Lohja, maskit, jääkaapit ja erään ravintolan nousu ja tuho

Rakas päiväkirja… Njooh. Jouduin piipahtamaan Lohjalla. Kaikella kunnioituksella, mutta Lohja ei kuulu suosikkipaikkoihini. En ole ihan yksin ajatuksen kanssa, koska Uudellamaalla ihmiset ovat oikeastaan vain yhdestä asiasta samaa mieltä: Lohja on syvältä.

Masentavaa on se, että aika monet lohjalaisetkin ovat samaa mieltä.

kuva

Piipahdettiin Motonetissa. Ei siinä mitään. Tällä kertaa parkkipaikalla ei tarvinnut alkaa painimaan, edes verbaalisesti, mutta Motonetin asiakaskunta oli joko hyvin konservatiivista tai huomattavan edistyksellistä.

Me ja pari muuta asiakasta pitivät maskin päässään. Kukaan muu ei, ja asiakkaita riitti. Henkilökunta oli tehokkaasti suojannut leukansa maskeilla.

Ilmeisesti ravintoloiden aukeaminen ja koronarajoitusten lieveneminen on tehnyt tehtävänsä. Valitettavasti olen vakaassa käsityksessä, että ongelma on lohjalaiset ja nimenomaan sellainen asiakaskunta, joka käy Motonetissa.

Lohja on eräällä tavalla syvää etelää. Enkä nyt tarkoita ilmaisun positiivisessa mielessä.

Käytiin myös naapurissa olevassa Rustassa. Kontrasti oli raju. Siellä oli käytännössä jokaisella maski päässä. Syy lienee erilaisessa asiakaskunnassa.

Muistiin itselle: jos tarvitsen jotain joulutavaraa Rustasta, niin suunta on Nummela. Lohja oli liian ahdas ja siellä oli liian huono ilma. Pelottaakin ajatus mikä siellä on tilanne jouluruuhkan aikana.

Piipahdettiin myös Lidlissä. Siellä oli maskittomia huomattavasti enemmän kuin Nummelassa tai edes Karkkilassa.

Olen ollut hieman taipuvainen heivaamaan maskin. Koska jos ryyppääminen ja pikasuhteiden hankkiminen ei ole enää riski, niin tuskin kaupassakäyntikään. Mutta tulen ihan vittuillakseni käyttämään maskia Lohjalla (tosin… käyn siellä enintään kerran vuodessa).

Poikettiin myös Gigantissa ja Powerissa. Aidosti oltiin etsimässä BT-kaiutinta, mutta vilkaistiin myös jääkaappeja.

Minulle selvisi kaksi asiaa:

• jääkaapit ovat nykyään tolkuttoman pieniä, enkä ymmärrä miten niihin mahdutetaan edes kahden ihmiset ruuat
  • miten saan perusteltua tonnin kajakin, jos 700 jääkaappi aiheuttaa ahdistuskohtauksen

Yksi kiva löytyi. Mutta sen sivumitat vaatisivat täyden keittiöremontin.

Tehtiin näyteikkunaostoksen paikalliseen Mustiin ja Mirriin. En kerro kummassa reissulla, Motonetin vai Powerin reissulla, ettei kukaan pahoita mieltään. Mutta sain pidettyä suuni kiinni, kun myyjä selitti läpiä päähänsä pennun ruokinnasta.

Tämä kuuluu perusasioihin. Kun asiakas on kassalla maksamassa, niin hänen ostostaan ei yritetä muuttaa. Otetaan rahat, päivitellään kuin söpö rekku, tervetuloa uudestaan ja kivaa viikonloppua ja seuraava asiakas, kiitos.

Sitten meille tuli nälkä. Lohja ei ollut vaihtoehto syömiselle. En sano etteikö sieltä saisi ruokaa, mutta jos on koskaan ajanut Lohjan ns. keskustassa ja yrittänyt saada autoa parkkiin, niin toiselta puolelta pitäjää ajetaan VT 25:tä ohi Lohjan ja Nummelaan.

Jätettiin karvarannepitseriat väliin ja mentiin hieman toisella tarjonnalla olevaan ruokapaikkaan. Ei siis sen glamuurimpi, mutta sieltä on saanut hieman erilaisempaa ruokaa järkevään hintaan. Varsinkin pastat ovat olleet jopa hyviä.

Grande Famiglia sijaitsee hieman syrjässä Nummelan keskustasta ammattikoulun kupeessa.

Muotoilen näin. Tähän ikään mennessä on oppinut elämään pettymysten kanssa. Jopa siinä vaiheessa, kun suussa on pastan maku ja oivaltaa, että ruokalista on muutettu samanlaiseksi kuin aivan kaikissa pitserioissa.

Pitsaa, erilaisia kebabeja, wiener- ja muutama muu leike sekä jokunen hampurilainen. Tuon tarjonnan takia olisi voinut ajaa Vihtiin saakka ja roudata samat eväät kotiin asti.

Joskus on vaan kiva syödä ulkona. Kivuus on tosin suhteellinen käsite siinä vaiheessa kun taustamusiikkina on hissitason paskaa positiivista jatsia ja kappaleiden väliin köhistään jazzdotcom. Kun edes volume olisi ollut maltillisempi.

Tiedän, että aika monet paikat ovat siirtyneet soittamaan ulkolaisia nettiradioita. Saa hienosti vältettyä Teoston maksut.

Minulla on eräs salainen kyky. Kykenen sulkemaan ääniä pois tietoiselta tasolta. Joten minua ei paskaa paskempi musiikki haitannut, mutta Minna oli sen näköinen, kuin olisi ollut juurihoidossa ilman puudutusta.

Se, että en saanut odottamaani pastaa, oli pettymys. Sellaista se on. Joskus testaan paikat ottamalla Iskenderin, mutta nyt oli sen verran nälkä, että en olisi kestänyt toista pettymystä. Menin pitsalinjalla ja valikoin Quatro Stagionen — sitä ei voi pilata.

Muotoilen, taas, asian näin. Kestän pettymyksiä, koska niiden kanssa tämän ikäinen on jo oppinut elämään. Mutta en kestä mautonta pitsaa. En myöskään kestä sitä, että tuo neljän vuodenajan pitsa on suurimmaksi osaksi ananasta. Minulla ei ole sinänsä mitään ananasta vastaan, mutta tuohon pitsaan se ei vaan kuulu.

Onneksi se oli kuuma. Muuten olisin kävellyt suoraan ovesta ulos.

Minna otti vakioannoksensa. Kebabin ranskalaisilla. Siihen olisi kuulemma saanut enemmän makua, jos olisivat korvanneet sen purkkitavaratomaattikastikkeen ketsupilla.

Se siitä. Nummelan paras keskitason hintaluokan ruokaravintola on nykyään alueen surkein pitseria. Menettivät yhdet asiakkaat, tuosta vaan.

Olen usein miettinyt, että onko vika meissä. Grande Famiglia saa nimittäin Facebookin Vihtiryhmässä säännöllisesti positiivisia arvosteluja. Olen törmännyt samaan ennenkin. Muiden kehuma ruokapaikka myy minusta mautonta bulkkitavaraa, joka perustuu lähimmän ruokakaupan pakastealtaan tarjontaan.

Ilmeisesti suomalaiset ovat tyytyväisiä mauttomaan sianruokaan. Joten kun ulkolaiset arvostelevat suomalaista ruokaa ja ruokakulttuuria, niin voisiko olla mahdollista, että he ehkä ovatkin oikeassa?

No, minä sain taas hetkeksi tarpeekseni urbaanista elämästä (urbaania elämää Lohjalla ja Nummelassa, WTF?) ja muista ihmisistä.

Höpö höpö, Lohja on ihan kiva paikka kun siellä on asunut tarpeeksi kauan, niin ja mahdollisimman kaukana keskustasta eli ainakin sellaset parikyt kilsaa :rofl:

Parikymmentä Lohjalta… sehän on sitten jo Siuntiossa. Tai Nummelaa.

Njää, Lohjaa ollaan mutta laitakaupunkia, nääs nää kivat kuntayhdistymiset jne. :woman_shrugging: