Luonnokset

Aina ei pysty, tai halua, julkaista aloitusta, vastausta tai yksityisviestiä heti. Jutun voi jättää kesken, sillä foorumi tallentaa koko ajan luonnoksen, ikäänkuin varmuuskopiona. Auttaa myös niissä tilanteissa, kun kesken kirjoittamisen laite tai selain kaatuu. Suurella todennäköisyydellä mitään ei ole menetetty, vaan kesken jäänyt kirjoitus löytyy luonnoksista.

Luonnoksen tallentaminen

Voit suoraan sulkea selaimen tai foorumin appin lennosta, eikä mikään häviä. Kirjoituksesi löytyy luonnoksista. Silti kauniimpi tapa keskeyttää kirjoittaminen on klikata muokkausikkunan alta nappulaa peruuta.

Sinulta varmistetaan mitä haluat tehdä:

• Luonnoksen tallentaminen lienee järkevin vaihtoehto, jos haluat jatkaa kirjoittamista myöhemmin

Kun seuraavan kerran kirjaudut Meta/KATISKAan, niin nappuloiden tekstit ovat hieman muuttuneet:

Tai sama näkymä (mutta eri teemalla) tableteilla ja tietokoneilla:

Jos klikkaat  Avaa luonnos, niin siirryt tuoreimpaan luonnokseen — luonnoksia kun voi olla useampikin.

Useampi luonnos onkin ehkä yksi

Foorumialusta on kuitenkin jossain määrin rajoittunut. Syy on kuulemma siinä miten tekniikka on alunperin rakennettu ja sen korjaaminen vaatisi niin paljon töitä, että sitä ei tehdä.

Joten kun mikä tahansa Discourse-pohjainen foorumi sanoo, että sinulla voi olla useita luonnoksia, niin se pätee muutamien merkityksellisten rajoitusten suhteen:

• Uusi aloituksia voi olla vain yksi; jos sinulla on keskusteluketjun aloitus luonnoksena, niin et voi aloittaa uutta ja on kirjoitettava vanha ensin loppuun tai hylättävä se.
  • Vastauksia voi olla luonnoksena useampia, mutta niiden kaikkien täytyy olla eri ketjuissa; jos alat kirjoittamaan uutta vastausta ketjuun, jossa sinulla on jo luonnos, niin vanha poistetaan.

Useimmiten foorumi kertoo, että sinulla on jo luonnos ja kysyy haluatko jatkaa sen muokkaamista vai peruuttaa — ja tässä piilee sellainen koukku, että pidän sitä jopa raskaana suunnitteluvirheenä.

Peruuta ei tässä tarkoita, että lopetat kirjoittamisen. Se tarkoittaa, että peruutat eli poistat ensimmäisen luonnoksen, ja foorumi aukaisee tyhjän vastauspohjan. Ainoa tapa säilyttää vanhempi luonnos on suostua muokkaukseen ja sitten keskeyttää muokkaus peruuttamalla, jolloin kysytään luonnoksen tallennusta.

Kyllä. Tuo on älytöntä.

Luonnoksen löytäminen

Luonnoksiin pääset omien asetustesi kautta klikkaamalla ensin profiilikuvaasi ja sitten valitsemalla käyttäjän välilehti kuvakkeesta . Selaa hieman alaspäin ja löydät kohdan  Luonnokset (1) — numero kertoo montako luonnosta sinulla on tallennettuna.

kuva

Klikattuasi sitä saat listan luonnoksistasi.

Mobiileilla valikko näyttää tämän kaltaiselta:

Tableteilla ja tietokoneilla on sama näkymä hieman erilaisella layoutilla:

Turvaa tekstipohjasi

Kuten aina kaikessa, niin mikään ei ole niin epäluotettavaa kuin webbi- ja nettitekniikka. Olen Katiskassa WordPress-ympäristössä menettänyt useaan kertaa pidemmän tekstin luottaessani luonnoksen tallennukseen.

Minulla on pariin otteeseen hävinnyt kohtuullisen pitkät tekstit, kun en ymmärtänyt millä rajoituksilla luonnokset foorumilla toimivat ja milloin peruuta tarkoittaa palaamista edelliseen toimintaan, siis paluunäppäintä, ja milloin peruuta tarkoittaakin työn poistamista.

Jos alat kirjoittamaan jotain hieman työläämpää tekstiä, niin ctrl+a ja ctrl+c sekä sen jälkeen ctrl+v omalle koneelle tai puhelimen muistiinpanoihin ennen kuin jätät kirjoittamisen tauolle, ei ole koskaan väärin.

Tai kirjoitat tekstin valmiiksi omalla laitteellasi ja liität kohtuullisen valmiin tuotoksen foorumille. Itse suosin tätä tapaa, jos minulla on vakaa käsitys, että en saa tekstiä kertalaakista valmiiksi.

Teenkö itse noin? Useimmiten olen liian laiska ja luotan tekniikkaan. Mutta viimeksi menetin neljän tunnin työn tauriinijutussa tekniikan kiukuteltua — tosin eri ympäristössä, mutta kuitenkin.

Toka on Ctrl + c

Ja näin törmäsimme käytännön esimerkkiin kopypasteamisen vaaroista :rofl:

Edit: muokkasin tätä kommenttia, koska muutin aloituksen reaalimaailmaa vastaavaksi. Jätän kuitenkin itse asian, eräällä tavalla kertaukseksi.

Discourse foorumisoftassa

• vastauksia voi olla luonnoksena useampi, mutta per aihe voi olla vain yksi luonnos (joten uuden ketjun aloittava nappula ei muutu)
  • jos aloittaa uuden aiheen, niin luonnoksia voi olla vain yksi ja nappulan teksti muuttuu Avaa luonnos