ūüßź Lajitunnistusketju: Kasvit

Jos seuraatte Facebookin puolella luonto-, kasvi- tai ötökkäryhmiä, niin tietänette, että määrätyt kysymykset toistuvat aina samoihin vuodenaikoihin. Niistä esimerkiksi voi päätellä kalenteria katsomatta tai ikkunasta vilkaisematta mitä vuodenaikaa eletään.

Mikä perhonen tämä on… gammayökkönen. Mikä perhonen… gamma. Mikä… se on edelleen gamma!

Eilen lyhyellä piipahduksella naapurin puupellolla, jota jotkut kutsuvat metsäksi, törmäsin kukkivaan puskaan. Otin kuvan ja lähetin Minnalle tunnistusta varten.

Nyt en tarvitse yhteisön apua, koska tuo on näsiä. Sitä kuulemma kysytään kukkaryhmissä väsymiseen saakka näin alkukeväästä.

Tätä ketjua voi sitten käyttää kasvien lajitunnistukseen. Vaikka kyseessä olisi näsiä.

Se on yleinen niillä alueilla, joissa olen koko ikäni liikkunut. Silti en tunnistanut näsiää. Mutta se kertonee varmaan enemmänkin siitä, että olen haluton menemään metsään talven ja kevään vaihtuessa, jolloin näsiän kukkiminen näkyy parhaiten. Sillä näsiän marjat tunnistin heti.

Wikipedia kertoo oleelliset tiedot n√§si√§st√§. Kuten ett√§ se on ensimm√§isi√§ kukkivia, sek√§ melkoisen yleinen lehtomaisemissa ‚ÄĒ mutta ei niin yleinen, etteik√∂ sit√§ tarvitsisi hiukan suojella. Ahvenanmaalla n√§si√§ on kokonaan suojeltu, mantereen puolella sit√§ ei saa ker√§t√§ kaupalliseen tarkoitukseen.

Tosin en ihan tiedä, että johtuuko kaupallisen keräyksen kielto kasvin vai ihmisten suojelusta. Näsiä kun on myrkyllinen.

N√§si√§n marjoista on kuulemma tehty johonkin maailman aikaa ketunmyrkky√§. Mutta osa linnuista, kuten hanhet, pystyv√§t sen marjoja kuitenkin sy√∂m√§√§n ‚ÄĒ ymm√§rt√§√§kseni my√∂s monet muutkin linnut.

Kun vuosia sitten minulle selvisi, että esimerkiksi kielon myrkyllisyyttä on rajusti ylimainostettu, niin minusta tuli hieman epäilevä asian suhteen. Epäily on vaan syventynyt ajan myötä, koska suurin osa myrkyllisiksi luokitelluista ei sitten aidosti olekaan kovinkaan myrkyllisiä. Mutta näsiän suhteen varoittelut olivat niin kovia, että tein nopean googletuksen.

Myrkyllinen yhdiste on metsereiini. Ja siihen sitten tieto tyss√§sikin, ainakin suomenkielisiss√§ l√§hteiss√§ ‚ÄĒ englanniksi en ole viel√§ etsinyt, eI asia niin paljoa kiinnosta. Osumia ei l√∂ytynyt kuin kourallinen ja jokainen l√§hde kopioi toinen toisiaan. Tuo on muuten yleens√§ aika luotettava merkki siit√§, ett√§ tietopohja on aidosti vajaa, kansanperinteeseen liittyv√§ tai keksitty.

Joten en vieläkään tiedä kuinka myrkyllinen näsiä aidosti on.

Mutta hypätään hieman offtopikkiin.

Tehän tiedätte, että Googlelta saa ostettua kohdennettua mainontaa sen mukaan mitä hakusanoja joku käyttää. Kun etsin vaarallista kasvimyrkkyä, niin mainostajat olivat ostaneet hakutermille metsereiini tällaisia osumia:

Ehk√§ ehk√§isyv√§lineet, kahvi ja eroottinen pukeutuminen sitten jollain logiikalla liittyv√§t kasvimyrkkyyn, tai kasvimyrkky√§ etsivien muihin tarpeisiin ‚ÄĒ ja t√§ss√§ minua pelottaa enemm√§ltikin ajatus siit√§, ett√§ kiinalaiset, japanilaiset ja korealaiset miehet ovat valmiita sy√∂m√§√§n ihan mit√§ tahansa paremman potenssin toivossa.

Joko face ei mulle tarpeeksi näytä enää puutarha ja piha-ryhmää koska en oo vielä nähnyt yhtäkään kyselyä. Ehkä siellä on, en viitsi katsoa kun sitten niitä alkaa pompsahtaa 100 päivässä. Tai sitten kaikki on jo oppinut että kyseessä on näsiä.

No tämä oli uusi tieto mutta tarpeellinen koska viime syksynä koirat yritti niitä napsia.

Sen tied√§n ett√§ oravanmarja ei ole ‚Äúkovin‚ÄĚ myrkyllinen, kerran yksi lapsi niit√§ t√∂iss√§ napsi ja piti soittaa myrkytyskeskukseen. Sanoivat ettei huolta vaikka kyseess√§ oli 2-vuotias ja s√∂i niit√§ varmaan 5.

Se selviäis kyllä varmaan aika nopeasti jos tekis kyselyn jossain, aina on joku lapsi kuka sellaisen on varoitteluista huolimatta suuhunsa laittanut.

Kukas on hän, tienpientareella kukkii?

edit

Mun on n√§timpi kuin Wikipedian. Meill√§ on nyt kotona hieman erimielisyytt√§ ‚ÄĒ Minna ei jaa minun ajatustani istuttaa tuota pihalle.

2 Likes

Tai tämä kaveri?

Kasvoi parhaimmillaan yli metrin korkuisina kasvustoina.

Tuossa kuvassa se ei tosin ollut puoltakaan metriä.

edit:

1 Like

Toi liila on peurankello mutta tota toista en nyt muista. Täytyyki etsiä. Osa luonnonkukista on harvinaistunu niin nimet unohtuu :disappointed:

1 Like

Toi toinen taitaa olla valkoailakki :point_up_2:

Hep, peruutetaas vähän, näitä on nii paljon samannäköisiä että helposti sekottaa.

Nurmikohokki se onkin

2 Likes

Tottakai on koska toi sun on peurankello ja Wikipedia ehdottaa hirvenkelloa :wink:

Mutta siis vanhanajan perenna se on, levinny pihoilta luontoon. Että ota pihaan vaan jos löydät paikan missä sen kasvu ei häiritse Minnaa ja voit itse sitä käydä ihastelemassa.

√Ąh‚Ķ olin vilkaissut tekstiss√§ puhutussa harvinaistuneesta hirvenkellosta ja unohdin palata takaisin :man_facepalming:

Nyt on oikea. Ja mun kuvassa on edelleen nätimpi :rofl:

1 Like

Jos saat luvan, suosittelen kokeilemaan viihtyykö se ruukussa. Tai jos istutat maahan, rajaa kasvualue vaikka ämpärillä josta on pohja leikattu irti.

Toi on nätti kukka, mutta leviää ihan joka paikkaan eikä siitä pääse eroon. Oon jo kaksi kesää yrittänyt häätää sitä omalta pihalta kokonaan, koska se tunkee mun viljelylaatikoihin :angry:

Ilmeisesti leviää juurien avulla nopeammin kuin siementämällä?

Muistan kun oon ollu pieni niin mun äidin lapsuudenkodin pihassa tota kasvanut kun oli niittyä pihassa, mutta enää ei taida olla kun nurmikoksi muuttunut.

Jep, en oo antanut sen kukkia kertaakaan ja kitken lehdenalut pois, silti niitä puskee jatkuvasti joka paikassa. Ongelmana on vissiin aidan takana oleva kasvusto, joka vissiin pitäisi kaivaa pois, jotta eivät enää änkeäisi meidän puolelle aitaa :see_no_evil:

Siihen voi käyttää sellaista ruiskutettavaa ainetta, jota myydään keltaisessa tai vihreässä kanisterissa…

Yritin aikaisemmin vastata

20220718_200734

Toimii se vastaus noinkin :rofl:

Ei sit√§ maksaruohoa tapa mik√§√§n. Mutta periaatteessa pystyy ‚ÄĒ pipetill√§ :wink: