Mikä ihmeen wiki?

Koiran ravitsemus -wiki on itseasiassa yli 10 vuotta vanha projekti. Luovuin siitä aikoinaan ja siirtelin sisältöä silloiseen Katiskan edeltäjään sekä päästin domainin vanhenemaan.

Olen jo pitkään paininut Katiskan sisällön kanssa (siis muutoinkin kuin kirjoittamisessa…) ja varsinkin miten luokitella asiat niin, että ne löytyisivät helpommin. Samaan ongelmavyyhtiin on kuulunut kysymys miten erottaa pelkkä fakta muusta sisällöstä. Tuo ero on nimittäin edes kontekstitasolla monella aivan mahdoton ymmärtää.

Samalla on vaivannut asioiden kohdentaminen, ja tämä on ehkä ollut se vaikein asia ratkaista. Kun osa haluaa

• selvää simppeliä rautalankaa siitä miten asiat tehdääm
  • yksinkertaistettua ja lähes ehdotonta selitystä siitä miten asiat ovat
  • syvempää teoriaa
    niin niiden yhdistäminen samaan pakettiin on aivan tolkuttoman vaikeaa.

Juu. Sen takia otin käyttöön erilaisia kegorioita, kuten ne muistikorttityyppiset tai aloittelijatekstit. Mutta kun valikoiden luokkia ei haluta eikä osata käyttää (kyllä, olen tuskallisen tietoinen, että kun luokassa on enemmän kuin 20 artikkelia, niin käy kuten Googlen hakutuloksissa; katsotaan vain ensimmäiset).

98 % liikenteestä tulee suoraan artikkeleihin, joko Googlen kautta (Katiskassa on poikkeuksellisen korkea Googlen hakuliikenne) tai muiden jakojen kautta. Hakua käyttää aniharva ja valikot ovat pölyttyneet käytön puutteessa.

Siksi olen jo pitkään harkinnut aloittavani uudestaan sisarprojektin, mutta pelkästään koirien ravitsemuksen teoriaan. Wikipohja on luontevin moiselle, koska se hakutoiminnot ovat hyvät. Koska aikoinaan hylätty domain oli palautunut normaalille hinnalle, niin ostin sen ja aloin rakentamaan.

Wiki on täysin tyhjä vielä, eikä minulla ole varsinaista kiirettä sen rakentamisessa, Teen kun joudan ja kun siltä tuntuu, Mutta otin Metaan jo nyt alueen sen alueille.

(ja kyllä - yksi syy rinnakkaisen sivuston käyttöön on ihmiset, jotka eivät suin surminkaan suostu tulemaan Katiskaan ja jos siellä on sanottu jotain, niin sitten ei varsinkaan uskota. Nyt sitten joutuvat painimaan suhtautumisessaan toisen ja toisenlaisen sivuston kanssa…)

Tätä kirjoitettaessa wikistä on vaikea löytää mitään, koska en ole vielä rakentanut mitään Wikipediatyyppistä esimerkkitarjontaa (plus että sisältösivuja ei ole kuin muutama). Ainakin alkuvaiheessa kannattaa suunnata vilkaisemaan koko sivutarjontaa etusivun otsikon alta kohdasta
Wikissä on tällä hetkellä X artikkelia koirien ravitsemuksesta ja sivustosta

Edes luokkia ei kannata selata etusivun linkistä, koska ne ovat asettamatta… (minähän sanoin, ihan alkutekijöissään koko projekti)

2 Likes

Jos haluat apua tekstien oikolukuun, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi :wave:
Tarviin uuden harrastuksen työmatkoille :see_no_evil:

Ihan vapaasti ja suurella kiitollisuudella. Varsinkin kun tiedetään, itseäni myötä, minun vahva taipumus omituisiin sekä pitkiin lauserakenteisiin loputtomaan määrään kirotusvirheitä.

Rekisteröidy wikiin, niin annan sinulle muokkausoikeudet.

1 Like

Käyttäjäsivun luominen on suojattu ilkivallan estämiseksi :joy:
Vai enkö mä vaan löydä oikeaa paikkaa missä rekisteröityä?
Luo tunnus:
"Puutteelliset oikeudet

Sinulla ei ole oikeutta suorittaa toimintoa seuraavasta syystä:

Sinulla ei ole lupaa suorittaa pyydettyä toimintoa."

Äh. Joo. Tuota… mä hoidan muutaman asiakkaan ensin ja vilkaisen sitten nuo asetukset. Tosiaankin taisin estää rekkautumisen ilman jotain mystistä kutsutoimintaa, ettei botit ryntää sinne. Yritä uudestaan illemmalla.

Nyt pitäisi toimia, ainakin rekisteröityminen (kunhan ei yritä saada salasanaa mailitse, koska sekin on vielä tekemättä). Editointi/kirjoitusoikeuksia ei saa ennenkuin sallin ne manyaalisesti.

edit: nyt toimii mailitkin, uskoakseni

1 Like

Sain myös tekstiä muokattua, ainakin yhtä mitä kokeilin. En sitten tiedä lähteekö se sulle vielä vahvistettavaksi.

Onnistuin sitten taas ns. 100 prosenttisesti asetusten laittamisessa :rofl:

Ihan sama. Murehdin aihetta jos siitä joskus tulee ongelma.

1 Like