ūüߏ Komennot, vaikka ohituksessa

Jonnap
#Chatti

Kysynpä täällä kun varmasti joku osaa mulle vastata. Katsoin kennelliiton webinaarin jossa oli Tommy Wiren kertomassa koiran kouluttamisesta. Oli mielestäni hyvä reilun tunnin tuokio, sain monta ahaa-elämystä.

Mutta yksi asia jäi mietityttämään: koiralle opetettavat käskysanat. Ja siis tämänkin kyllä ymmärrän mutta samassa yhteydessä puhui muistakin jutuista niin voiko ulkoillessa käskysana olla myös äänimerkki?

Meillä äänimerkillä koirat tietää että sillon katsotaan mua ja saa namin. Voinko hyödyntää sitä taitoa ohituksissa ettei olisi tarvetta opettaa erillistä sanaa sille tilanteelle? Ohitukset menny aina vähän niin ja näin ja nyt meinasin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa tän homman kotiin.

1 Like

Hyödytön vastaus, mutta komento mikä komento. Aika paljonkin käytetään kommentona äänimerkkiä. Luoksetulo viheltämällä lienee tunnetuin.

Mikä webinaari missä?

‚ÄĒ

Linkitän nämä kolme vain siksi, että saan ketjut juttelemaan keskenään.

1 Like

Miksei voisi?

Pilli jo mainittiinkin. Naksutinkin on äänimerkki. Vaikka ei yleensä varsinainen komento olekaan vaan palkkamerkki.

Koirat on voitu opettaa reagoimaan tietyllä tavalla kielen loksutukseen, vihellykseen, käsien läpsytykseen tai tömistykseen. Arkielämässä ei ole tuomareita, jotka vähentäisivät pisteitä vääränlaisista komennoista. Koiralle annettavien merkkien tulisi olla selkeästi toisistaan ja ympäristöstä erottuvia ja ehkä myös sellaisia, etteivät aiheuta hämmennystä tai vaaraa ulkopuolisille, mutta sellaisia merkkejä tuskin koiralle juuri annetaan. Merkinantotavan pitäisi olla muös helppo toteuttaa.

Keholla tehtävät äänet ovat yleensä aina mukana vrt. pilli tms. väline. Toisaalta itse en voi käyttää vihellystä hätäluoksekutsuna, koska vihellys ei välttämättä tule heti kunnolla.

Oma koira tulee luo vihellyksellä. Kuten myös sanoilla tänne ja tule.
Jalan läpsäytys seuruupyynnöksi on enemmän elekielimerkki, mutta kyllä se läps on myös äänimerkki.
Ja naksuttimen se tuntee.
Jalan t√∂m√§ytys on semmoinen ‚Äúmaahan on MAAHAN, h√∂ntti‚ÄĚ.
Sormien napsautus on semmoinen alastulomerkki, ei edes opetettu koskaan tarkoituksella.

Meillä voi arjessa olla myös täysin epäkielellisiä merkkejä koiralle, että on käyttäydyttävä tietyllä tavalla. En erikseen käske koiraa kävelemään nätisti hihnassa. Koiran pitää itse ymmärtää hihnan tarkoittavan tietynlaista kävelyä. Koirani tulee istua hississä enkä välttämättä sano sille mitään tai ohjaa sitä muullakaan tavalla. Hissiin meno itsessään tarkoittaa istumista. Tällaisia seikkoja lie arjessa lukemattomia, me vain emme huomaa näitä pikku rutiineja, jotka olemme opettaneet koirille. Hissin ja hihnakäytöksen huomaan, koska olen joutunut tietoisesti ohjaamaan oikean käytöksen ennen kuin koira alkaa pitää tilannetta itseään ohjeena käyttäytyä tietyllä tavalla.

Toisen koiran ilmestyminen voi itsessään muodostua koiralle merkiksi. Omani tarjoaa koiran nähdessään seuraamista, koska se on saanut palkkaa seuraamisesta ohituksissa.

Me opetamme myös tiedostamattamme koirille myös ihan vääriä merkkejä.

Yksi seikka on, että jos käytät tuttua merkkiä ohituksissa, että voit pilata sen jotenkin, mutta en nyt tiedä, onko se suuri uhka. Merkillä kuitenkin on oletettavasti suuri vahvistehistoria, mikä on etu. Muista vain, että se ohitustilanne on iso häiriö, joten et välttämättä voi vaatia samanlaista kontaktia kuin rauhallisessa paikassa ja pitää käskyttää ja palkata koira ajoissa.

2 Likes

Näin ajattelin mutta olen aika epävarma joissain koira-asioissa edelleen ja haluan varmistua asioista.

Sinne piti ilmottautua ja sit tuli tallenne jos ei päässyt liveä katsomaan. Oli joku kennelliiton ja agrian yhteinen, ollu joskus aiemminkin.

Mä teen tätä koska en muista ikinä ottaa mukaan muuta, namejakin liian harvoin.
Mutta meiän koirat on kyllä pellossa kasvatettuja kun tätä @Ra-18 juttua luen että ihan nolottaa :grimacing:

Vaikka asutaan maalla niin asutaan paikassa jossa paljon kulkijoita koirista hevosiin kera ravikärryjen sekä ihmiset joten harvoin pystyy pitää koiria vapaana mutta meillä koirat tulis luo kun huutaa syömään jos muulla tavalla ei onnistu :rofl: mutta sillon pitää olla ne namit mukana.

Joo en ajattelekaan että onnistuis millään komennolla pitkään aikaan kunnolla mutta pikku hiljaa edistyen. Nytkin kierretään ryteikön kautta jotta vastaantulijat saa tilaa. Mietin myös että opettais ne istumaan (osaavat siis käskystä kyllä istua etteivät niin maalaisia kuitenkaan ole :face_with_hand_over_mouth:) kauas ja namittais kun tulee koirakko vastaan mutta päätin että ei koska mua itseä ärsyttää se jos joku jää paikoilleen odottaa ja ohitus hidastuu sen myötä.

Omaa laiskuutta se on ollut ja tähän asti pärjätty ihan ok mutta korona toi liikkujia lisää lähimetsään ja koirat vasta nuoria niin kyllä asialle on jotain tehtävä.

Edit. Noi linkit luettua mun on nyt alettava olee jämäkämpi ohjaamaan koiria, oon liian lepsu kun ne koilulit oli pentuina niin söpösiä ja se söpöstely jäi vähän niinku päälle :see_no_evil: mutta nyt muuttuu ääni tämän eukon kellossa :muscle:

Jotkut mesoo somessa noista jäkittäjistä, mutta jos riittävän pitkälle pöpelikköön painelet koiria istuttamaan, niin en kyllä tiedä, miten se ketään häirittis. Ja no, siinä pöpelikköön painellessa saattavat jo mennä ohittekin.

Ite sain kerran aikaan jupinaa, kun j√§in v√§h√§n matkan p√§√§h√§n T-risteyksest√§ odottamaan, ett√§ mun koiran ‚Äúvihollinen‚ÄĚ (iso k√§ytt√∂rotuseropi ihmisell√§, jolle n√§ytt√§isi sopivan paremmin joku pehmolelunluontoinen s√∂p√∂ pikkukoira, tosin erehtyis varmaan luuleen chihua semmoiseksi ja kummastelisinkin sitten fleksinnokassa r√§k√∂tt√§v√§√§ kirppua) menee T:n pienaa ohi, ettei tule naamakohtaamista, mutta ilmeisesti sekin oli sitten tuon toisen koirankusettajan mielest√§ v√§√§rin. Tai ehk√§ olis pit√§ny painella takasin sinne mist√§ tulinkin, mutta ihan niin huomioonottava en ollut, oma koira kun oli riitt√§v√§sti k√§siss√§ keskitty√§kseen miettim√§√§n, miten multa saa tiristetty√§ sen k√§teen piilotetun lihapullan.