Miehisen mielenterveyden lopullisuus

Miesten viikko, joka keskittyy aina positiivissävyisiin asioihin, kuten miesten mielenterveysongelmiin ja miesten haluttomuuteen ja kyvyttömyyteen hakea apua, miesten aiheuttamaan väkivaltaan, miehiin kohdistuvaan väkivaltaan, toksiseen maskuliinisuutee jne. Nimittäin miesten viikon teema-asiat eivät oikein ole positiivisia olleet sitä vietetyn 18 vuoden aikana.

Liityin Mastodoniin, koska Twitter ei nappaa. Enkä ole ihan varma nappaako sekään. Mutta tämän päivitin sinne:

Mieli ry: ”miehet yrittävät itsemurhaa harvemmin kuin naiset, mutta kuolevat siihen naisia useammin”

Eli naiset huutavat apua, kun miehet ovat päätyneet ratkaisuun?

Miehet eivät hae apua matalalla kynnyksellä. Tuttujen kanssa joskus juteltu, ja kaikilla sama näkemys: mitä vieraalle puhuminen auttaa, kun se ei korjaa/ratkaise mitään.

Naisilla on keskusteleva ja tukeva turvaverkko, usein. Miehillä ei, usein.

Mistä tämäkin muuten johtuu? Itse käynyt muutaman kerran juttelemassa psykiatrin luona ja kyllä mä oon sieltä avun saanut. En siinä mielessä mitä moni ajattelee eli ei se psykiatri ratko sun asioita mutta kun oma pää kelaa ja kelaa vaan samaa kelaa niin se on osannut sanoa erilaisia näkökantoja asioihin ja saanut miettimään asioita sitten eri kannalta.

Eli joo periaatteessa se ei korjaa tai ratkaise mitään mutta sitten kyllä kuitenkin.

Naiset uskaltaa puhua asioita niille turvaverkoille eritavalla mitä miehet, näin voisin ajatella. Ja vaikka parisuhteessa pitää puhua asioista niin kyllä silti osa asioista tulee ensin tai vaan puhuttua ystävälle tm.

Minä olen aina pitänyt naisten sosiaalisia turvaverkkoja maailman toksisimpana asiana. Ihan siksi, että rouvat tukevat kritiikittä sitä ajatusta, mitä elämänsä kurjuutta valittava esittää. Ei siihen puututa, että onko se ajatus oikea tai edes realistinen.

Kärjistävä esimerkki:

• naiset toteavat, että jätä se mulkku kyseenalaistamatta hetkeäkään sisarensa omaa toimintaa
  • miehet käskevät kaverinsa korjata omaa toimintaa, koska muuten akka häipyy, mutta toteavat myös, että naiset ovat häijyjä ja epäreiluja

Kyllä. Tuo näkemys varmasti pohjaa siihen, että olen kyyninen setämies.

Sen mitä historiani aikana miesten ongelmista tiedän, niin terapiat sun muut palvelevat luurit ovat ongelma juurikin siksi, että ne ongelmat eivät ratkea. Puhe on ilmaista.

Ja tässä ollaan varmaan aika syvällä siinä syyssä miksi vaikka Mieli ry:n kriisipuhelimeen miehet soittavat niin hemmetin harvoin,

No siis joo totta tämä ja minäkin kantapään kautta oppinut enkä puhu henkilökohtaisia asioita enää kenellekään, siskolle ehkä, riippuu asiasta.
Mutta mitä mehevämpi juttu niin sen kivempaa se on kertoa eteenpäin.
Ja asioissa on aina kaksi puolta (vaikka parisuhteen ristiriidat) ja yksikään asia ei ole mustavalkoinen.

Mutta eipä mulla olekaan kovin sosiaalista elämää koska olen tylsä.

No — minulla ei ole elämää, koska olen vanheneva vittumainen mies keskellä korpea :rofl: