ūüŹä M√§rk√§puku ja muuta neopreeni√§

Ostin m√§rk√§puvun sek√§ muuta neopreeniroipetta. Itsasiassa ostin ne melomista varten hetkell√§, jolloin olin p√§√§tt√§nyt, ett√§ en osta kuivapukua korkeiden hintojen takia. Koska m√§rk√§puku oli j√§lkitoimituksella, niin siin√§ v√§liss√§ ehti tulla vastaan Ursuit MPS v√§likuivapuvun tarjous ja ostin moisen. Toi mukanaan sen, ett√§ ostin hieman turhaan m√§rk√§puvun. Oikeammin, olisin ehk√§ ostanut toisenlaisen ‚ÄĒ enemm√§n kes√§k√§ytt√∂√∂n sopivan.

Neopreeni itsessään ei suuremmin lämmitä. Sen idea pohjaa siihen, että kun mm. mansetit ja vetoketju vuotavat hieman, niin puvun, tai mitä sitten onkaan pukenut, sisään pääsee hieman vettä. Koska neopreeni estää, tai hidastaa, veden vaihtumista, ja toimii eristekerroksena kylmää isoa vettä vastaan, niin ruumiinlämpö lämmittää puvun ja ihon välillä olevan pienen vesimäärän. Johtuen termodynamiikasta ja parista muusta fysikaalisesta jutusta, niin se vesimäärä yhdessä neopreenin kanssa toimii lämpöeristeenä.

Märkäpuvun toimintaidea ei oikeastaan ole tuon kummallisempi. Kun kuivapuku on sen verran iso, että saa pidettyä alla olevan vaatekerroksen kuivana ja lämpimänä, niin märkäpuvun alla on iho tai enintään erittäin ohut vaatekerta, ja ne sitten kastuessaan ja uudelleen lämmetessään vähentävät kylmyyttä.

Siksi lautailijat, vesiskoottereilla hermoja rassaavat, sukeltajat ja muut paljon vedessä olevat käyttävät neopreenipukeutumista. Jopa kesälläkin vesi alkaa tuntua pian viileältä, jos koko ajan kastuu. Märkäpukua puoltaa sekin, että se on paljon halvempi materiaali kuin vedenpitävä goretex tai vastaava.

Märkäpuku ei ole kovinkaan mukava. Se on tiukka ja hankala pukea. Vessassa käyminen on, jos ei tuskaa, niin akrobatianäytös. Lisäksi neopreeni alkaa äkkiä haisemaan vanhoilta sukilta, jos sitä ei pese tai huuhtele joka käytön jälkeen ja anna kuivua huolellisesti.

Mutta se on edullinen, ja usein my√∂s rakenteeltaan vahvempi, sek√§ riitt√§v√§ ‚ÄĒ ainakin kes√§isemp√§√§n aikaan.

En ole sitten 80-luvun käyttänyt märkäpukua enkä minkäänlaista neopreeniä. Joten olen hieman pahasti ulkona nykyisestä tarjonnasta ja miten materiaalit ovat muuttuneet. Vaikka perusteet ovat pysyneet vuosikymmenten aikana tismalleen samanlaisina, niin silti (tai siksi) luokittelen itseni totaalisen aloittelijaksi.

Joten tämä aloitus ei ole missään nimessä tuotesuosittelua. Enemmänkin yritän antaa jotain pintapuolista kokemusta vastaaville, joilla on tarve ostaa, mutta ei tiedä mitä ja minkä kokoista.

Ostin omani varuste.net verkkokaupasta. En siksi, että minulle olisi heidän kanssaan joku syvempi liikesuhde. En siksikään, että he olisivat ylimaallisen edullisia. Mutta se oli sillä hetkellä ainoa verkkokauppa, josta sain kaiken ostettua. Hajauttamalla ostoja olisi saattanut saada parempaa tai edullisemmin, mutta en jaksanut nähdä moista vaivaa.

T√§ss√§ on my√∂s samaa kuin kajakkiostossani. Kun ei tied√§ mit√§ aidosti tarvitsee, niin ostaa jotain. Jos (tai kun‚Ķ) selvi√§√§, ett√§ tuli vikaostos, niin se sitten kirjataan sarakkeeseen oppirahat ‚ÄĒ ja ostetaan sellaista, joka alkaa t√§ytt√§m√§√§n tarpeet.

Neopreeneiss√§ materiaalin paksuus kertoo suoraan sen l√§mm√∂neristyskyvyn. 2 mm sopii kes√§√§n, 4 mm alkukes√§√§n ja -syksyyn ja 6 mm sitten hieman kylmempiin olosuhteisiin. Varsinaiseen talvipulikointiin sopivaa neopreeni√§ ei kuluttajahinnoilla ja nopealla ostolla saa ‚ÄĒ jo ihan siksikin, ett√§ silloin ollaan kuivapukujen markkina-alueella.

Millit nostavat hintaa (ja toimitusaikaa, mutta se on oma juttunsa). Koska olin liikkeellä nimenomaan kylmänkelin varustukselle, eli aivan loppussyksyä ja sitten uudestaan aikaisessa keväässä, niin olisin halunnut ostaa 6 mm vahvuudella. Markkinoiden realismi sitten ajoi 5 mm paksuuteen.

Nyt kun olen kuivapuvun onnellinen ja köyhä omistaja, niin ostaisin varmaan 2 mm kesävarusteita. Mutta tällä mennään, ainakin siihen asti, että heinäkuun helteissä palaa pinna hikoiluun ja ostan ohuemman. Toisaalta, palelen herkästi ja vaikka kykenen olemaan melkoisen kylmässä (eräällä tavalla työntämään tunteen taka-alalle; itseasiassa hallitsen sen kivunkin kanssa), niin en todellakaan halua tuntea oloani viileäksi, joskin vihaan myös hellettä. Joten saattaa myös olla, että nautinkin paksummasta. No, sen ajan murheita se.

Varsinainen m√§rk√§puku on Seacsub Alfa 5.0 ‚ÄĒ eli 5 mm paksu miesten mallia oleva t√§yspitk√§. Itse olen 186 pitk√§, painoa 80 paikkeilla ja vartalo hoikahko normaali, ja mahduin tuohon hyvin. Se on sopivan napakka, joka m√§rk√§puvuissa ei sitten tarkoita t√§ysin vapaan esteet√∂nt√§ liikkumista, mutta sen verran on tilaa, ett√§ alle mahtuu uikkarit ja ohut teepaita.

kuva

Märkäpuvuissa vetoketju on lähes aina selässä. Onneksi vetoketjussa on yleensä metrinen leijanaru, koska ilman moista viritystä vaadittaisiin melkoisia joogalahjoja.

Minulle ei ihan selvinnyt, että miten minun pitäisi kiristää kaulakappale, koska sellaisenaan se on niin auki, että paidan etumuksessa vastaavaa kuvailtaisiin… antavana. Siellä on niskan puolella pala tarranauhaa, joten ilmeisesti sitten vaan kiristetään ja hirtetään siihen.

Paitsi että se näyttää typerältä liehulta (myös mallin päällä tuotekuvassa), niin minulla ei ole suuriakaan harhakäsityksiä tarranauhan eliniästä, kun siihen kiinnitetään ja revitään auki kankaan tapaista jatkuvalla syötöllä. Aika näyttää onko se ns. heikko lenkki vai ei.

Koska kuljen useimmiten ilman tukkaa (turhamaisuus vaatii huomauttamaan, että en ole kaljuuntumassa, mutta inhoan partureita, minulla on paskamaisia pyörteitä ja taipumusta hilseeseen), niin en saa luonnollista lämpöeristystä päähän. Samaten pää palelee herkästi kylmässä vedessä. Joten ostin neopreenihupun.

Malli Seacsub Tekno on 5 mm paksu, ja sen niska- tai hartiaosuus menee olkapäille asti. Idea itselläni oli tuon valitsemisessa juurikin pituus. Laskeskelin sen varaan, että saan hupun jumitettua kaulamansetin alle.

kuva

Kaulaosa on hieman hankala asia. Ei niinkään märkäpuvun kanssa, joka joka tapauksessa vuotaa, vaan kuivapuvun suhteen. Suurin syy miksi moiset vuotavat on, että paidan resoria jää hieman mansetin alle, tai hiuksia. Kun hupun kaulaosan vetää puvun mansetin alle, niin niiden väliin ei välttämättä synnykään tiivistä saumapintaa, vaan ryppyjen ja muiden möykkyjen takia vuotopaikka. Vaikka pää pysyisi siedettävän kuivana, niin kuivapuku muuttuukin märkäpuvuksi. Täytyy testata. Ehkä.

Ostin koon XL. Kokotaulukkokin löytyi, mutta en alkanut mittaamaan kalloni kokoa. Minulla on einen pieni pää ja kun tukkakin puuttuu, niin hieman murehdin ostinko liian ison. En ostanut. Se on itseasiassa aika tiukka.

Toki hupun täytyykin olla tiukka, muuten se vuotaa kasvojen ympäriltä kuin seula, mutta jos tukka olisi ollut reilu pörrö ja kallo isompi, niin XL ei olisi mahtunut.

Kokeilin huppua Ursuitin MPS-puvun kuivatestissä eli kävelylenkillä meidän laitumella. Viiden minuutin jälkeen kävin riisumassa hupun pois ja muistin miksi vihasin niitä jo ihmisikä sitten.

Minulla on muutama patoutuma. Korkeat paikat, oikeammin putoamisen pelko, on yksi sellainen. Toinen on jumiin jääminen, jonka takia ennen helvetti jäätyy kuin minä ryömisin johonkin ahtaaseen onkaloon. Ja siihen liittyen (tai se on anatominen juttu), en kestä mitään tiukkaa kaulan ympärillä, koska ensin tulee tukehtumisen tunne ja sitten alkaa yökkiminen.

Joten jos koskaan p√§√§dyn viimeiseen ratkaisuun ja hirt√§n itseni, niin soittakaa v√§litt√∂m√§sti poliisit ‚ÄĒ se j√§lkeenj√§tt√§m√§ni kirje on taatusti v√§√§renn√∂s.

Huppu, ja sen päällä oleva kuivapuvun kaulamansetti, kiristi liikaa kaulaa. En pysty käyttämään sitä tuollaisenaan. Mutta väitän, että suurimmalla osalla ongelmaa ei olisi. Yritän varmaan venyttää hupun kaulaosaa, mutta en tiedä onnistuuko se, koska siinä kohtaa on kumivahvennos.

Ostin myös neopreenisukat. Se ostos oli tyylipuhdas hankinta akselilla tiedän tarvitsevani jotain, mutta yhtään en tajua mitä. Kyse on aiheesta kajakkiin meno ja poistuminen tilanteessa, että joutuu menemään akselilla nilkkasyvyys … polvenmitta veteen.

Ei tuo kesällä ole suurikaan ongelma. Mutta talvikeleillä asia muuttuu. Ja tässä törmätään myös välikuivapuvun ongelmiin. Kun en tiedä millaiset jalkineet hankkisin, joihin ei mene vesi sisään ja myös mahtuisivat kajakin ahtaan kannen alle. Kumisaappaat ja mitkään muutkaan samassa kokoluokassa eivät ole vaihtoehto.

Paniikkiratkaisu oli ostaa neopreenisukat ajatuksella, että vaikka kengät tai saapikkaat hörppäisivät vettä, niin varpaat pysyisivät kuivana. Kun toinen vaihtoehto, johon mielikuvitukseni riittää, olisi ostaa vedenpitävät housut, jossa on tiukka nilkkamansetti, jolla saisin tiivistettyä kengän varret. Tai sellaiset kengät, jotka saisi tiiviiksi.

Kun puhutaan hinnoista, niin moiset housut ja/tai kengät muuten rassaavat lompakkoa äkkiä yhden kuivapuvun hinnan verran. Kyse on hieman siinä, että housut ja kengät saattavat olla monikäyttöisempiä kuin välikuivapuku. Mutta kuivapuku on eri tarpeeseen.

Heiluin neopreenisaappaiden, -tossujen ja -sukkien välillä. Koska olin päättänyt, että niiden täytyy mennä jalkineiden sisälle, niin laitoin ostoskoriin Seacsub Anatomic Socks joka on 5 mm paksu sukka. Otin koon XL, joka valmistajan mukaan vastaa kengänkokoa 44 - 45.

kuva

Nuo ovat sitten eräällä tavalla italialaista mitoitusta. Jossain joku oli sanonut, että kannattaa ottaa kokoa suuremmat. Menin riskillä oikealla koolla, koska vaihtoehtoja ei sillä hetkellä ollut kaupan inventaarissa.

Ne mahtuivat jalkaa, ja sis√§√§n saattaisi menn√§ ohut sukkanen. Mutta ne ovat varpaista hieman ahtaat, joten tosiaan isompi koko olisi ollut parempi. Mutta tuo selvisi vasta hirvitt√§v√§n riidan j√§lkeen ‚ÄĒ jalkaanlaittaminen oli sitten poikkeuksellisen kova urakka, jopa m√§rk√§pukuakselilla.

Jalkapöytä pitäisi olla erittäin litteä. Hiemankaan nousua, niin nuo sukat eivät meinaa mennä jalkaan. Jos olet koskaan jättänyt kengät ostamatta siksi, että tarvitsisit jalkapöydälle enemmän tilaa, niin nuo kannattaa jättää ostamatta.

Saa ne paljaaseen jalkaan, kun ensin er√§√§ll√§ tavalla rullaa sukat v√§√§rinp√§in ja sitten l√§htee rullamaan vartta paikalleen, hieman kuin kondomiakselilla ‚ÄĒpaitsi ett√§ joutuu samalla venytt√§m√§√§n sen verran paljon, ett√§ ehk√§isyv√§linepuolella vahinko ja tiinehtyminen olisi selv√§ riski.

Ostin nuo alunperin ajatuksella, ett√§ k√§ytt√§isin sukkia kuivapuvun p√§√§ll√§. En sit√§k√§√§n miettinyt aivan loppuun asti, koska miksi ihmeess√§ tekisin moisen liikkeen ‚ÄĒ se kuivapukuhan suojaa varpaat kastumiselta ja aivan riippumatta sukista, niin ne eiv√§t est√§ veden p√§√§sy√§ kenkiin.

Siksi toiseksi nuo eivät todellakaan mahdu kuivapuvun ja sen alla olevien sukkien päälle. Ainoa käyttötarkoitus on kesällä kevyiden tossujen kanssa, kun muutoin on märkäpuku päällä. Koska jos ei tarvitse märkäpukua, niin onko varpaiden kastumisellakaan mitään merkitystä?

Kun googlettaa neopreenitossujen ja -sukkien käyttökokemuksia, niin kannattaa muistaa, että suurin osa jutuista on avantouimareilta. Joten heidän puoltavat kokemuksensa kattavat tilanteet, että hipsitään hetki lunta pitkin, kastaudutaan nopeasti ja ollaan vedessä vain muutaman minuutin.

Sitten ostin sormikkaat. Niistä minulla ei ole oikein mitään sanottavaa, paitsi että nekin ovat kesä- ja syyskäyttöön. Seacsub Snug Dry 300 ovat sekoitus nylonia, kämmenessä olevaa jotain supratechiä, saumat on lateksi polyuretaania ja ranteen tiivistys tapahtuu neopreenillä.

Ei hajuakaan mitä tuotenimessä oleva 300 on kuvaavinaan, ja riippumatta valmistusaineista, niin ne tuntuvat käteen erehdyttävästi 3 mm paksulta neopreeniltä.

kuva

Koko oli, taas, XL ja se on riittävän pieni, että alle ei mahdu mitään lämmittävää ja riittävän iso, että normaali hanskastarjonta ei mahdu päälle. Ranne ei tunnu tiiviiltä, joten uidessa taatusti täyttyvät vedellä. Enpä minä sen takia niitä ostanutkaan, vaan roisketiiviyttä varten enemmänkin.

Jalkine- ja p√§√§hinepuolta t√§ytynee mietti√§ tulevaisuudessa ‚ÄĒ mutta nyt alkaa olla into nolla, varsinkin kun talvi hy√∂kk√§si kimppuun ja siirsi vesileikit puolen vuoden p√§√§h√§n.

Kokeilin neopreenipukeutumista kuitenkin. Ajatuksella, että onko joukossa sellaista, joka täytyy ehdottomasti palauttaa.

Muotoilen näin. Ei ole miesvartalo kaunista katsottavaa moisessa makkarankuoressa. Ja vielä on pitkä matka siihen, voi Baywatch-tyyppisesti juosta hidastetusti rantoja pitkin.

Minulla on tapana lähteä penkomaan aika syvällekin asiaa, joka kiinnostaa ja josta en koe tietäväni tarpeeksi. Tunteja kuluu ja googlehistoriani on mielenkiintoinen merkityksellä, että hakujen bias on selvästi näkyvissä.

Tämä on muuten yksi syy siihen miksi en tarjoa paljoakaan empatiaa ja myötätuntoa, kun joku sanoo, että ei tiedä eikä ehdi selvittämään :wink:

Pointti on siinä, että tiedän tänään paljon enemmän märkäpuvuista, niiden malleista ja jopa tuotantotekniikasta kuin eilen.

Njooh. Tiedän paljon sellaistakin, joka ei auta missään ja osan unohdan ensi viikkoon mennessä.

Mutta. Tämä on ihan hyvä kooste aiheesta neopreeni ja märkäpuvut:

Asiasta nelj√§nteen. On aika hassua kuinka monessa asiassa kanadalaisilla on n√§ppins√§ mukana. Katsoo mit√§ tahansa sarjaa, niin se on suurella todenn√§k√∂isyydell√§ tuotettu Kanadassa ja melkoinen osa n√§yttelij√∂ist√§ on kanadalaisia (etel√§-afrikkalaisten m√§√§r√§ on my√∂s nousussa). Aivan samoin vesiurheiluvideot ovat vahvasti kanadalaisten hallussa, paitsi koskenlasku ‚ÄĒ se on jenkkien alaa.

Näitähän nyt tulee tipoittain… foorumisoftakin alkoi taas kyselemään, että olisi syytä vastata kerralla yhdellä vastauksella. Toki, voisin ja ehkä olisi syytäkin tehdä niin. Mutta se vaatisi, että muokkaisin ensimmäistä ja lisäisin sen loppuun. Kovin työlästä :rofl:

Osa tietää, että pystyn olemaan kovinkin kovapäinen tajuamaan asioita, ja joskus niin hidas, että jopa itsekin alan epäilemään omaa aivotoimintaani. Nyt ollaan sellaisen asian äärellä.

Olen jo pari vuotta miettinyt, ett√§ pit√§isi alkaa uimaan. Siis kuntoilupohjalta. Mutta se vaatisi uimahalliin Nummelaan l√§ht√∂√§ ja koronakin on hidastanut ‚ÄĒ milloin halli on auki ja milloin taas suljettuna.

Viime kes√§n√§ ehdin jopa valittelemaan, ett√§ voisihan sit√§ avoimessakin vedess√§ uida, mutta kun se on perin kylm√§√§ ‚ÄĒ meilt√§ on Vanj√§rvelle ehk√§ viitisen kilometri√§ matkaa 3,7 km (tarkistin √§sken), joten eih√§n se ole kuin lyhyt k√§velyl√§mmittely. Mutta kylm√§ vesi ja muuta yht√§ v√§synytt√§ l√§pp√§√§ muutaman hehtaarin l√§t√§k√∂ss√§, jonka syvin kohta lienee kolmisen metri√§.

Olen taas, kajakin takia, suunnitellut uimahallia, mutta vanhaan malliin taitaa kesä tulla ennen kuin se toteutuu. Koska tiedostan tuon, niin sitten huokailin, että ei taida tulla uimisesta mitään, kun kesällä sitten mennään kajakilla ja iso järvi on kylmähkö pitkään.

Alatte varmaan päästä kärryille aivotoimintani hitaudesta…

Siis minulla on kajakki, ja minulla on märkäpuku. Ilman kajakkiakin lähin ranta on puolen tunnin kävelymatkan päässä, ja kajakilla siellä missä käydään kauppareissulla.

Sanoinko jo, että minulla on märkäpuku?

Joten eihän minua mikään estä uimasta ensi kesänä.

Itseasiassa voi aloittaa jo hieman keväämmälläkin. Muistin nimittäin yhden kikka kolmosen, joka minulle opetettiin vuuuuuosia sitten. Tuskin lienee mikään tuntemattomuus nykyäänkään.

Koska märkäpuvun lämpö perustuu puvun ja ihon väliseen veteen, ja että se vaihtuu mielellään erittäin hitaasti, niin täytetään puku lämpimällä vedellä. Ei siihen tarvita kuin termos.

Joudun näämmä ostamaan räpylätkin. Ja uimalasit. Samaan kauppaan voisi mennä snorkkelikin.

Kestääkö tätä talvenpaskaa vielä kauankin?

1 Like

Lisätä kelluvan oranssin pussukan. Tälle on varmasti oma sanakin, mutta ei nyt löydy.
Siis sellainen, mihin saat arvotavarat uimisen ajaksi ja rannalla olijat näkee missä uimari liikkuu. Hätätapauksessa sen avulla pystyy myös jotenkuten kellumaan.

Tunnen muutaman, jotka ui avovedessä (järvessä) säännöllisesti. Niillä on märkäpuku käytössä muistaakseni huhtikuusta lähtien, tarvittaessa kesäkuuhun asti.
Maaliskuussa on järvet varmaan vielä jäässä :thinking:

Lisää ostoja.

Koska sukat ei olleet mitä meinasin, niin muutama minuutti ennen BF-tarjousten loppumista ostin myös kenkämallisemmat. En niinkään näitä kylmempiä ilmoja varten, vaan enemmänkin kesää silmällä pitäen.

Seacsub Basic HD Boots on vetoketjulla ja paksuutta se maaginen 5 milliä. Otin koon XXL eli 45 - 46, joten nyt menin ajatuksella kokoa isommat kuin kenkä.

kuva

Rikoin monellakin tavalla m√§rk√§pukujen ideologiaa vastaan. Tai siis vain yhdell√§ tavalla ‚ÄĒ ostin liian isot. P√§invastoin kuin Seascubin muut koot, niin t√§m√§ taasen on einen reilua mitoitusta, sill√§ saan sis√§√§n mahtumaan kahdet normit sukat ‚ÄĒ yhdell√§ tavallisella sukalla on (mukavan) v√§lj√§t.

Sisään tulee sitten vettä aivan taatusti ja sen verran paljon, että ei taatusti lämmitä. On nimittäin yksistään nilkoista sen verran väljät. Mutta ostinkin ne nimenomaan kajakkikengiksi ja nilkkasyvyydessä sitten pitävät sen mitä vetoketju pitää. Mutta kun yksi taka-ajatus on, että nuo saisi puettua kuivapuvun päälle, niin vetoketjun tiiveys, ja myös nilkkaosan väljyys on toissijaista.

Mutta koska koko on reilu, niin saan sisään neopreenisukat, jos siltä alkaa tuntua.

Hieman ihmettelin valmistajan päätöstä laittaa vetoketju kengän sisäpuolelle. Se pitäisi olla ulkopuolella.

Teinkö turhan ostoksen? Joo, uskoisin niin. Kesällä pystyisin liikkumaan kangaskengilläkin, tai polkujuoksukengillä (vaikka ovatkin einen ahtaat kajakissa, tai olivat), ja molemmat kuivuvat lähes heti jalassa. Mutta haluan jotkut, joka toimivat hieman kuin kumisaappaat, mutta eivät ole yhtä isot ulkomitoiltaan, ja jossa on edes einen pitävät pohjat.

Mist√§s sit√§ tiet√§√§ ‚ÄĒ saattaahan noista tulla eniten k√§ytetytkin :rofl: eiku :thinking:

Tein märkäpuvulla suihkutestin. Eli puku päälle ja suihkuun. Tiedän, että tuo ei imitoi millään tavalla aitoa tilannetta, koska veden paine puuttuu, ja vesi tulee suihkuna. Mutta kastella se piti muutenkin, joten ihan sama.

Aloitin l√§mpim√§ll√§ vedell√§, ett√§ sain neopreenin hieman l√∂ystym√§√§n, ja l√§mmint√§ vett√§ sis√§lle ‚ÄĒ ainakin sen verran mit√§ suihkussa saa m√§rk√§puvun sis√§√§n. Ensi alkuun niskasta tuli hieman, mutta minulla oli kaulaosa liian l√∂ys√§ll√§. Kirist√§minen auttoi. Kun oli k√§det ylh√§ll√§ sadesuihkun alla, niin hiukan tuli sis√§√§n, mutta tipoista puhutaan ‚ÄĒ uimatilanteessa olisi tullut enemm√§n.

Vetoketju tuntui päästävän jotain tippoja, kun suihkutti läheltä. Tai sitten se vaan tuntui siltä.

Sitten väänsin veden kylmälle. Seisoskelin siinä varmaan viitisen minuuttia nuppi jäässä, mutta muutoin vesi ei kylmennyt puvun sisällä mitenkään mahdottomasti, ja viiden millin neopreeni eristi loput. Ei kiva, mutta periaatteessa olisin voinut olla pidempäänkin.

Ja edelleenkin: suihku ei ole lähelläkään samaa kuin umpivesi, mutta ammettakaan ei ole.

Puvun alla oli lyhyet kalsarit. Takapuoli oli märkä siitä alun niskavuodosta, mutta muutoin olin aika kuiva.

Tuo puku on minulle einen liian iso. Paitsi vatsan kohdalta, Oikeammin puku olisi ollut ihan sopiva, jos minulla olisi uimarin hartiat. Samaten hihat olivat pikkuisen liian pitkät. Mutta jos olisin ottanut koon pienemmän, niin se olisi ollut liian jämpti.

Sellaista se on noin noin halpojen bulkkitavaroiden kanssa.

Tuo on halpa sukelluspuku, joka sekin muuttaa hieman mallia. Uima- ja surffimaailman märkäpuvut ovat monellakin tapaa erilaisia. Mutta kelvannee minulle. Tai siis riittänee, kelpaaminen jää nähtäväksi.