đź‘Š Miehet ja naiset: sukupuolen merkitys?

Käytän aika usein ilmaisua isot pojat tekevät/sanovat/ovat jotain. Se on ilmaisu, joka tarkoittaa, että henkilöt, jotka osaavat minua paremmin ja ovat tehneet asioita pidempään, tekevät/sanovat/ovat jotain.

Kyllä, tiedän, että isot pojat on tarpeeton sukupuolisidonnainen ilmaisu, mutta olen edelleenkin old schoolia siltä osin, että olen oppinut määrätyt ilmaisut ja ne istuvat huomattavan tiukasti kulttuurisessa DNA:ssa. En kuitenkaan koskaan käytä niitä sukupuolisidonnaisesti. Silti… koirakeskustelut ovat vahvasti naisten valloittamia. Sen sijaan valtaosa urheilupanoitteisista aiheista on vahvasti miesten käsialaa. Ja siihen mahtuu polkupyörän, hiihdon ja juoksemisen lisäksi myös melonta.

Muutosta on kuitenkin tapahtumassa. Retkeily-aiheissa painotus sisällöntuotossa on siirtymässä naisille — mutta niissäkin on vahva sävyero. Kun aihe käsittelee eräällä tavalla luontoa ja nautintoa — ilmaisun laajassa merkityksessä — niin naiset ovat aktiivisempia. Kun valokeila on tekniikkanipotuksessa, niin suorituksen kuin laitteiden osalta, niin äänessä on pääosin miehet.

En usko sekuntiakaan, että tuo ero olisi joku kulttuurinen juttu, joka perustuu siihen millaisia roolimalleja on opittu lapsena erilaisilla leluilla. Kysymys on syvempi. Koiramaailmassa kiinnostus ruokintaan ja terveyteen tulee lähes aina naisilta. Kun aletaan kytkeä ravitsemusta suorituskykyyn, niin miehet alkavat aktivoitua. Koulutusasioissa ero on huomattavan selvä.

Kun aikoinaan miehet dominoivat suojelua, niin keskustelun päälinjat olivat hyvin erilaiset ja vahvasti suorituksen funktioon, arvosteluun, perustuvaa. Nyt kun naiset ovat aktiivisempia, niin keskustelun painotus on vahvemmin painottunut koiran koulutuksellisiin työkaluihin ja niiden käyttöön ja eräällä tavalla urheilullisempi painotus, tarve voittaa ja menestyä, on menettänyt asemaansa.

Älkää ymmärtäkö väärin. Osalla on huomattavan vahva kilpaurheiluasenne, eikä se liity mitenkään sukupuoleen. Omalla tavallaan voisin jopa väittää, että kun naiset alkavat kilpailuhenkisiksi, niin siinä ollaan ehdottomampia ja eläintä esineellistävämpiä kuin miehet konsanaan — hiukan samaa kuin että naisten paljon mainostettu empatia oli hyvin kadoksissa, kun Paakkanen alkoi saneeramaan naisvaltaista työvoimaansa. Kyllä, tuokin vertailu on perseestä, eikä sukupuolia voi tuolla tavalla niputtaa. Yhtä vähän kuin että samassa kuussa syntyneillä olisi muka samanlainen persoona horoskooppimerkin perusteella (ja silti naiset ovat miehiä herkempiä kallistumaan horoskooppeihin ja muihin henkisiin kusetuksiin; miehet taasen menettävät kusetuksiin rahansa yrittäessään maksimoida :wink: )

Näen agilityssä tuon suhtautumiseron hyvin selvästi, siis kun puhutaan keski- tai alemman tason harrastajista, Miehillä on taipumusta kilpailla aloittelijatasollakin, kun taasen naiset tuppaavat luonnehtimaan harrastamistaan omaksi iloksi -tekemisellä.

Ja tuo kaikki näkyy missä tahansa sisällöntuotossa kuin myös kommentoinnissa.

Pysyn edelleen koira-aiheissa, koska se on minulle niin tuttu maailma. Mutta jos teen aloituksen vaikka miten ruokinta vaikuttaa koiran psyykkeeseen, niin saan helposti 100+ kommentin ketjun, jossa on pelkästään naisia. Jos teen periaatteessa vastaavan aloituksen, mutta siirrän painotusta hieman ja selitän miten ruokinta vaikuttaa koiran stressivasteeseen kilpailutilanteessa, niin saan ehkä viisi kommenttia — vaikka lukijoista edelleenkin valtaosa harrastaa urheiluliikuntastatuksen saanut koiraharrastusta — mutta joukossa on yksi mies.

Yksi mies ei kuulosta paljolta, mutta se on. Yleiskoiraryhmissä noin 99 % liikenteestä tulee naisilta. Laskekaa, jos ette usko. Yllättäen (not) metsästysryhmissä miesten osuus on suurempi, mutta silloin keskustelun painotus on saaliin määrissä ja terveyspuolella akselilla miten haavat hoidetaan ja kapi häädetään. Kun joku kysyy mitä lihaa kannattaisi antaa, ja voiko metsästyskoiraa uittaa kesällä, niin liikenteessä on taatusti nainen.

Paitsi että aiheet ja niiden painotukset muuttuvat sen mukaan onko enemmistö naisia vai miehiä, niin on nähtävissä mielenkiintoinen muutos — joka minun nähdäkseni perustuu juurikin aiheiden sävyyn. Kun jokin harrastus kerää riittävästi naisia, jotka ovat miehiä aktiivisempia some-ympyröissä, niin miehet häviävät hetken kuluttua keskustelusta. Ja nyt edetään vaarallisille vesille: aikajaksolla X miehet siirtyvät vähemmistöön myös itse harrastuksessa.

Joku voisi keksiä jonkun tavan mitoittaa asian ja tutkia puhunko läpiä päähäni.

Tiedän. Tuo kuulostaa nyt siltä, että väitän naisten karkoittavan miehet. En minä sitä väitä. Minä väitän, että noin tapahtuu. Mikä sen aiheuttaa… ei hajuakaan. Mutta taatusti sukupuoli on enemmän kuin synnytyselimet ja opittu kulttuurinen konsepsi. Estrogeeni ja testosteroni ovat ihmeellisiä asioita.

Samaan pakettiin ehkä liittyy sekin, että kun mennään netin syviin ja sameisiin vesiin, niin kaikissa väkivalta-, viha- ja salaliittoryhmissä miehet ovat vahvasti yliedustettuina. Ja nyt sanon ilkeästi, ja tarkoitan kaikkea. Kun noihin ryhmiin tulee naisia, niin keskustelun sävy ei muutu. Se pahenee. Osaksi sen takia, että naiset sosiaalisina eläiminä mukautuvat olleessaan vähemmistönä ja muuttuvat miehiä pahemmiksi. Se sopii noille miehille, koska aina tarvitaan kahvinkeittäjiä ja kun noilla yksinäisillä ja katkerilla ressukoilla ei ole oikein mitään muutakaan, niin kuka tahansa vosu kelpaa runkkumateriaaliksi.

1 Like

Itseasiassa olen tainnut hieman sipaista pintaa koiramaailman suhteen tässä podcastissä (uskoisin, en minä muista mitä olen milloinkin höpissyt…)

Itse onnistuin lisäämään isot pojat kastiin isot tytöt, mistä kuulema naisille tulee paha mieli :roll_eyes:

Pelimaailmassa huomaa hyvin, mikäli liittoumassa on naisia enemmänkin, niin liittouman vetäjänä menee järki. Kaikella rakkaudella naisia kohtaan :see_no_evil:

Mutta ymmärrän hyvin miksi miehet keskustelevat enemmän teknisestä puolesta, kuin henkisestä.