⁉️ Lankojen värierot

Miksi Novita ei kykene pitämään lankojensa värisävyä erien välillä? Koska kun minä näen sävyerot, niin sitten ne näkee kuka tahansa muukin. Ja miksi kotimainen valmistaja, jolla on kaikki mahdolliset sertifikaatit, ei kykene standardisoimaan tuotantoaan? Nimittäin moista ei hyväksyttäisi missään muussa tuotteessa.

kuva

En tiedä miksi, mutta ongelma ei ole vain Novitan. Saattapi olla aika yleinenkin ongelma.

Onko kyse villalangoista? Ainoa mitä äkkiä keksin, on villalaadun vaikutus lopulliseen väriin. Väriaineet voidaan annostella grammalleen samalla määrällä, mutta villan laatu vaihtelee.

1 Like

On. Minua asia kiinnostaa vain oman kotirauhan ja seesteisyyden kannalta. Mutta en suostu uskomaan raakamateriaalin vaikutukseen. Sama asia on kysymysmerkki monilla muillakin tuotteilla, ja silti muuttamalla lisättävää väriä, makua, hajua tai rakennetta saadaan lopputuote pysymään vähintään aistinvaraisesti samana riippumatta raaka-aineen vaihteluista,

Ennen kuin jotain muuta tulee esille, niin väitän, että kyseessä on vain laiskuus ja säästäminen, koska halutaan päästä mahdollisimman helpolla. Minulla on nimittäin pieni haju siitä miten suomalainen kehruu- ja värjäysteollisuus toimii. Onhan se paljon parempi kaataa vastuu ja seuraukset värivirheistä kuluttajalle, kuin investoida omaan tuotantoon. Sama pätee myös, ja varsinkin, vaikka islantilaisessa tuotannossa.

Tässä on nimittäin yksi hassu juttu. Värivirheet/muutokset per tuotantoerä koskevat vain kuluttajalankaa. B2B-tuotannossa, varsinkin teollisemmalla puolella, nimittäin tätä ongelmaa ei ole — johtuu aika pitkälle siitä, että sillä akselilla jalostetun raaka-aineen laatuvaihtelut eivät ole hyväksyttyjä.

Laiskuus ja säästäminen on kyllä nähtävissä Novitan tuotteiden laadussa, joka on mielestäni menossa koko ajan alaspäin. Villa on karkeaa ja täynnä jotain heinänkorrenpätkiä, ja solmuja löytyy joka toisesta kerästä. Puikkojen ja koukkujen metallin viimeistely (tai sen puute) on niin röpelöinen että ne ovat lähes käyttökelvottomia. Tämä värjäyseräjuttu taas uskoakseni on yleisesti tiedetty asia, eikä pelkästään suomalainen/pohjoismainen ilmiö. Ainakin ulkomaalaisissakin neulontakirjoissa törmää ohjeeseen hankkia langat samasta erästä jos tekee isompaa pintaa samalla värillä. Voiko olla, että hinnat nousisivat niin paljon ettei lanka menisi enää niin hyvin kaupaksi, jos tuotteen tasalaatuisuuteen panostettaisi enemmän? Vai eikö kuluttajat vaan ole osanneet vaatia parempaa.

Muutama vuosi vanha juttu mutta varmaan paikkaansa pitävä edelleen, ainoastaan kolmasosa on kotimaista lankaa.

https://www.novitaknits.com/fi/news/missa-novitan-langat-tehdaan

Ja tässä Novitan oma juttu. Turkista tulee myös lankoja.

Ehkä nämä ulkomaiset lampaan villat on erilaisia kuin suomalainen, tai siis kyllähän tuolla ylemmässä linkissä siitä olikin puhe että suomalainen villa pehmeämpää mutta kuluttajat kuluttajat haluaa kestävää lankaa…

Mä oon aikoinaan opiskellut pukuompelijaksi ja vaatetusalan amk-tutkinnon, työskennellyt vaatepuolella ostoassistenttina suomalaisessa firmassa ja myyjänä/myymäläpäällikkönä eisuomalaisessa firmassa. Mulle mahdolliset sävyerot tuotantoerien välillä on samanlainen itsestäänselvyys kuin maapallon pyöreys :woman_shrugging:
Aina pitää ostaa yhdellä kertaa riittävä määrä lankaa/kangasta, koska myöhemmin ostettu saattaa olla eriväristä. Koskee sekä kuluttajia että vaatevalmistajia.

En tiedä, miksi on niin vaikeaa tehdä täysin samanvärisiä, mutta mulla on se käsitys, että se on alalla yleisesti hyväksytty (tai ainakin tiedostettu) asia. Kai siinä tasalaatuisuudessa jotkut onnistuvatkin, joten ei kai se mahdotonta ole.

Tapetinostajiakin neuvotaan tsekkamaan, että rullat on samaa tuotantoerää sävyerojen välttämiseksi.

2 Likes

Nyt kun ensimmäistä kertaa elämässäni tein villalangasta jotain isompaa, meni hermo useampaan kertaan langan epätasaisuuteen. Yhden lankakerän aikana lanka oli välillä todella höttöä, välillä hyvin tiukkakierteistä ja ohutta.
Kun ostin toisen kerän oranssia lankaa, piti kaivaa kerän etiketti roskiksestä ja tarkistaa, että olin varmasti ostanut oikeaa laatua. Koko kerä oli niin paljon ohuempaa lankaa kuin edellinen saman värinen.

Ymmärtäisin, jos kierteen tiukkuus olisi kiinni värisävystä, silloin siinä olisi jokin logiikka. Tai jos kerän keskellä olisi solmu, ja kierteen tiukkuus vaihtuisi solmun kohdalla. Mutta koska kaikissa väreissä langan paksuus ja tiukkuus vaihteli useampaan otteeseen yhden kerän aikana, ainoa päähän mahtuva ajatus oli, että Novitaa ei kiinnosta tuotteidensa laatu, kun kilpailua ei juuri ole (tai en ole ainakaan vielä löytänyt sitä kilpailijaa).

Teoriassa tiedän, miten lankaa/villalankaa kehrätään. Mutta ehkä multa uupuu jokin käytännön tieto, mikä selittää tuon epätasalaatuisuuden.