Marraskuuta Hiidenvedellä

Marraskuun puoliväli ja aurinko pilkisti taivaalta. Jostain kumman syystä ei suuremmin tuullutkaan, joten mintunvihreä löysi itsensä auton katolta ja minä sen kanssa itseni Hiidenveden rannalta.

Tavallinen reissu. Pääkslahden venerannasta lähdin liikkeelle ja kurvasin siitä sitten niemenkärjen kautta Vihdin suuntaan ja pidin paussin Rysätarhan laavulla. Ja sitten vastarantaa takaisinpäin ja hieman ennen varsinaista hämärää suuntasin kotiin päin.

En edes muista kuinka monta kertaa olen tehnyt tuon reitin. Aika monta kertaa, hieman varioiden. Joku 16 km tuosta vissiin tulee ja koska en pitänyt kiirettä ja jopa tein hieman ruokaa laavulla, niin aikaa kului vuoden harmaimmaksi tituleerattuna päivänä 5 tuntia ja rapiat.

Melontaharrastuksenihan on aika lyhyt. Nimittäin tismalleen samana marraskuisena päivänä viime vuonna tein ensimmäisen retkimelonnaksi kutsumani. Tismalleen samalle laavulle, mutta Vihdin suunnasta.

Outoa, että minä kuvailen tekemisiäni näin, mutta… onhan melontataitoni ja -kykyni ihan toisella tasolla kuin tasan vuosi sitten. Mutta kauheaahan se olisikin, jos ei ollenkaan kehittyisi.

Unohdetaan ne hemmetinmoiset kiukkupotkuraivarit keväältä, kun mikään ei tuntunut onnistuvan.

Niin tai näin, niin tämän päivän melonnassa ei oikein ole mitään mainittavaa. Lähtiessä tuuli enemmän ja palatessa vähemmän — siinä keskivaiheilla oli tuulensuunnasta johtuen paikoin jopa aivan tyventä.

Kajakissa oli kevyt retkivarustus (tarkoittaa, että yön olisi kyennyt viettämään reissussa), joka alkaa olla minulla aika vakio. Ainakin tällä hetkellä. Osaksi koska voin ja osaksi koska ostin hieman turhan tilavan kajakin ja tarvitsen siihen vähän fylliä. On hallittavampi ja jopa kulkee paremmin.

Omalla tavallaan aika mitäänsanomaton reissu. Ja juuri nyt sellainen on nimenomaan sitä mitä kaipaan: ei yllätyksiä, ei draamaa, vaan sielulle lepoa. Joten tuo reissu oli kuin luotu #silenced videolle…

Pystyykö sitä limenvihreetä kuitenki Minnan uudella autolla kuskaamaan?

Monesti sekin jos on pitänyt hetkisen tauon kauden aikana saa aikaan sen että homma luistaakin eri tavalla ja sujuvammin.

1 Like

Pystyisi varmaan, jos siihen ostaisi kattotelineen. Mutta voit olla ihan satavarma kahdesta asiasta. Sellaista tilannetta ei tule, että kajakki ilmestyisi valkoisen mersun katolle, tai kajakin tavarat menisivät vaalealla sisustuksella olevaan mersuun. Jopa ihan minäkin pysyn kaukana siitä autosta.

1 Like