Koirien vanhenemisoireiden hoidosta ollaan valmiita maksamaan aiempaa enemmän

En tiedä tosissaanko nuo solusalpaajia vanhalle koiralle ehdottavat, tai kuinka epätoivoinen omistaja on, jos vie vanhuskoiransa Viikkiin fyssalle, mutta tämä:

Yksi dementoitumisen syistä on hermosolujen energiansaannin heikkeneminen. Mitokondriot, hermosolujen pienet ydinvoimalat, pyörivät yleensä glukoosilla. Öljyistä muodostuvat ketonit voivat tarjota vaihtoehtoisen energianlähteen ja tuoda virtaa hermostoon.

Luin tuon kahteen kertaan. Ehdotetaan siis ihan tosissaan vanhalla koiralle MCT-öljyjä ketonien nimissä, kun oikea ratkaisu olisi lisätä hiilareita, vaikka suoraan glukoosia.

Ja sitten toisessa lauseessa muistutetaan, että muuta energiaa on samaan aikaan laskettava. Ilmeisesti joltakulta nyt lipsahtaa mielestä, että moinen energian vähennyt tarkoittaa ruuan ja kaiken sen sisältämän vähentämistä, ja se vaje korvataan sitten pelkillä kaloreilla.

1 Like

"Esimerkiksi solunsalpaajahoitojen avulla voidaan tarjota vuosia lisää laadukasta elinaikaa. Ne ovat sellaisia hoitoja, joissa mennään hyvin vahvasti elämänlaatu edellä.

Vanhoilla lemmikeillä onkin usein kroonisia, parantumattomia sairauksia, mutta myös niitä voidaan hoitaa niin, että kokonaisvaltainen elämänlaatu pysyy hyvänä."

En ymmärrä. Mennään hyvin vahvasti ihmisen elämänlaatu edellä? Hoidetaan niin, että ihmisen kokonaisvaltainen elämänlaatu pysyy hyvänä? Kun ei tarvitse luopua siitä vanhasta ja sairaasta koirasta?
Mä en pysty lukemaan tota muulla tavalla. Tosin ei ole vielä kokemusta vanhasta koirasta, saati solunsalpaajahoidoista, joten ehkä oon vaan kyynisen ennakkoluuloinen.

Yritän olla positiivisempi:
“Ne ovat sellaisia hoitoja, joissa mennään hyvin vahvasti elämänlaatu edellä.”
Voisko tässä olla karsittu sitä, mitä elli on sanonut? Jos se on yrittänyt kertoa, että solunsalpaajahoitoa harkittaessa mietitään sitä, mikä se koiran elämänlaatu olisi.
Vai onko ongelma vaan minussa, kun luen tuon niin päin, että se mahdollisimman pitkä elämä on se tavoiteltava asia, välittämättä siitä mikä se ikää mahdollisesti lyhentävä sairaus on? :thinking:

1 Like

Itse koen, että on hienoa kun asioita tutkitaan ja tietoa tulee lisää.

Mutta siihen se sitten jääkin.
Mikä siinä sitten onkin, että ei hyväksytä sitä vanhan lemmikin vanhenemista.

Minulla on ollut kaksi senioria eikä olisi pieneen mieleenikään kyseiset hoidot.

Eikä nämä nykyisetkään enää mitään junnuja ole.

Hevosten kohdalla minulla on sama kanta.

– Esimerkiksi solunsalpaajahoitojen avulla voidaan tarjota vuosia lisää laadukasta elinaikaa. Ne ovat sellaisia hoitoja, joissa mennään hyvin vahvasti elämänlaatu edellä.

Kuten @Lafal sanoi, niin mennään hyvin vahvasti ihmisen elämänlaatu edellä. Tiedän tapauksia joissa koiraa on pyöritetty syöpähoidoissa pitkiäkin aikoja, ettei vain tarvitse luopua. Maksettu tuhansia siitä, että koira makaa kotona, ei syö ja oksentelee, vaan että saadaan muutama kuukausi lisää. Meillä on selvä linja, ettei syöpää hoideta. Kasvaimia voidaan poistaa, mutta leikkaushoitoa kummempaan ei ryhdytä. Tosin, kasvaintenkin poistokin on koirakohtainen.

Mä luen tän ihan samalla tavalla. Meille tyrkytettiin ties mitä hoitoa, kun koiralla todettiin paha nivelrikko joka aiheutti voimakkaita kipuja. Cartivettiä tyrkytettiin ja sanottiin että se parantaa nivelrikkoa. Koira meni piikille about 5 kk kuvien oton jälkeen kun kivut olivat liikaa. Tässäkin vaiheessa eläinlääkäri olisi halunnut määrätä lisää kipulääkkeitä. “Kyllä sen kanssa voi elää ihan normaalia elämää!” Ei ollut mun mielestä normaalia, että kävi veljeensä kiinni ja vietti yöt yksin kävellen ympyrää kipujen vuoksi.

Välillä huomaa että dementoituneesta koirasta ei vaan osata luopua, vaan sitä roikotetaan mukana koska… niin, miksi? Koira ei kuitenkaan kärsi lopetuksesta.

1 Like