :see_no_evil:

No kuonokoppa niin ei pääse syömään? Senkin opettelussa tietty oma vaivansa :thinking:

Sit ois yks vihainen prinsessa kun koppaan vissiin pitäisi laittaa sukka tms päälle, jotta estäisi syömisen.

Ehkä lyhennän sen liinaa sen verran, ettei pääse heiniin asti.

1 Like

Määritelmällisesti kyse on vierasesineestä johtuva ummetus — joten ummetuksena hoidetaan :wink:

Minä en oikeastaan miettisi kauheasti sitä, että miten heinätuppo saadaan suolistossa liikkeelle, vaan ensijaisesti sitä, että miksi sillä on ylipäätään historiaa ummetuksessa. Sen korjaaminen saattaa-ehkä-mahdollisesti fiksata tuon heinäongelmankin.

Vaikka vatsa on välillä löysällä?

Eli oikea vastaus on päästää koira riekkumaan vapaana lähimetsään ja toivoa, että pysyy poissa naapureiden pihoilta :rofl:

Aika ajoin myös siksi. Silloin ummetus aukeaa löysyydellä. Mutta ummetushan ei tarkoita aina ns. kovaa vatsaa, vaikka se ehdottomasti yleisin oire onkin, vaan ulostamisvaikeutta ja poikkeuksellisen harvaa väliä joko vähäisestä määrästä tai kovuudesta johtuen.

1 Like