Kun leikkaa koiran kynnen ytimeen

Alunperin julkaistu chat-kanavalla Chatti*
Jonnap

Yhdellä koirista on todella pitkät kynnet, ollu aina. Leikattava kerran viikkoon, mieluusti jopa kaksi kertaa. Joskus kun kävi hammaskivenpoistossa niin kysyin voisko ne kynnet leikata kunnolla lyhyeksi. Vastaus oli että ei voi leikata niin että ydin tulee näkyville, aiheuttaa kuulemma kävellessä samanlaista kipua kuin itse kävelis tulisilla hiilillä. Mahtaako pitää paikkaansa :thinking:

Lafal

En tiedä millaista se koiran kipu liian lyhyessä kynnessä on, mutta muuten joo. Ei voi kerralla pätkäistä puolta kynttä koska silloin tulee ydin näkyviin ja se vuotaa verta. Sirpa nykäisee tassun pois vastaavassa tilanteessa eikä haluaisi, että ko tassun kynsiä enää leikattaisiin. Joku toinen saattaa kiljua kuin pieni sika :woman_shrugging:

Jotta saadan lyhyeksi, tulee leikata usein vähän kerrallaan. Ydin ehtii aina vetäytyä hiukan leikkuiden välillä. Talvella kylmän johdosta vetäytyy nopeammin, silloin olisi hyvä tehdä. Näin oon katiskan facesta lukenut aikoinaan.

Jagster

Ei taatusti pidä paikkaansa. On tullut niin monelta leikattua liikaa.

@Lafal ymmärrän kyllä tämän ja meillä yksi tekee tätä myös kera dramaattisen kiljunnan ja puoleen vuoteen ei sais enää leikata mutta jos miettisi että koira rauhotettuna jonkun toisen toimenpiteen takia ja siinä samalla ne leikkaisi lyhyeksi, välineet niillä kuitenkin on millä saavat verenvuodon lopetettua.

Kerran testasin että parin kk aikana teholeikkasin niitä 3 kertaa viikossa. Ei mitään vaikutusta. Ne vaan kasvaa hirveää tahtia kun ei asvaltilla kuljeta.

1 Like

Niitä leikataankin rauhoituksen yhteydessä. Varsinkin jollain eläinsuojelutapauksilla, mutta myös muutoin hyvin hoidetuilta kotikoirilta.

Osa huutaa jo siinä vaiheessa kun sakset on kynnen ympärillä. Hassusti nekin siitä tuskastaan yli pääsevät, jos pystyy pakenemaan — tai laitetaan ulos, ettei tupa ole kuin teurastamon jäljiltä.

Kai sitten ne herkiksetkin ovat näyttämättä sitä tulisilla hiilillä kävelyä.

No mä jo vähän ihmettelin :sweat_smile:

Offtopic: tästä tulikin mieleen, että kohta (tai ensi vuonna) saa taas alkaa leikkelemään myös tassukarvoja kun/jos asvaltti piiloutuu lumen alle.

Sirpalla myös kasvaa kynnet sitä vauhtia, että ei haittaisi leikata kahdesti viikossa. Nyt kun oon unohdellut asiaa ja leikellyt yli viikon välein, kynnet on turhan pitkät. Tarttis taas skarpata :roll_eyes:

Evidensia ei suostunut tähän kun joskus kysyin.

Täytyy varmaan ottaa taas testiin toi useamman kerran viikossa leikkely.

Mistä sekin mahtaa johtua että osalla ne kasvaa silmissä ja toisilla sitten taas hitaammin? Yks tyyppi kerran sanoi ettei hän muista millon on leikannu koiransa kynnet ja ihan sopivan pituisina ne on pysynyt :flushed: