Liikenneturvan johtaja: Poikkeuslupien myöntäminen 17-vuotiaiden

Ainoa mitä kakarat uskovat ovat kertatöpistä kortin kuivuminen vuoden. Ja siihen uskomiseen tarvitaa esimerkkejä — kun kaveri ei aja, ja sen jälkeen senkin kaveri menettää korttinsa, niin loput rauhoittuvat.

Mutta tämä:

Liikenneturva on ehdottanut, että alaikäinen kuljettaja hankkisi ajokokemusta ensimmäisten, kaikkien vaarallisimpien kuukausien aikana vastuullisen aikuisen kanssa.

Liikenneturvahan on 17 vuotiaiden korttia vastaan totaalisesti. Tuollahan ei saavuteta mitään muuta kuin että suurin osa ei sitten aja ensimmäisen 3 kuukauden aikana. Kai he sitten aikuistuvat sen kvartaalin aikana niin paljon, että liikenneturvallisuus kohenee.

Koska se on taattua, että vanhemmat eivät lähde kartsalle teininsä kanssa.

1 Like

Ja kuka sen tsekkaa, että se kyydissä oleva aikuinen on vastuullinen? Ei kaikki vanhemmatkaan(äipät ja iskät) välttämättä vastuullisia ole, varsinkin jos ne ajaa Audilla tai Bemarilla.
Riittääkö 17 vuotiaan 19vee kaveri vastuulliseksi aikuiseksi?

Jos liikenneturvan ajattelu menee tuttuun malliin, niin vastuullinen aikuinen tarkoittaa perheen kautta nuoreen suhteessa olevaksi, jolla on ollut vuosia X ajokortti ilman voimassaolevia sanktioita.

Ja jos tulee tämä mietitty ei ajoa yöllä ja vain yksi kaveri kyydissä, kuka niitä pystyy seuraamaan? Ei kukaan. Eli aivan turha sääntö.

Meillä on yksi saanut kortin 17-vuotiaana. Se oli perusteltua kun asutaan missä ei niin julkista ole ja hän meni oppisopimuksella töihin heti peruskoulun päätyttyä alalle jossa auto välttämätön. Tietenkään sitä autoa ja kortti ei sillon heti vielä ollut.

Yöajot olisi pystynyt kotona kieltämään, ei päästä liikenteeseen lähtemään mutta ei kyydissä olevaa kaverimäärää. Ja kun opetin itse niin johan me vuosi yhdessä ajeltiin että 3kk päälle lisää ei olis ollu mikään ongelma :grin:

Kortit vaan takas 18v on mun ajatus. Tai 25v niin aivot on kehittyny loppuun asti :sweat_smile:
Vaikka tiedän että todella moni syrjäseudulla asuva perhe hyötyy siitä että kortti on nuoremmalla.

1 Like

Eikä tarvitse lähteä edes mihinkään inarinkorpeen. Vihti riittää. Uudellamaalla riittää, että on HSL:n toiminnan ulkopuolella, Koska kakarat ei edes pääse peruskoulun jälkeen edes opiskeluihin ilman autoa, kun ei ole julkista. Maksuton toinen aste kun ei tuonut mukanaan koulukyytejä.

Koulukyytien kanssa ei tosin tarvitse edes odottaa sinne asti. Kolmasluokkalaisilla taksin raja on 5 km lähimmällä bussipysäkille, mutta niillä on sentään koulu aina kylällä.

2 Likes

Ei tarvii mennä edes noin kauas. Sipoo on HSL-aluetta, mutta vain kylän keskustojen liepeillä asuvat pärjää julkisella. Muilla on pakko olla auto.

1 Like