Mikä ihmeen Meta-Katiska?

Kirjoitan joskus paremman alustuksen, mutta mennään tällä. Kirjoitin tämän Katiska Reloaded ryhmään, kun vinkkasin uudesta vaihtoehdosta kerjätessäni testaajia.

Facebookin ryhmien suurin ongelma on kategorioiden puute. Liikennemäärä takaa sen, että itseä kiinnostavia asioita on mahdoton löytää ja seurata.

Tuo oli suurin syy siihen miksi tämä ryhmä perustettiin. 20 000 ihmistä tuuppaa tuhottomasti sellaista sisältöä, joka ei kiinnosta minua. Ei välttämättä huonoa, mutta ei minulle sopivaa.

Facen nykyinen politiikka ei hyppyytä ja se tekee ryhmien ylläpidosta koko ajan tylsempää. Plus tietysti sellaisetkin asiat, jotka eivät näy suurimmalle osalle - mutta ryhmiä käytetään rajusti mainonnan kohdentamiseen. Osalle tuo sopii, osalle ei.

Ja suoraan sanottuna - tämä viimeinen selainversion muutos alkaa tökkiä minulla todella pahasti. On hieman vaikea motivoitua, kun käyttö ei natsaa.

Kaikki tuo tarkoittaa sitä, että alan heivaamaan Facen käyttöä. Itseasiassa oma aktiivisuus on nyt jo romahtanut, eikä se ihan puhtaasti johdu laiskuudesta. Motivaatio ei kuitenkaan vahvistu.

Siirrän omat tekemiseni vanhaan foorumimaailmaan, pois Facebookista (ja MeWestä, se on ihan katastrofi ja tulee menemään vuodessa nurin)

En aja ryhmiä alas, ei siinä ole mitään pointtia. Osa tykkää Facebookista ja se on heidän valintansa.

Potkin pystyyn Katiskaan uuden projektin, Meta-Katiska (joo, nimi on totaalisen syvältä ja mietin sitä kokonaiset kaksi sekkaa). Se on Discourse-pohjalla toimiva foorumialusta ja jos tekniikka ei kiinnosta, niin se on… no, foorumi.

Olen ennenkin kokeillut foorumeita, Katiskan sivustoon kytkettynä. Ne eivät vaan toimi. Niissä on paljonkin teknisiä ongelmia. Plus hidastivat Katiskaa aivan tolkuttomasti. Se ei ole muutenkaan nopea sivusto, joten mikä tahansa lisähidaste oli aivan nounou.

Tämä on erillinen. Toimii luotettavammin. Lisäksi se palvelee kahta muuta asiaa, joita olen kaipaillut jo pitkään:

• saan laajennettua halun mukaan asioita pois Katiskan tiukasta koirasidonnaisuudesta
  • saan itselleni julkaisuväylän materiaalille, jonka haluan talteen (Face on sisällön tolkutonta hukkaamista ja tuhlaamista) ja joka ei sinällään sovi Katiskan formaattiin
2 Likes