Kun uusi viesti ei tulekaan näkyviin

Joskus voi käydä niin, että kun on kirjoittanut jonkun aloituksen tai vastauksen, niin se ei tulekaan näkyviin. Useimmiten syynä on se, että järjestelmän spämmitutka on hermostunut ja niin sanotusti liputtanut viesti — eli merkinnyt sen mahdolliseksi roskapostiksi.

Syy saattaa olla esimerkiksi, että tuore käyttäjä on laittanut hieman liian monta linkkiä viestiinsä. Mutta useimmiten syy on paljon tylsempi: kirjoittajalla on sama IP-osoite kuin jollakulla muulla.

Usein kuulee väitettävän, että jokaisella on ikioma IP-osoite ja sillä sitten saadaan tunnistettua vaikka asuinpaikka ja muuta hassua. Tuo ei pidä paikkaansa. Useillakin on sama IP-osoite, kun ovat saman operaattorin asiakkaita. Tuo on yksi syy siihen miksi IP-tunnistus on entisaikojen tekniikkaa.

Eikä se asuinpaikkakaan mene kohdalleen. Useimmilla IP-osoite vaihtuu säännöllisesti ja koska niitä kierrätetään, niin edellisen haltijan kotipaikka (joka tarkoittaa sitä mastoa tai keskusta, jossa ollaan oltu, kun IP on vaihtunut) näkyy sitten itselle. Eilen minä kuulemma asuin Keravalla. Voi olla, mutta kartan mukaan Vihdin ja Keravan välillä on kuitenkin matkaa.

Mutta kun moinen tapahtuu, niin siitä lähtee ylläpidolle viesti. Riippuen aikatauluista moinen virhepositiivinen vapautetaan julkisesti näytettäväksi joko heti, pian tai joskus.

Ei sen isommasta asiasta ole kyse. Automaatti kettuilee.

Liputus tarkoittaa viestin ilmoittamista ylläpidolle:

Mutta liputusta voi käyttää hyväksikin. Aidon spämmin merkitseminen on tietysti sellainen oleellinen, mutta niitä tapauksia ei ole täällä ollut vielä kertaakaan.

Liputuksella voi kuitenkin pyytää ylläpitoa esimerkiksi siirtämään viestin johonkin sopivampaan paikkaan tai muuten vinkata, että joku on ehkä off topikkia, aiheeseen liittymätöntä. Ylläpito sitten korjaa tilanteen, jos katsoo tarpeelliseksi, ja se tarkoittaa yleensä viestin siirtämistä jollekin sopivammalle alueelle.

Poikkeustapauksissa voi pyytää myös oman viestin poistamista, jos on lipsahtanut tai mopo keulinut.

1 Like

Mä oonkin ihmetellyt, miksi mulle tarjotaan niin usein Vantaan tai Keravan asioita, tai puhelin väittää, että oon jommassa kummassa kaupungissa. Vietän niissä sen verran aikaa kuin bussi/junamatka kestää.
Nyt selvisi tämäkin mysteeri :+1:

1 Like