Metan kategoriarakenne vaihtelee

Nyt jonkun aikaa Metan kategoriarakenne tulee olemaa erilainen. Ei nykyisessä mitään vikaa ole, mutta yritän ympätä parin muun sivuston foorumit samaan ympäristöön.

Kyseessä on tylsä raharatkaisu. Kun muissa on vielä vähemmän liikennettä kuin täällä, niin en oikein motivoidy maksamaan 15 euroa ekstraa tyhjästä. Ja yhdistämisellä on mahdollisuus, vaikkakin mikroskooppinen, että aktiivisuus lisääntyy.

Suoraan sanottuna olen hieman yllättynyt, että koirissa foorumi ei toimi. Järjestelmänä se nimittäin hakkaa facen 5-0 kaikissa muissa ympäristöissä. No, sellaista se on. Kesti Katiskan FB-ryhmälläkin muutama vuosi kasvaa, ja se vaati minulta päivittäistä ketjujen aloittamista - jota en ole tehnyt täällä.

Mutta - kategorioiden rakenne siis vaihtelee seuraavien parin päivän aikana, kunnes olen päättänyt suunnan.

1 Like

Voi luoja…

Kunhan pidät huolen ettei systeemi kaadu ja mun täällä olo ei esty :joy:.

Muuten saat vapaat kädet touhuilla.

1 Like

Te kaksi tulette kylläkin vihaamaan tätä muutosta… se nimittäin rikkoo haluamanne osiot-näkyy-etusivulla tyylin. Tai ei riko, mutta siellä näkyy nuo pää-pää-kategoriat ja joudutte erikseen klikkaamaan itsenne Metan puolelle.

2 Likes

Jaahas…

Siis meinaat päästä meistä kahdestakin eroon :thinking:.

Oon metsässä alle kaksi viikkoa ja takaisin tullessa maapallo ei ole enää pyöreä, vaan monikulmainen ja kaikki täytyt opetella uusiksi. Haluun takaisin metsään :joy:

1 Like

Kaikki täytyy opetella uudestaan :rofl:

Kun haluatte kuluttaa aikaa ja selailla jo katsottuja ja kuolleita ketjuja, niin sitten avaatte vaan haluamanne kategorian.

Suurimman osan aikaa kuitenkin katsotte vain uudet ja aloitukset, joten niitä kannattaa käyttää.

Joten, kun toivottavasti käytätte appia, niin tämä ikkuna on se mikä kiinnostaa eli ennen kirjautumista:

Te yritätte nyt silmät kirkkaina väittää, että jonkun Facen tarjonnassa suurin osa ajasta ei menisi joko uusien ilmoitusten katsomiseen tai päämäärättömään syöttteen selailuun :wink:

Kyllä te totutte.

Sen sijaan se mitä mietin on ylipäätään nykyistä kategoriarakennetta.

Nythän se on tehty per sivusto. Mutta onko siinäkään mitään järkeä? Eihän ihmiset sivuston mukaan aiheita hae, vaan… aiheiden perustella.

Kun siihen, että änkeän tänne muutamankin sinällään erilaisen sivuston, perustuu kahteen perussyyhyn:

• raha
  • käytän foorumia kommentointijärjestelmänä

Raha on ratkaistu sillä, että kaikki ovat samassa, eivät omilla virtuaaliservereillään, joista jokainen maksaa erikseen. Problem solved.

Kommentoinnin asetetan aina per julkaisu, ja siinä on ihan sama mihin kategoriaan jutut linkitän. Joten tuota ylätason rakennetta täytyy vielä hiukan miettiä.

Tietysti voisin palauttaa osan Katiskan entisistä ylätason kategorioista takaisin paikalleen. Mutta kun mukaan tulee — tätä ei voi välttää, valitan — myös hevoset, päivän polttavat & polttamat, kunto, ihmisten ruoka… niin tuleehan siitä silloin ihan pahuksen pitkä listaus, ja sekava.

Täytyy antaa hetki kypsyä.

1 Like

Tää uusi on hyvä, ainakin jo pidempään käyttäneen silmiin. Ihan uudesta kävijästä en osaa sanoa. Hämmentyykö kun ei muka ole paljoa koira-aiheista (heti etusivulla) vai oisko riittävän selkeää, että avaa jonkun yläkategorian, jolloin saa enemmän aiheita näkyviin :woman_shrugging:

1 Like

Heppa @Lafal !

Kiva että pääsitte sittenkin reissuun vol2. tyyliin.

Toivottavasti kaikki meni hyvin.

Kiva että tulit myös takasin ettei minun tartte yksin päättää näistä ehdotuksista mitä toi yks pyörittelee meidän päänmenoksi :joy::rofl::joy:.

1 Like

Jostain syystä toiselta saitilta tehtävät linkitykset eivät uppoa oikein. Näillä silmillä en löydä vikaa, ihmettelen huomenna uudestaan.

edit: linkittämällä kopypeistaamalla upotukset toimivat. Mutta eivät automaagisesti sivustolta tänne. Hassua.

1 Like

Siis näissä sun kokeissa ei ole mitään hassua.

Tää kokeilu on ihan tuhoon tuomittu.

Saisiko kissoille, kaneille ja kanoille omat palstansa?

Akvaario ja terraariokin olisi kiva.

Ja joku missä voisi keskustella jäätelöistä. Esim. mikä on kenenkin suosikkimaku, uutuudet ja onko B&J hypetyksen arvoista.
Kahvillakin on omansa.

Voisitko hiukan käytännön tasolla avata tuota tuhoa?

On ollut koko ajan:

https://foorumi.katiska.eu/c/meta-katiska-info/muut-animalit/10

Sinne mahtuu akvaariot ja terratkin.

Jäätelöistä toki voi ihmetellä siellä missä on kahvistakin:

https://foorumi.katiska.eu/c/jagster-fi/nautinnot/40

Mutta missä on kahville oma?

Minun on vaikea uskoa, että sinulla aidosti on ongelma siinä, että on muitakin kategorioita kuin koira-asiat ja kropasta valittaminen. Onko siis ongelma siinä, että muut aihepiirit eivät kiinnosta etkä halua niistä ilmoituksia?

Ota vaikka Kaffein auki, ja jostain vasemmasta yläkulmasta löydät sellaisen kellonkuvan- Klikkaa siitä ja valitse vaimenna. Ei häiritse enää.

1 Like

Ei, kun oikeasti en ole löytänyt noita hevosasioita, kissoja, kaneja ja kanoja jne.

Mutta johtuu varmasti siitä etten ole etsinyt niitä tarpeeksi tehokkaasti. Ja toisaalta myös siitä ettei niistä ole tehty aloituksiakaan
Olen ollut siinä käsityksessä että metassa keskustellaan koirista ja kuntoilusta/terveydestä.
Aiemmin kategoriassa oli muut eläimet.
No, olisinhan itse voinnut tehdä sinne aloituksen mainitsemistani elukoista, mtta yksinpuheluksihan tuo olisi mennyt kun täällä on vain kaksi muuta itseni lisäksi kommentoimassa.

Ja nyt ainakin puhelimen näytöllä tämä uusi on entistä sekavampi.

Kahvista keskusteltiin kapselikoneen yhteydessä . Mutta kiva jos nyt löytyy sitten sitten oma ryhmänsä nautintoaineille.

Itse pyysit ideoita joten ehdottelin niitä.
No, ei olisi kannattanut.

Jatkakaa muut tästä eteenpäin.

En nyt ota selvää yritätkö olla sarkastinen. Edeltävä viestisi täydestä katastrofista viittaisi siihen. Mutta ohitan tuon ja yritän vastata siihen mitä kommentoit.

Kissoista on ollut pari aloitusta, myös hevosista. Ne tulevat lisääntymään. Ihan siksi, että mukaan tulee myös toisen sivuston linkityksiä.

Niin tehdään edelleenkin.

Tämä alkaa hahmottumaan. Sinua siis aidosti korpeaa se, että täällä on muitakin alueita, ei vain koira-asiaa?

Koska tuollahan ne ovat edelleenkin:

Luultavasti. Ainakin nyt. Tosin täällä käy edelleenkin satakunta ihmistä päivässä. Tähän asti, kun foorumin sisältö oli sidottu vain Katiskaan, niin kävijöitä haalittiin pelkästään Katiskan FB-ryhmästä. Sen toimivuus on jo nähty.

Nyt liikennettä haalitaan kahden muun sivuston kautta, joissa on kohtuullisen korkeat käyntivolyymit. Ei toki Katiskan tasolla, mutta enemmän kuin tavis-blogeissa.

Kyse on kuitenkin siitä, että aika harva ylipäätään uskaltaa keskustella koira-asioista, varsinkin kun sisältö on tismalleen samaa kuin Facessa. Itseasiassa tällä ympäristöllä ei ole mitään millä kilpailla facea vastaan (paitsi parempi käytettävyys, mutta se on makuasia).

Sen sijaan koiranomistajat juovat myös kahvia (ja kuulemma jotain muutakin aika ajoin), he laittavat ruokaa ja syövät, heillä on muitakin eläimiä sekä harrastuksia, ja aika monella on myös jonkinlainen käsitys mmaailmanmenosta.

Ne muut kiihokkeet yritetään nyt pakata samaan pakettiin, jolloin kynnys siirtää keskustelu facesta myös mataloituu.

Minä saan tänne kuukaudessa 10 000 aktiivista kirjoittajaa. Muuta ei tarvita kuin kopioida facen Koirat-ryhmä tai heppapuolen Hevostalli. Kumpaankaan en suostu, en silloin kun minä maksan sen ympäristön.

Kategorioita on itseasiassa vähemmän. Ilmeisesti tarkoitat sekavuudella sitä, että kaikki koira-asiat ovat nyt alakategorioina Meta-Katiskan alla, eivät suoraan tarjottimella kuten muutama päivä aiemmin?

Vai tarkoitatko sitä näkymää mikä tulee kun tökkäät Meta-Katiskan auki? Eihän se ole millään tavalla erilainen edeltävään verrattuna, paitsi että värit on yhtenäistetty ja sinne pääsyyn vaaditaan yksi tökkäisy.

Tarkkaan ottaen edeltävässä:

ei ollut mitään ideoita. Mutta nyt sain hieman hahmoteltua mahdollista ongelmaa, kun erikseen kysyi uudestaan. Ja edelleenkin olen hieman hoomoilasena, että mikä on se aito ongelma — kun sinä olet yksi heistä, joista täytyy aika ajoin asioita kiskoa esille kuin hohtimilla :wink:

Eli kaipaan konkretiaa, en mitään abstraktia kiukuttelua kun asiat on perseestä. Tarvitsen selvän kuvauksen millainen se perse on ja miksi se ei ole hyvä.

Sitten asioita voi muuttaa. Tai selittää miksi niitä ei voi muuttaa ja sen syyn kanssa sitten elää tai ei elä, mutta se on oma valinta.

Lopeta tuo! Harrastat sitä aika ajoin ja aina samassa asiayhteydessä. Viimeksi kun vastaavalla tavalla revit ranteitasi, niin käytin toista tuntia aikaani ratkaistakseni sinun teknisen ongelmasi, aka. Etusivun rakenne, ja se selvisi. Sait ohjeen miten homma hoituu.

Joten — kannattiko sitten kuitenkin loppujen lopuksi?

Se, että sinulle sanotaan ei, tai että asiat muuttuvat sellaisiksi joista sinä et pidä, ei tarkoita etteikö asioita ja mielipiteitä kuunneltaisi. Olen ihan joka helvetin kerta selittänyt missä mennään ja varsinkin miksi. Osa on muutettu teidän tahtonne mukaan, osa ei. Sellaista elämän on.

No en ollut sarkastinen.

Minusta on kiva että foorumi laajenee. Ja nimenomaan toivon, että muitakin eläimiä tulee mukaan. Jolloin kommentoijia tulee toivottavasti lisää.
Ja hauskaa että voidaan keskustella muistakin asioista.

Ei ole edelleenkään mitään vittuilua.

En ehkä ole kaikkein älykkäin näissä foorumin käytöissä ja hakujen etsinnöissä, mutta se alkuperäinen oli minusta selkeä ja helppo. Minulle. Ei ehkä muille.

Ehkäpä minä en aina ymmärrä sinun vastauksiasi. Mutta facen puolella on muutama muukin ollut ymmällään tavastasi vastailla.

Minulla ei tosiaan ole tarvetta riidellä kenenkään kanssa. Ja halusin korjata tuon käsityksesi etten muka halua keskustella muista kuin koirista.
En kuulu mihinkään heppafoorumeille tai muillekkaan.

Ja kyllä. Minulta löytyy koirien lisäksi hevosia, kani, akvaario ja kesä kanoja. Perheeseeni on tulossa myls kissa ja uusi koiranpentu.

Ja silloin kun olen viettänyt aikaa täällä olen saattanut olla väsynyt tai kipeä jolloin ei ehkä järki ole kaikkein terävimmillään. Niin olen voinnut käsittää asioita väärin. Tai sanoa asioita liian kärkkäästi. Olen pahoillani siitä.

No nyt tämä alkaa einen selvitä. Minulla saattaa olla sinulle hieman rautalankaa, joka helpottaa elämääsi. Ehkä.

Mutta sitä ennen — lopeta myös tuo pahoittelu :rofl:

Entä nyt esillä oleva? Laitoin simppelin otsikon Katiskan ja Kaffeinen sisältöä ennen ja nostin Katiskan alakategoriat yläkategorioiksi.

Jätin sen Meta-Katiskan edeltäneen yläkategorian paikalleen, koska jos peruutan tästä, niin pääsen hiukan helpommalla. Muutoin se, ja kaikki muutkin ikonilla merkityt yläkategoriat poistuvat.

Samalla poistin sen kategorioiden värillisen sivupalkin.

Tuo tietysti kaiken heti näkyviin etusivulle, mutta tekee siitä myös kilometrin mittaisen.

Tein sen ryhmittelyn kuitenkin kaikille alueilla.

En tiedä… minulle alakategorioiden käyttö on hyvin tuttua ja jopa loogista. Mutta suurin ongelma minulla on nyt se, että nuo laatikot on ihan helvetin rumia, ja isoja :face_vomiting:

Jollain tapaa niitä saa muokattua, mutta kun sellainen juttu kuin CSS, eli tyylimuotoilut, ei ole ihan minun pala kakkuani…

Tämä huono, hyvin huono, äkkiä pois! Etusivu 20km pitkä, kauhean monta otsikkoa liikaa, ei hahmota yhtään mitään, vaikka sisältö on tuttua. Kaikkea liikaa, edellinen oli parempi.

Pois edes ne kategorioiden kuvaukset jotta infoähky helpottuu.