Mieleenkiintoisia huomioita onko muut törmänny samaan?

Tässä ihmisten kanssa höpötellessä ruokinnasta oon törmänny yhteen jännään sattumaan. Aloin jo itseasiassa miettiä et onko sittenkään enää sattumaa…

Sakemannien keskuudessa iho-ongelmat on jäätäviä. Siis niitä on niiiiiin paljon ja tossa keskustelua seuraillessa oon törmänny jännään sattumaan. Moni oireileva hukkanen on syönyt raakaa pennusta asti ja mennyt maukkaan täysravinnoilla… sittemmin on alkanut tulla yhtä jos toista hässäkkää.
Omassa villissä päässäni olen jo miettinyt et onko tossa ruuassa joku vika?!? …nooh tosin toisaalta taas ehkä jotenkin myös mietin et saadakseen ihan oikeita rajuja oireita niin ruuanhan pitäs olla suorastaan huttua.
Et ehkä se kuitenkin on ihan sairaus mikä siellä aiheuttaa niitä oireiluja…?

Toinen jännä huomio…raakaruokaa syövät koirat tuntuu kaikki olevan sairaita :smiley: mitä kummaa?!? Oon aina ajatellu asian olevan toisin päin. Kuulin jopa erään rotuni harrastajan sanovan et “joo siis ikäsä ollu terve mut ei se nappulaa kestä eikä nautaa tai kalkkunaa” …siis mitä vattua?!? Minun ajatusmaailmassani hukka on kaikkea muuta kuin terve.

Ja kun sanoin et omani popsivat raakaa niin kysymys kuului heti et kaikkiko on allergisia…no ei yksikään :smiley:

Minä oon siis pienessä vaaleanpunaisessa maailmassani ajatellut et raakaruualla voidaan helpottaa oireilua ja että monet koirat hyötyvät siitä paljonkin ja terveet koirat pysyvät terveempinä ja kaikki on kaunista ja mahtavaa mutta totuus taitaa olla toisenlainen …

ps.elkää ampukko minua jos samanlainen alotus on jo. Minä tekniikan ihmelapsi vasta harjoittelen :see_no_evil:

Luulisin, että kysymys on jossain määrin (periytyvistä) ihosairauksista ja osin lihan laadusta. Maukkaan ruokiin en ole perehtynyt, niin en voi sanoa niiden laadusta.
Lisäksi tulee mieleen, että ongelmia voisi aiheuttaa myös ajatus siitä, että lihasta saa kaikki. Eli toisin sanoen saattaa lisät helposti jäädä laittamatta, koska avaruustiedettä :unamused: , jolloin ongelmia voi myös alkaa kasautua. Kuivamuonaahan on valmiiksi laskettu ainakin minimitarpeen verran ravintoaineita.

Ja siis vielä vastaus itse kysymykseen, niin en ole törmännyt, jos puhutaan liha-lihasta. Neusta kylläkin kaverin koira alkoi haista pahalle ja taisi olla jotain iho-oireitakin. Helpotti kun vaihtoi neun lihaan.
Omat syö 50/50, lihaosuus on ihan Kennelpakasteen tai kaupan liha-alelaarin lihaa. Lisät ja maksan lisään joka päivä. Ei ongelmia ihon tai mahan kanssa.
Ja kyllä, olen liian laiska tai jotain kokonaan lihalle laittamaan koirani.

En kyllä pysty samaistumaan tuohon.

Liekö sitten samasta ilmiöstä kyse kun on menossa autokauppaan ja huomaat, että ompa siellä hieno punainen volkkari. Kiertelet sitä aikasi ja ajattelet, että nukumpa yön yli. Mennessäsi kotiin kiinnität huomiosi kaikkiin vastaantuleviin punaisiin volkkareihin ja mietit, että ompa se suosittu auto.

no tämä voi se syy hyvinkin olla :smiley: …ja pitää muuten niin paikkaansa tämä auto homma! :smiley:

Kannattaa muistaa myös ajatella asiaa toisinpäin. Oireilevia koiria varten on usein tarve muuttaa se ruokinta pois nappulalta. Jos laskennasta jätetään pois jo pidemmän aikaa rutiininomaisesti raakaruokkineet omistajat niin jäljelle jää aika iso joukko niitä, jotka ovat vaihtaneet raakaan pakon edessä oireita helpottaakseen. Tämä ei suinkaan tarkoita, että raakaruoka olisi millään lailla niiden oireiden syy.

Jos koira ei siedä nappulaa, nautaa eikä kalkkunaa niin eikö se ole juurikin raakaruokkimalla saatu oireettomaksi eli on näin ollen nyt terve, kiitos sen raakaruoan? Koska raakaa käytetään pelkän ruokintatyylin lisäksi myös “lääkkeenä” monen monituisiin ongelmiin niin kuivan ja raa’an vertailu tällä tavoin ei ole ihan loogista.

Ennemmin heittäisin sinne rotupiireihin kysymyksen, kuinka monen koira on saatu terveemmäksi raa’alla vs. kuinka monen koira on tullut sairaammaksi raa’alla. Ja ehkä omaksi osiokseen ne, jotka ovat antaneet raakaa “täysravintoa” ja sen vuoksi kiroavat raakaruoan nappulaa huonommaksi. Kuitenkin puhe oli juuri siitä rodusta, jonka piireissä on jo iät ja ajat syötetty sinisilmäisesti tuota tiettyä “täysravintoa”, jolla ei juurikaan ole tekemistä edes alkeellisesti tasapainotetun raakaruoan kanssa.