Kun Peten koiratarvike kokemuksia kysyi

Tilasin koirille säkin kuivamuonaa. Sen jälkeen kun paikallinen kivijalkaliike poisti kanta-asiakas- sekä kasvattajaedut ja nosti ohimennessään hintoja, niin meidän ostot siirtyivät nettiin. Minä kun en tarvitse rutiiniostoissa myyjän apua, varsinkaan kun myyjä ei pysty minua avustamaan.

Olen yleensä tilannut Verkkokaupasta, mutta kun Peten koiratarvike myi muutaman euron halvemmalla, niin tilasin sieltä.

Verkkokauppa antaa minulle mahdollisuuden bookmarkata tuotteen, jolloin saan ostettua sen välittömästi kirjautumisen jälkeen. Tuo on selvä palveluetu. Saattaa olla, että Petellä on joku vastaava, mutta eivät he sitä minulle tarjonneet — enkä minä ala surffailemaan verkkokaupassa etsimässä jotain toiminnallisuutta, jonka olemassaolosta en tiedä.

Tuote toki löytyi helposti. Useimmista löytyy, mutta Mustin ja Mirrin brändin verkkokaupassa minulla on kylläkin ollut aika ajoin ongelmia. Siksi en sieltä ostakaan, enkä käy edes katsomassa, vaan silloin kun ostan, niin ostan saman konsernin toiselta brändiltä.

Tuotesivulla oli tehty näppärä kikka. Ylhäällä oikealla, missä säännönmukaisesti on osta-nappula, olikin kahden säkin tarjouksen osta.nappula.

En ole aivan eilisen teeren poika nettihommissa, mutta lihasmuisti teki tehtävänsä. Olin ostamassa yhtä säkkiä ja olinkin yhtä äkkiä kahden säkin tarjouksessa. Minuutin jopa mietin sen ottamista, mutta koska tarjous ei ollut tarpeeksi hyvä — se oli aidosti vain kahden säkin ostaminen — niin palasin takaisin.

Ei, Pete ei yrittänyt erehdyttää minua. Tuotteen sivulla oli täysin selkeästi sanottu, että se nappula menee toiseen tuotteeseen. Mutta sijoitus oli… jos ei ihan luovaa, niin hyvin mietitty. Tai ainakin toivon, että se oli mietitty. Valitettavan usein moiset tapahtuu verkkokaupoissa ihan vaan vahingossa.

Ostossa ei ollut mitään ihmeellistä. Tyypillistä Klarnan kyykytystä ja oston tarkoituksellista hidastamista. Mutta siellä oli yksi kohta, jossa Peten koiratarvike/Musti ja Mirri luisteli vahvasti heikoille jäille. Uutiskirjeeksi kutsuttu mainospostitus.

Kassasivu esitti tällaisen kysymyksen:

kuva

EU:ssa on pääsääntäisesti kielletty opt-out markkinointi, ja se täytyy olla opt-in. Tuo on kattava opt-out ja melkoisen yksiselitteisesti laiton.

Termihirviöt tarkoittavat sitä, että opt-out liittää sinut automaattisesti ja sinun täytyy erikseen kieltäytyä. Opt-in on juurikin päinvastoin, eli erikseen suostut siihen, että mainoksia saa lähetää.

Yrityksillä on automaattisesti oikeus lähettää

• toimintaan, palveluun tai tuotteeseen liittyviä tietoja ja tiedonantoja
  • tuotteeseen liittyvää markkinointimateriaalia

Toimintaan liittyvistä sähköposteista voi kieltäytyä vain hyödyntämällä GDPR:n unohda minut oikeutta, jolloin kaikki muu hävitetään, paitsi kirjanpitoon liittyvät tiedot.

Kaikista muista voi kieltäytyä erikseen ja sähköpostissa täytyy olla mahdollisuus siihen.

Tuotteeseen liittyvä markkinointi on hieman veteen vedetty viiva, mutta yksinkertaistettuna se tarkoittaa sitä, että Peten koiratarvikkeella on oikeus, jopa ihan kysymättä, lähettää minulle mainoksia, jotka liittyvät koirien ruokaan,

Mutta minulla täytyy olla myöhemmin mahdollisuus kieltäytyä markkinoinnista ja mainonnasta.

Sen sijaan oikeutta käyttää ostoa perusteena yrityksen koko markkinointiin ei ole. Ja juurikin tuossa Peten koiratarvike töppäsi ja kunnolla.

Oston jälkeen minulle tarjottiin tuttua hymynaama-arviointia siitä miten ostos sujui. Poikkeuksellisesti tökkäsin moista (keskimmäistä neutraalia, kiitos kysymästä, ja ihan siksi, että jos saan ostettua ja maksettua tuotteen, niin mistä pitäisi tarkkaan ottaen kitistä tai saada orgastista nautintoa?).

Tein sen siksi, koska uskoin seuraavaksi saavani kyselyn, ja näinhän sitten tapahtuikin. Ja nyt homma kusi totaalisesti.

kuva

Ymmärrän, että Peten koiratarvike käyttää keltavihreää värimaailmaa luomaan luottamusta ja kodinomaista tuntua sekä seesteisyyttä (kyllä, väriteoriaa on käytetty iät ajat ja siksi mm. Katiskassa on pyritty siniseen värimaailmaan; täällä en ole jaksanut alkaa väkertämään).

Mutta kenen idiootin web-suunnittelijan mielestä oli hyvä idea laittaa vihreälle taustalle vaaleanvihreän kellertävää tekstiä? Saman tyypinkö, jonka mielestä on ihan tolkuttoman järkevää käyttää fonttikokoa, joka ei ole luettavissa ikänäön raiskattua silmät.

Joten en ollut ollenkaan yllättynyt, että valittuani alimman vaihtoehdon (vaati muuten millintarkkaa tökkäisyä), en päässyt eteenpäin. Koska sama idiootti web-suunnittelija, tai sitten hänen käyttämänsä vielä kädettömämpi koodari, oli päättänyt piilottaa lähetä-nappulan.

On tuokin tapa hoitaa asia niin, että ei saa mitään palautetta, eikä varsinkaan negatiivista.

Pete ja Musti ja Mirri on niin iso konserni, että en vaan kykene tajuamaan että asiat hoidetaan kuin persaukisten toiminimiyrittäjien maailmassa.

Tilaanko seuraavallakin kerralla Peteltä? Luultavasti, jos hinta on oikea.

Molemmat asiat kertovat amatööreistä, mutta ei ole sen tason punainen lippu, että kiertäisin kaukaa — kuten vaikka Kärkkäisen, Kamuxin tai se yksi uskovaisten omistama tauko/huoltamoketju nelostiellä, joka ei myy tupakkaa eikä olutta, ja jonka nimen juuri nyt unohdin — joku miehen etunimi se oli, Janne, jani, jotain…

2 Likes

Pakko oli tarkistaa ku jäi vaivaamaan, Jari-Pekkahan se oli :+1:

Mä en tykkää mistään uutiskirjeistä enkä tarjousposteista. Mutta Mustin ja Mirrin kirje on pakko tilata koska muuten sieltä ei saa lemmikin synttärilahjaa. Aika vähäpätöinen se on mutta jos sinne vuodessa kuljetan kymmeniä euroja niin haluan edes koirille ilmaiset synttärilahjat.

2 Likes

Hieman ohi aiheen, mutta kokemuspuolella pysyen. Jos Pete sekoilee kauppansa kanssa, niin nopea toimitus heillä on. Eilen aamupäivällä tehty tilaus ja nyt ärrällä noudettavissa.

3 Likes