Kun foorumi sekoilee tai on outo

Foorumi ei aina toimi kuten haluaisi, toivoisi tai kuten sen pitäisi. Syitä on useita. Kun törmää omituisuuteen, niin kannattaa kysyä vaikka täällä apua tai chatin puolella. Osaan löytyy äkkiä ratkaisu, osaan ajan myötä ja aika ajoin omituisuuksien kanssa vaan opetellaan elämään.

Syyt keskittyvät aina muutamaan perustaan, jotka ovat yhdessä tai erikseen, eivätkä tärkeys- tai yleisyysjärjestyksessä:

  • käyttäjä
  • laite
  • selain
  • foorumi

Laitteet eivät ole samanlaisia

Foorumi muuttaa monellakin tavalla käyttäytymistään sen mukaan oletko liikkeellä aidommalla tietokoneella, tabletilla tai — kuten yleensä asia on — puhelimella.

Laitteet eivät kerro itsestään millään standardisoidulla tavalla, mutta ne kertovat ikkunan koon. Sillä sitten haistellaan onko kyseessä puhelin vai 21 tuuman näytöllä varustettu tehotietokone. Mutta tuokin tunnistustapa on epäluotettava.

Tätä kirjoitettaessa esimerkiksi tietoa siitä, että onko hiiri käytössä, ei saada millään. Se olisi kuitenkin oleellinen tieto, koska käyttö ja käytön mahdollistava tekniikka on täysin erilainen sen mukaan rapsutellaanko hiiren korvia vai tökitäänkö tai pyyhitäänkö näyttöä milloin milläkin tavalla.

Joten pelkkä perustekniikka saattaa toimia hieman miten sattuu aivan sen mukaan kuinka paljon erilaisia vaihtoehtoja näyttää tietoa ja käsitellä sivustoa koodaaja on tehnyt. Plus kun rakennellaan isoa ja monimutkaista legolinnaa, niin virheiden, niiden kuuluisien bugien, määrä lisääntyy. Kyllä, muotoilin lauseen tarkoituksella noin, enkä puhunut kauniisti bugiriskin suurenemisesta.

Joten kun törmää johonkin omituisuuteen, niin mahdollisuuksien mukaan kannattaa kokeilla erilaisilla laitteilla.

Ongelmantynkää muodostuu tietysti siitä, että valtaosa suomalaisista ei enää omistaa tietokonetta, tabletteja on vielä vähemmän. Siihen en puutu millaisia käytännön ongelmia moinen rajoittunut konekanta tuo mukanaan, mutta ihmisiä se passivoi.

Näkymän muuttaminen

Yksi mitä voi kokeilla on siirtyä työpöytänäkymään mobiileille — isommilla ruuduilla vastaava kohta olisi mobiilinäkymä.

Se löytyy hampurilaisen aivan lopusta:

kuva

  • minulla ylläpitäjänä on hieman erilainen valikkorakenne, mutta älä anna sen hämätä

Silloin monet sellaiset asiat, jotka ovat rakennettu nimenomaan puhelimia ajatellen, muuttuvatkin isommalle ruudulle rakennetuiksi. Tuo ei kuitenkaan tarjoa varsinaisesti samaa versiota kuin mikä vaikka läppärillä näkyisi, vaan enemmänkin tabletille muokattu — koska edelleenkin se kosketusnäyttö kummittelee siellä.

Työpöytänäkymä puhelimella on ahdas. Totta ihmeessä, koska se on suunniteltu isommalle ruudulle. Mutta käännä puhelin poikittain (siis tiedäthän, että puhelinta voi ja aika ajoin kannattaakin käyttää vaakatasossa?), niin elämä helpottuu hieman.

Idea on kokeilla josko ongelma poistuu. Jos niin iloisesti tapahtuu, niin käsissä on mobiileihin kohdistuva bugi, suunnitteluvirhe tai tekniikan tuoma rajoitus.

Valmistajien välillä on eronsa

Valmistajat tekevät asioita eri tavalla, ja siinä valitettavasti sellaiset pikkuasiat kuten että netin sisältö pitäisi olla saavutettavissa jokaisella laitteella tai asiakkaan vaiva eivät paljoa vaakakupissa paina.

Aito syy eroihin on se, että valmistajat pyrkivät laskemaan kulujaan ja usein on halvempaa yrittää keksiä pyörä uudestaan kuin maksaa lisenssimaksuja kilpailijalle. Valmistajien väite kohdennetusta ja parannetusta käyttäjäkokemuksesta, jopa usein turvallisuudesta, ovat… puhdasta paskanjauhantaa.

Tuon takia Applen tuotteet iOS tai iPad käyttöjärjestelmillä, MacOS:sta puhumattakaan, toimivat eri tavalla kuin androidit, Windows, Linux, ChromeOS tai joku muu viritys. Ja noista jokainen toimii jossai määrin eri tavalla kuin muut.

Jotta soppa olisi valmis, niin androidit toimivat keskenään eri tavalla, vaikka ovat olevinaan samoja. Eikä tehdä tätä helpoksi: versiot ovat erilaisia.

Mutta kokemuksen perusteella android-maailmassa on kaksi ryhmää, jotka aiheuttavat monillakin eri tavoin päänsärkyä: poikkeuksellisen halvat laitteet, ja Samsungit.

Joten joskus olisi tarvetta myös kokeilla häviääkö ongelma jollain toisella laitteella. On kohtuutonta olettaa, että kotona olisi useamman valmistajan laitteita, mutta moinen onnistuu — taas — kysymällä joko täällä tai chatissa. Silloin muutkin kokeilevat

Päivitykset kuntoon

Laitteissa täytyy olla päivitykset kunnossa. Kun valmistaja, niin puhelimen kuin appienkin, tuo päivitykset tarjolle, niin ne tehdään.

Mutta tässäkin on koukku.

Jos kyseessä on tietoturva- tai bugipäivitys, niin ne tehdään heti. Moiset tunnistaa usein versionumerosta, kuten että vaikka 15.2 muuttuu versioksi 15.2.1 tai 15.3. Yleensä päivityksen luonne kerrotaan.

Sen sijaan jos käsillä on laajempi versio, esimerkiksi 15 → 16, niin päivittämisen kanssa odotetaan ainakin viikko. Aivan huono tapa ei ole myöskään se, että odotetaan seuraavaa pikkupäivitystä eli kun tarjolle tulee 16.1

Tuo johtuu siitä, että isoissa päivityksissä tuppaa olemaan virheitä. Joten oma elämä helpottuu, kun antaa muiden etsiä ne. Se, että niin monet valmistajat käyttävät maksavia asiakkaitaan ns. beta-testaajina on oma ongelmansa, mutta näin tapahtuu.

Jos puhelin, tai muu laite, on juuri päivittynyt ja jokin toimii oudosti foorumilla tai menee kokonaan rikki, niin kyse on aina kahdesta vaihtoehdosta:

  • päivitys on rikki, ja valmistajan on korjattava asia
  • päivitys muutti jotain perusasioita, ja foorumisoftan on korjattava asia

Olisi kaunis ajatus, että voitaisiin palata takaisin vanhaan versioon. Käytännössä milloinkaan moinen ei ole mahdollista. Joissain systeemeissä pakittaminen saattaisi onnistua kattavilla varmuuskopioilla, mutta tuo alkaa olla enemmänkin poikkeus kuin sääntö, sekä vaatii tavallista paremmat tekniset taidot.

Joten kun virheestä ilmoittaa, niin saa ainakin selville, että onko paikat rikki muillakin samaa versiota käyttävillä.

Uudelleenkäynnistys

Järjestelmät ovat melkoisen monimutkaisia nykyään. Mutta lyhyestä virsi kaunis: kun yhtä äkkiä laitteeseen tulee mikä tahansa ongelma, niin ensimmäiseksi se käynnistetään uudelleen.

Mutta sama pätee sovellusten ja appienkin kohdalla. Ihmiset tuppaavat unohtamaan, että käynnistetyt ohjelmat jäävät taustalle pyörimään.

Osa eräällä tavalla siirtyy horrostamaan, kun ohjelma oivaltaa, että se ei ole käytössä. Siitä herääminen saattaakin aiheuttaa sen, että joku bitti on poikittain ja tuleekin virheitä.

Osa ohjelmista — käytännössä some-rosvot — sen sijaan jäävät taustalle täyteen toimintaan. Kuten Facebook, Instagram, Tiktok, Twitter jne. Paitsi että syövät akun loppuun nopeammin, niin varaavat muistia ja prosessoritehoa itselleen. Eli muille jää vähemmän työpöytätilaa ja työkaluja.

Joten kaikki appit kannattaa sammuttaa taustalta aika ajoin. Myös se selain.

Selainten tuska

Selaimet ovat ne ohjelmat, joilla menet verkkosivuille. Eli pääset internetin syövereihin kahta tietä:

  • selaimella, kuten vaikka Chrome, Firefox, Edge, Safari jne.
  • appilla, kuten Facebook, Instagram, Twitter, pankkiyhteys jne.

Appi voi olla yksinkertaisimmillaan vain meikattu selain. Itseasiassa monet verkkokauppat harrastavat moista nykyään. Mutta appi voi olla myös monimutkaisempi ohjelma, joka hakee tiedot verkosta ja rakentaa sen jälkeen palvelun.

Selainten ongelma on siinä, että ne väittävät hakevansa websivun ja esittävänsä sen aina samalla tavalla kaikille. Websivuthan ovat periaatteessa rakennettu niin, ettäne voidaan lukea millä laitteella tahansa. Mutta tuo ei läheskään aina pidä paikkaansa. Ei verkkosivujen kohdalla, eikä selainten kanssa.

Selaimilla ongelma on siinä, että ne rakentavat ikiomia laajennoksiaan ja virityksiään. Entinen Microsoft Explorer, kavereiden kesken MSIE, oli huomattavan pahamainen juurikin tuosta syystä. Se teki omia juttujaan, yritti lukea käyttäjien ajatuksia ja… epäonnistui surkeasti.

Mutta ei tilanne ole muuttunut. Itseasiassa ollaan jopa syvemmällä suossa.

Kun klikkaat Facebookissa linkkiä, niin ei sitä varsinaiseen selaimeen avata. Se avataan Facebooksin omaan laajennokseen, joka on huomattavan rajoittunut. Syy tuohon on se, että Facebook saa silloin valvottua aivan kaikkea liikennettä. Mutta seuraus on se, että usein verkkosivut hajoavat — ja käyttäjät syyttävät siitä sivustoa, vaikka syy on Facebookissa.

Edge jatkaa Microsoft Explorerin linjoilla lukea käyttäjän ajatuksia. Se ei ole yhtä paha kuin MSIE oli aikoinaan, mutta suunta on huolestuttava. Nyt Edge on ottanut käyttöön mukavan tavan tehdä kopioidusta urlista, linkistä, sellaisen verkkosivujen käyttämän klikattavan linkin (en selitä syvemmin HTML:n perusteita, mutta Edge laittaa pyytämättä <a href> tagin).

Ongelma on siinä, että aivan jokainen palvelu ja sovellus rakentavat itse urlista klikattavan linkin. Plus ne aika usein pyrkivät siivoamaan turvallisuussyistä käyttäjän laittaman linkin. Nyt Edge rikkoo tuota mekanismia.

Foorumilla se tarkoittaa sitä, että kun useimmiten linkit tekevät esikatselukuva, kuten vaikka:

Niin Edgen takia käy näin:

https://www.katiska.eu/

Jos tietää, niin tuo saa kierrettyä olemalla käyttämättä normaalia liittämistä, vaan liittämällä ”raakatekstin” ctrl+shift+v. Mutta suurin osa ei tiedä tuota.

Firefox on erittäinkin suuri ongelma, koska se rakentaa ja toteuttaa milloin minkäkinlaisia turvallisuusvirityksiä. Safari taasen päättää applemaiseen tapaan käyttäjän puolesta mitä hän saa ja varsinkin ei saa tehdä. Chrome taasen leikkii androidia yrittäen palvella käyttäjän sijaan Googlea.

Ollaan tilanteessa, että jokin asia voi toimia yhdellä selaimella, ja toisella sitten ei. Tuo sitten kuorrutettaan selaimen välimuistilla, joka pahentaa ongelmia samaan tahtiin verkkosivujen ja palveluiden laajentuessa ja monimutkaistuessa.

Selainten aiheuttamat ongelmat ovat hyvin yleisiä. Siksi kannattaakin asentaa laitteelleen useampi.

Pikakuvakkeet

Kaikissa selaimissa on mahdollista tallentaa pikakuvake työpöydälle jotain verkkosivua varten. Se, että mitä pikakuvake sitten aidosti tarkoittaa käyttäjälle, vaihteleekin aika tavalla laitteiden välillä.

Mutta useimmiten pikakuvake ei ole kirjanmerkki, joka avaa vain uuden selainikkunan tai välilehden. Pikakuvake on kuin minimaalinen appi, selaimen sivutoiminta.

Tarkoittaa sitä, että osa selaimen itsensä toiminnoista on piilotettu tai estetty. Oman mausteensa tuo sitten sekin, että järjestelmä saattaakin päättää missä ja miten pikakuvakkeen linkki aukaistaan.

Minulla on iPadissä pikakuvake. Käytän useimmiten appia DiscouseHub, koska pääsen siitä suoraan useammalle foorumille. Mutta Hubissa ei voi avata useampaa välilehteä, joten aika ajoin tarvitsen työkalun avata foorumi rinnalle nopeasti.

Tällainen näkymä minulla olisi Safarissa:


Ja sama näkymä pikakuvakkeen kautta:

Minulta puuttuu pikakuvakkeen kautta käynnistettynä kaikki selaimen työkalut. Silti kyseessä on ihan tavallinen Safarin välilehti — tai melkein tavallinen. Tavattomuus tulee juurikin siitä, että osa toiminnallisuuksia on poistettu.

Jos katsot kuvia malliin löydä 5 virhettä, niin huomaat, että pikakuvakkeen kautta saatu on muotoiltu hieman eri tavalla kuin selaimessa. Ja silti moottori takana on tismalleen sama selain.

Tarkoittaa sitä, että aika ajoin pikakuvakkeella tehdyt appit hajoavat. Joten jos foorumi toimii jollain toisella selaimella, ja se ei toimi pikakuvakkeen kautta käynnistettynä, niin

  • poista pikakuvake
  • sammuta taustalta kaikki appit
  • uudelleenkäynnistä laitteesi
  • luo uusi pikakuvake

Käyttäjä on yleisin ongelma

Käyttäjää ei saa korjattua, vaikka koodarit haluaisivat. Käyttäjä on myös syy siihen miksi joudutaan tekemään niin paljon automatiikkaa ja suojauksia.

Käyttäjää on suojeltava itseltään.

Sekä käyttäjä on aika usein haluton oppimaan mitään. Siksi ihmisillä on niin paljon melkoisen mitättömistä asioista kehittyneitä Himalajan kokosia ongelmia.

Lähtöolettamus kun on, että

  • oppimiskäyrää ei saa olla
  • vaivaa ei saa olla
  • kaikki on osattava heti

Sinun on turha pahoittaa mieltäsi. Koska olet lukenut tänne asti, niin mikään noista kolmesta kohdasta ei koske sinua. Joten sinun kohdallasi kyse on oppimisesta.

Melkoinen osa ongelmista johtuu siitä, että ei tiedetä mitä tehdään, missä tehdään ja miten tehdään.

Nuo ovat oppimisasioita. Oppiminen taasen edellyttää, että kysyy. Jos ei kysy, niin ei saa vastausta eikä neuvoja.

Osa hermostuu siitä, että ei opita kerrasta. Minulla on lista määrätyistä komennoista, joita tarvitaan foorumin ylläpidossa. En minä niitä ulkoa muista. Kutsun foorumille harvakseltaan ketään, mutta silloin kun kutsun, niin joudun joka kerta muistelemaan ja penkomaan, että missä se tapahtuu. En minä muista.

Kun opetellaan uutta kieltä, niin sanaa täytyy käyttää kymmenisen kerta mielekkäässä asiayhteydessä, että sen saa painettua mieleen. Ei foorumi tai laitteet sen kummallisempia ole. Joten miksi englannin tai saksan epäsäännöllisewt verbit saavat olla haastavia, mutta ventovieraan ohjelmiston käyttö pitäisi sujua samantien suitsaitsukkelaan ja ihan ilman toistoja?

Mutta koska käyttäjä tekee niin usein virheitä, niin aika usein ongelmien selvittelyssä ja joskus jopa ratkaisussakin lähtökohtainen olettamus on, että syy löytyy laitteen ja tuolin välistä. Se vaan on niin ja moisesta on turha pahoittaa mieltään. Tai ottaa henkilökohtaisesti.

2 Likes